مصاحبه هفته؛

جای تئاتر لای پر قو است!/کارگردان تئاتر مسئولین را آگاه کرد!

۱۴۰۱/۰۲/۰۲ - ۰۸:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۰۵۳
جای تئاتر لای پر قو است!/کارگردان تئاتر مسئولین را آگاه کرد!
وقتی که تئاتر با پرورش بازیگر می تواند تولیدات سینمایی و تلویزیونی را به لحاظ کیفی ارتقا دهد آیا نباید هنر نمایش را لای پر قو حفظ کرد؟ افسانه ماهیان کارگردان تئاتر درباره گروه های نمایش آسیب دیده از کرونا پیشنهاداتی برای مسئولین مرتبط دارد که در ذیل از نظر می گذرانید.

افسانه ماهیان که در کارنامه هنری اش آثاری چون هم هوایی، تئاتر هم هوایی - پشت صحنه، سه جلسه ی تراپی، از زیر زمین تا پشت بام و... را کارگردانی کرده است در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در خصوص فعالیت های اخیرش گفت: واقعیت امر این است که ما دوسال در بیماری کرونا دست و پنچه نرم کرده ایم و فعالیت آنچنانی نداشتم اما امسال نمایش «بچه» که دوسال و نیم پیش تولید شده بود از اول اسفند در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چه برنامه حرفه ای برای سال 1400 دارد و قرار است چه کار هایی انجام دهد بیان کرد: درحال حاضر شرایط به گونه ای شده است که نمی توان برای فردا برنامه ریزی کرد اما اگر شرایط مهیا باشد قاعدتا تمرینات نمایش جدید را آغاز می کنم.

ماهیان در ادامه خواسته ها و توقعاتش از مسئولین تئاتر برای بهتر شدن این حوزه را بیان کرد و گفت: مسئولین باید از گروه های آسیب دیده که در دوران کرونا این امکان برایشان فراهم نشد تا نمایش های خود را در طی این دو سال روی صحنه بیاورند کمک کنند و مدیران فرهنگی باید پشتوانه آن ها باشد و تا جایی که می تواند حمایت های لازم را انجام دهد چراکه این کمترین توقعی است که جامعه هنر و اهالی تئاتر از آن ها دارند.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که تئاتر همواره کمک حال سینما و تلویزیون بوده است حال این دو چه کمکی به هنر مادر کنند تا این چرخه بهتر بچرخد اظهار کرد: سینما، تلویزیون و تئاتر مانند زنجیره بهم متصل هستند درواقع باید از این ها حمایت تبلیغاتی شود درواقع رسانه ملی با توجه به مخاطبان زیادی که دارد می تواند در راستای فرهنگ سازی  تئاتر کمک کند.

افسانه ماهیان در این خصوص که چه پیشنهادی برای دانشجویان و هنرجویانی که درحال فارغ التحصیلی از دانشگاه و آموزشگاه های بازیگری هستند دارد خاطرنشان کرد: درواقع این موضوع بستگی به علاقه خودشان دارد اما به نظر من علاقه مندان به این حوزه باید به صورت آکادمیک وارد این حرفه شوند و قطعا باید آگاه باشند که راه بسیار بسیار سختی پیش رو دارند.

افسانه ماهیان در پایان و در خصوص اینکه با توجه به تعطیلی مشاغل و کسب و کار ها در طی دو سال کرونایی و وجود تورم آیا زندگی او از لحاظ اقتصادی تنها از راه تئاتر تامین و مدیریت می شود بیان کرد: باید بگویم که من و اکثر اهالی تئاتر تنها از این راه امرار معاش و کسب درآمد می کنیم به همین خاطر است که خانواده تئاتر آسیب جدی دیده است چراکه حرفه آن ها همین است.

327475_2491125240_890_594

انتهای پیام//

نظر شما