مخاطب این مهمونی عام نیست و دست سازندگان باز است!

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۷۴۵۷
مخاطب این مهمونی عام نیست و دست سازندگان باز است!
عادل بزدوده نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی و عروسک ساز که سال ها در حوزه برنامه ها و فیلم های عروسکی فعالیت داشته و آثاری چون " زی زی گولو"، "شهر موش ها"، "خونه مادر بزرگه" و... در کارنامه هنری اش دارد درخصوص برنامه "مهمونی" و عوامل موفقیت آن با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت و گویی کردهاست که در ذیل می خوانید.

مهمونی یکی از معدود برنامه های عروسکی ای است که بعد از مدت ها ساخته شده و این روزها  مورد استقبال خیل عظیمی از مخاطبان قرار گرفته است. در همین خصوص عادل بزدوده نویسنده و کارگردان نمایش  عروسکی و عروسک ساز که آثاری چون " زی زی گولو"، "شهر موش ها"، "خونه مادر بزرگه" و... در کارنامه اش دارد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره ی این برنامه گفت: ایرج طهماسب آنقدر بلد است که بخشی از فرهنگ دنیای کودک و نوجوان و بزرگسال این مملکت است. اگر تلویزیون سعی بر حذف او دارد باید بگویم موفق نخواهند شد چون فردی که امضا و اثر انگشت دارد حذف نمی شود حالا با هر دلیل و استدلال محکمی که بزرگواران در تلوزیون ارائه می کنند. کار و حرفه ما خدمت به مردم و سرگرم کردن مردم است، و مدیران در تلویزیون باید ازین بابت که چنین گروه نابی را از دست داده و کنار زده اند ناراحت باشند.

عادل بزدوده

او ادامه داد: این مصیبت عظیم و نگرانی بزرگ را چطور باید قرائت کرد و به گوش والا مقامان رساند؟ چطور باید گفت درحالیکه این عزیران هنوز سمتی نداشتند افراد بزرگی در این زمینه کار می کردند ؟ خدماتی که آن ها برای مردم انجام داده اند به این راحتی قابل پاک شدن نیست و باید تغییر روشی در کردار خود داشته و برای به ثمر رسیدن درست کارهای نمایشی اقدامات بیشتری می کردند. برنامه مهمونی برنامه ای شاد، اجتماعی، انتقادی که کاملا پسندیده است. ایرج طهماسب تمام نشدنی است. به یاد عباس کیارستمی افتادم زمانی فیلمی برای کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان ساخته بود اما جلوی پخش فیلم او را گرفتند آن زمان عباس کیارستمی گفت کسی که جلوی فیلم من را گرفته است یک روز خواهد رفت اما من یک فیلم ساز هستم. بعد از آن هم فیلم او پخش شد و نام کیارستمی به عنوان یکی از اسطوره های سینمای باشعور ایران زمین ثبت شد. باید با هنرمندان برخورد پسندیده کرد و از کسانی که فعالیت های هنری آن ها برای مردم است حمایت همه جانبه شود. 

بچه

بزدوده اظهار داشت: در حال حاضر می بینید می بینید ایرج طهماسب به راحتی کار خود را می کند و مورد پسند مخاطب بزرگسال است و بیننده از دیدن آن لذت می برد. این یک فرمت در دنیا است برنامه های عروسکی و عروسک ها می تواند برای مخاطب بزرگسال باشد و از مسائل آن ها صحبت کند و آن ها را به چالش بکشد. از ایرج طهماسب دقیقا چنین چیزی انتظار می رفت ابزار و اندیشه و نوشتار او مشخص است، عروسک هایی که دوست عزیز من مرضیه محبوب برای او ساخته مشخص است و تیم صدا پیشه و عروسک گردانان او تماما آدم هایی هستند که یکی از یکی با معرفت تر و با گذشت تر هستند و این تیم جمع شده اند و این کار را ساخته اند. امیدوارم مدیران عزیز و بزرگوار ما از خواب غفلت بیدار شوند و خود را به مردم نزدیک تر کنند. طهماسب از مردم دور نمی شود اما مدیران با این برنامه ریزی های غیر تخصصی و مغروضانه در حال دور شدن از مردم هستند.

عروسک ساز "زی زی گولو" بیان کرد: ایرج طهماسب توانست در این شرایط کرونا و اقتصاد کشور برنامه ای که می تواند مفرح خاطر و ذهن و تفریحی یک ساعته باشد و خوشبختانه افرادی هستند که در مقابل، این رخصت و اجازه را به آقای طهماسب و گروه او می دهند تا کار کنند. تفکر و اندیشه این کار متعلق به ایرج طهماسب است و می داند که باید چه کاری را انجام دهد چه کسی را بیاورد و به چه شکل خاصی از آن عروسک و آن صدا پیشه و آن عروسک گردان بهره بگیرد. همه این ها نشانگر جامعه شناس بودن و مردم شناس بودن اوست.

عادل بزدوده درخصوص اینکه جنس کار "مهمونی" متعلق به تلویزیون است یا پلتفرم ها اظهار داشت: این شکل کار مربوط به پلتفرم ها است. آنجا دست کمی باز تر و سانسور های کلامی کمتر است و خب مخاطبشان هم عام نیست. وقتی مخاطب عام است همه می دانیم که خطوط قرمز باید رعایت شود ولی در پلتفرم ها مقداری پا را فراتر می گذاریم. وقتی سن مخاطب بالاتر است کلام ها و انتقادات کمی تند تر می شود و مخاطب این کار هم کودکان نیستند. و این یک ژانریست در دنیا که برای مخاطب بزرگسال است. البته ما بی تربیتی و بد کلامی را رواج نمی دهیم. به قول یکی از دوستان باید بد باشد که خوب دیده شود و خوب باید باشد تا بد تشخیص داده شود همه این ها باید در کنار هم باشند تا سمت و سو و هدف اثر مشخص شود وقتی کاراکتر در حقیقت دزد است باید دزدی کند یا کسی که قاتل است و خوب جلوه دادن قاتل کار درستی نیست، همه این مسائل در ذهن ایرج طهماسب وجود دارد او همیشه پرسوناژ های خاکستری در کارهایش دارد و این یکی از انگیزه های خلق کاراکتر در نمایشنامه نویسی و فیلم نامه نویسی و داستان نویسی است. این خاکستری خوب است چون آدم خوب قطعا مشخص است اما کاراکتر خاکستری التهاب کار را بالاتر می برد و کار را زیباتر و پر بیننده تر می کند. ایرج طهماسب با تجربه دانشگاهی و با مطالعه دانشگاهی و با نوشتار زیاد به این سطح از نوشتن رسیده است و می تواند چنین کاری بکند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز