بررسی بازی قدرت آمریکا در هند و پاکستان در «شبه قاره»

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۳:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۲۱۱۲
بررسی  بازی قدرت آمریکا در هند و پاکستان در «شبه قاره»
برنامه «شبه قاره» (Subcontinent) شبکه پرس تی‌وی بازی قدرت ایالات متحده در پاکستان و تنش در روابط آمریکا و هند بر سر تسلیحات و نفت روسیه را مورد نقد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه این هفته «شبه قاره» با حضور کارشناسان و صاحبنظران سیاسی بازی قدرت و دخالت‌های ایالات متحده در امور داخلی پاکستان و تنش میان این کشور و هند بر سر تسلیحات و نفت روسیه را بررسی می‌کند.

 بخش اول برنامه با حضور سبطین احمد‌ دار، تحلیل‌گر سیاسی و پژوهشگر دانشگاه لاهور ضمن بررسی تاریخچه مداخله آمریکا در پاکستان به واکاوی نقش ایالات متحده در برکناری عمران خان نخست‌وزیر این کشور می‌پردازد. این در حالی است که شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان قول داده که روابط تیره این کشور با آمریکا را اصلاح کند.

 مهدی بابا‌گل‌زاده مجری «شبه قاره» از احمد دار درباره منافع آمریکا در پاکستان می‌پرسد و این پرسش را با او مطرح می‌کند که ایالات متحده در سرنگونی عمران خان چقدر تأثیرگذار بوده است؟

 موضوع بخش دوم برنامه «شبه قاره» هم به تنش در روابط آمریکا و هند پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین اختصاص دارد.

اتکای شدید هند به تسلیحات روسیه مانع از پیوستن این کشور به آمریکا و ناتو در محکومیت عملیات نظامی کرملین در اوکراین و همراهی با اعمال تحریم‌ها شده است. این موضع دولت هند، رابطه آمریکا با این کشور را با تنش مواجه کرده است.

 دکتر رانجیت برار تحلیلگر سیاسی از لندن به عنوان میهمان این بخش برنامه ضمن بررسی موضع هند در قبال جنگ روسیه و اوکراین، به بیان اهمیت روسیه برای هند در بخش‌های دفاعی و انرژی می‌پردازد.

دکتر برار همچنین پیش‌بینی خود در خصوص رابطه هند و آمریکا در آینده را ارائه می‌دهد.

برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان روز دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و تکرار این برنامه سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰و ساعت ۲۳:۰۰ است.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/150101 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

انتهای پیام//

نظر شما