معرفی کتاب؛

«سینما و شهر» مجموعه مقالاتی درباره رابطه سینما و جامعه شهری

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۴۹۱
«سینما و شهر» مجموعه مقالاتی درباره رابطه سینما و جامعه شهری
«سینما و شهر» فیلم و جوامع شهری در بستر جهانی مجموعه‌ای است به قلم جمعی از نویسندگان حوزه علوم اجتماعی با گردآوری مارک شیل و تونی فیتز موریس (۱۹۵۳) درباره جامعه‌شناسی سینما. این کتاب به پدیده سینما به عنوان یکی از مظاهر فرهنگی در زندگی مدرن شهرنشینی نگاهی جامعه‌شناسانه دارد. مقالات این کتاب به قلم نویسندگان مختلف است که هرکدام مقوله‌ای را در این زمینه مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در مقدمه گردآورندگان «سینما و شهر» می‌خوانید: این کتاب به چهار فصل تقسیم می شود: سه فصل از این چهار فصل به ترسیم رابطهٔ جغرافیایی بین قلمروهای کلیدی جهانی و انواع شهرها و فرهنگ‌های سینمایی خاص آن ها می پردازند (لوس آنجلس، شماری از شهرهای مستعمرات اروپایی پیشین، و شهرهای مرکزی دو قدرت استعماری پیشین اروپایی)؛ یک فصل دیگر به ترسیم رابطهٔ سیاسی- اقتصادی بین تولید فیلم و مصرف [یا تماشای] آن از یک سو و مراکز کلیدی شهر از سوی دیگر، اختصاص دارد.

مقدمهٔ کوتاهی زینت‌بخش هر یک از فصل هاست که مقالات مختلف را به دیگر فصلها مرتبط می سازد. جانِ کلام این کتاب در دو مقالهٔ انتقادی طرح شده است: مقالهٔ نخست که «سینما و شهر در تاریخ و تئوری» نام دارد، برای ایجاد ارتباط میان سینما و جامعه شهری و جایگاه آن در تئوری فرهنگی و اجتماعی، زمینه یا بستر تاریخی و جغرافیایی کلان و گسترده ای فراهم می‌آورد؛ دومین مقاله با نام «فیلم و جوامع شهری در بستری جهانی» به نحوی دقیق به معرفی مقالات و فصلهای مختلف کتاب می پردازد و توجه ناگزیر آنها را به مقولهٔ قدرت، جهانیسازی و مقاومت ـ آنگونه که در سینما و فیلمها در محیط شهری نمود می یابند و یا به واسطهٔ آن عمل می‌کنند ـ مورد توجه قرار می‌دهد.. این کتاب برگرفته از همایش سینما و شهر است که ما آن را سازماندهی کردیم و مرکز پژوهش‌های فیلم در کالج دانشگاهی دوبلین (یو سی دی ) در مارس ۱۹۹۹ میزبان آن بود. این همایش طیف گسترده‌ای از پژوهشگران نامدار و نوظهور را گرد هم آورد که در حوزه‌های مرتبطی مثل مطالعات فیلم، جامعه شناسی، مطالعات شهری، جغرافیا و معماری، و با به کارگیری روش شناسی‌های (متدولوژی) مختلف، به بررسی و تدقیق دربارهٔ رابطه غنی بین فیلم و محیط شهری پرداختند...

«شهرها و سینما» در سه بخش تدوین شده است. بخش اول در حرکتی تاریخی، سفر خود را از جمهوری وایمار و برلین به عنوان محمل مدرنیته و هنر مدرنیستی آن روزگاران آغاز می کند، و با گذر از ترس و تردید و تمنای نهفته در لس آنجلس فیلم نوآرها، در شهر عشق، پاریس موج نو سینمای فرانسه، آرام می گیرد؛ و در این مسیر از سیر تحول و بده بستان سبک های زیباشناختی میان سینمای این سه اقلیم غافل نمی ماند. بخش دوم ترسیم گر گذار از سینمای ملی مدرنیستی به سینمای فراملی پست مدرنیستی است و حرکت خود را از صنعت فیلم هنک کنگ آغاز می کند و با نگاه به «فیلمْ آوارها» و عبور از میان خرابه ها و ویرانه های به جا مانده از جنگ در شهرها به دوراهی یوتوپیا و دیستوپیا در فیلم های علمی ـ تخیلی می رسد. و در نهایت بخش سوم حول مفاهیم هویت و مکان مندی در فرایند جهانی شدن، به بررسی اجتماعات حاشیه نشین، زاغه ها، گتوها، سفر، مهاجرت، و وضعیت پناهندگان و کارگران غیرقانونی می پردازد.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز