منصوری: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) صبوری ایشان بود

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۲:۰۷:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۷۹۸۹
منصوری: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) صبوری ایشان بود
ویژگی‌های حضرت خدیجه کبری (س) و سبک هنر بازیافتی از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بودند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در بخش اول گفت‌وگو دکتر علوم معارف و نهج البلاغه گفت: متاسفانه در رابطه با حضرت خدیجه کبری (س) بسیار کم صحبت شده است. ایشان از آنجایی که تاجر معروفی بودند می‌توانستند با ثروتی که داشتند زندگی راحتی را سپری کنند اما ترجیح دادند با خواستن از ابوطالب با پیامبر همراه شوند و زندگی متفاوتی داشته باشند. یکی از ویژگی‌های اصلی ایشان عرفان و درک الهی بود که باعث شد موقعیت اجتماعی و ثروت خود را در اختیار اسلام قرار دهند. زمانی که سه سال محاصره اقتصادی قرار گرفت ایشان بسیاری از سختی‌ها را به جان خریدند و به یکی از بزرگ‌ترین زنان اسلام تبدیل شدند.

منصوری ادامه داد: زمانی که به پیامبر (ص)  وحی می‌شد ایشان وظیفه داشتند که آن را به دیگر مسلمانان انتقال دهند و در این مسیر بسیاری از دشمنانشان جلوی راه پیامبر اکرم (ص)  را می‌گرفتند. طی تمامی آن دوران حضرت خدیجه شخصی بود که بیشتر از همه همراه و همدم پیامبر اسلام (ص)  بود و مقام او به قدری در اسلام بالا بود که جبرئیل هنگام انتقال وحی به او سلام می‌رساند.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه (س) زمان‌هایی که پیامبر اکرم (ص) به غار حرا می‌رفتند با تهیه غذا به آنجا می‌رفتند تا حمایت خود را به ایشان نشان دهند. این در حالی است که نه تنها مسیر رسیدن از شهر به غار کار دشواری است بلکه بالا رفتن از کوه تا قسمت غار نیز سختی بسیاری دارد.

او گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر حضرت خدیجه (س)  که می‌توان به آن اشاره کرد صبر ایشان است که باعث می‌شد بتوانند در کنار پیامبر مقابل تمام طعنه‌ها و توهین‌های دشمنان بایستند. از آنجایی که ایشان اولین بانویی بودند که به اسلام روی آوردند می‌توان گفت همین مسئله در کنار امکان تبلیغ دین اسلام به عنوان یکی از اولین افرادی که به آن روی آوردند از دیگر ویژگی‌های حضرت خدیجه (س)  است.

دکتر علوم معارف و نهج البلاغه افزود: مقام حضرت خدیجه (س)  بسیار بالا است و به همین دلیل توانستند افتخار مادری حضرت فاطمه (س)  را داشته باشند. از آن‌جایی که حضرت خدیجه (س) در تمامی مواقع همراه پیامبر بودند در نتیجه وضعیت خانه ایشان از لحاظ تربیتی بسیار مناسب بود و به همین دلیل ما آن تربیت را در مسیر بزرگ شدن حضرت فاطمه (س) نیز می‌بینیم.

 منصوری اظهار کرد: وفات حضرت خدیجه (س)  برای پیامبر (ص)  بسیار دشوار بود و در همان سال حضرت ابوطالب نیز از دنیا رفتند. پیامبر (ص)  آن سال را از سخت‌ترین دوران زندگی خود یاد کردند و تا مدت‌ها از خوبی‌های حضرت خدیجه(ص) می‌گفتند. ایشان از قبیله‌ای با شرافت می‌آمدند و قبل از بعثت پیامبر نیز در خانواده‌ای اصیل و محترم حضور داشتند.

در بخش دوم گفت‌وگو کارشناس دکوراسیون گفت: روی آوردن به این هنر به دلیل حفظ مواد مدنی و محیط زیست بوده است. من تلاش کردم با تلفیق و ترکیب مواد بازیافتی و هنر، نوعی از آثار هنری جدید را تولید کنم. ابداع کننده این رشته از هنر در ایران اسماعیل توکلی بوده است. این رشته در دنیا به عنوان هنر بازیافتی شناخته می‌شود و در تمامی کشورها به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

میرشکاری ادامه داد: هر یک از آثار هنری که در این سبک ساخته می‌شوند معنا و مفهوم خاصی دارند. برای مثال من با تغییر تیغه تبر به نماد عشق و احساس، مادر توانستم دیدگاهی جدید را در اختیار مخاطبان قرار دهم. در ادامه با تغییر چکش به یک کودک توانستم کاری با عنوان آغوش مادرانه تولید کنم.

وی افزود: بسیاری از ایده‌ها در زمان شروع کار به ذهن خطور می‌کنند و برخی دیگر از پیش به آن‌ها فکر شده است. برای مثال من از دیدن یک جوان که با تلفن همراه خود مشغول بود ایده کاری را برای تبلیغ کتاب‌خوانی ساختم.

او ادامه داد: در این حوزه برخی از کارها کاربردی و دیگر موارد نمادین و با ایده‌های خاص هستند. من از سال ۱۳۷۰ وارد عرصه هنر شدم و کنار استادان مختلف در حوزه‌هایی مانند آهنگری آموزش دیدم. من حتی آموزش ساخت سازه‌های شنی نیز گذراندم و در همان دوره استادی به من پیشنهاد کرد تا به سمت هنرهای بازیافتی بروم چرا که می‌توانستن از هر چیزی یک اثر هنری بسازم.

نفر اول ساخت مجسمه‌های شنی گفت: علت این توانایی آن بود که من به محیط اطراف خود دقت می‌کردم. از سال ۱۳۸۶ که وارد حوزه هنرهای بازیافتی شدم و توانستم با تمرین و تکرار به جایگاهی که امروز دارم برسم. بسیاری از آثار هنری من ارزش خانوادگی دارند و مفهوم آن‌ها نزدیک شدن خانواده است.

میرشکاری ادامه داد: من به رده سنی نوجوانان و جوانان آموزش می‌دادم تا بتوانم طرز فکر مثبت و پایدار را به آن‌ها انتقال دهم. زمانی که خلاقیت در ذهن نسل‌های جوان شکل بگیرد می‌توانند آینده بهتری را برای کشور رقم بزنند.برخی از آثار هنری روایات مختلفی دارند و در چند قطعه ساخته می‌شوند. برای مثال یکی از آثار من خانواده انبردست‌ها هستند. تمامی وسایلی که در کار خود استفاده کردم موارد بازیافتی بودند که گاهی اوقات حتی در سطل آشغال بوده‌اند.

وی افزود: بسیاری از مواقع افرادی که تصور می‌کنند نمی‌توانند در این مسیر موفق شوند و خلاقیت کافی را ندارند در واقع بسیار در این راه خوب هستند و می‌توانند به سرعت موفق شوند چرا که دیدگاه بسیار متفاوتی از دنیا دارند.

او گفت: ابداع کننده این سبک از هنر در ایران، اسماعیل توکلی خود یک نیروی خدماتی دانشگاه تهران بوده است. روزی رئیس دانشگاه که به دنبال او می‌گشته اتاقی را پیدا می‌کند که اسماعیل توکلی در آن آثار هنری مختلفی درست کرده بود. همان موقع رئیس دانشگاه از دیگر مدیران و استادان دانشگاه هنر دعوت می‌کند تا به آنجا بیایند و آثار اسماعیل توکلی را ببینند. وی در سال ۱۳۷۳ از دنیا رفت و در قم به خاک سپرده شد اما آثار بسیار فوق‌العاده‌ای از او به جا مانده است.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع وفات حضرت خدیجه (س) بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ آلاء خامه‌یار و میلاد شیران با زهره منصوری، دکتر و مدرس علوم معارف نهج‌البلاغه و مهدی میرشکاری، کارشناس دکوراسیون و نفر اول ساخت مجسمه‌های شنی به گفت و گو نشستند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز