حجت الاسلام صلح‌میرزایی: نباید مخاطبان را با پیرایه‌هایی که ارتباط کمتری با کتاب دارند به نمایشگاه دعوت کنیم

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۱۸:۲۴:۳۶
کد خبر: ۱۳۲۲۴۶۹
حجت الاسلام صلح‌میرزایی: نباید مخاطبان را با پیرایه‌هایی که ارتباط کمتری با کتاب دارند به نمایشگاه دعوت کنیم
به اعتقاد حجت الاسلام صلح‌میرزایی، جامعه‌ای که کتابخوان است و کتاب را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد، با جامعه‌ای که از آن دور است متفاوت بوده و بزمی مانند نمایشگاه کتاب تهران که همواره مورد استقبال فراوان مردم بوده است، به ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بسیار کمک می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ پس از دوسال وقفه، یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشورمان از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه میزبان علاقمندان کتاب و کتابخوانی از سراسر کشور است. از این جهت بسیاری از ناشران و نویسندگان کشورمان نیز جهت حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در این گردهمایی فرهنگی شرکت می‌کنند.

جامعه کتابخوان با جامعه دور از کتاب متفاوت است

حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی، نویسنده و پژوهشگر فقه سیاسی و نویسنده کتاب «جهاد تبیین» در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: «ترویج فرهنگ کتابخوانی بین مردم، به بالارفتن سطح فرهنگی و حوزه اطلاعات عمومی مردم کمک می‌کند. طبیعتاً جامعه‌ای که یکی از اولویت‌هایش کتابخوانی باشد و در اوقات فراغت و سبد خرید خانواده‌اش، کتاب حضور داشته باشد با جامعه‌ای که وقتش با هرچه غیر از کتاب پُر می‌شود، متفاوت است. به همین دلیل رویدادی مثل نمایشگاه کتاب موقعیتی است که نمونه‌ای از همه ناشران کشور در آن جمع می‌شوند و مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند و برای انتخاب کتاب مورد نظر خود زحمت کمتری بکشند.»

وی ادامه داد: «برپایی برنامه‌های جانبی در نمایشگاه کتاب مانند نشست‌ها و کارگاه‌ها نیز می‌تواند به افزایش معلومات مخاطبان اضافه کند. اگرچه توجه به یکسری الزامات در نمایشگاه ضروری است، مثلاً با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، باید مسائل ترافیکی آن منطقه که در روزهای معمولی هم دچار مشکل است در نظر گرفته شود تا کسانی که همسایه نمایشگاه هستند یا مخاطبانی که از سراسر کشور به مصلی مراجعه می‌کنند، با کمترین دشواری مواجه شوند و طبعاً این موضوع به مسئولان برگزاری نمایشگاه مربوط می‌شود.»

خاطرات شیرین حضور در نمایشگاه کتاب در دوران نوجوانی و طلبگی

نویسنده کتاب «فلسطین» و «جهاد تبیین» در بیان خاطرات‌اش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در ادوار گذشته، گفت: «خاطرات اینجانب از نمایشگاه کتاب بیشتر به دوران دبیرستان و اوایل طلبگی‌ام برمی‌گردد، زیرا آن زمان هنوز کتاب‌های دیجیتال شیوع پیدا نکرده بود و کسب علم و اطلاعات ما کاغذی بود. با زحمت فراوان خودمان را به محل نمایشگاه کتاب واقع در اتوبان چمران می‌رساندیم و با توجه به مبالغ اندکی که در اختیار داشتیم، خیلی تلاش می‌کردیم تا کتاب مورد نظر خودمان را پیدا کنیم و برای تهیه کتاب، بعضاً مجبور به قرض کردن می‌شدیم و از آنجایی که آن موقع سامانه‌های پستی راه‌اندازی نشده بود، همه کتاب‌هایی که تهیه می‌کردیم را در مسافتی طولانی تا مقصد بارکشی می‌کردیم.»

صلح‌میرزایی با بیان اینکه در جوانی و نوجوانی علاقه زیادی به کتاب داشته است، افزود: «در نمایشگاه‌های اخیر امکان ارسال پستی کتب وجود دارد و این موضوع دیگر تکرار نمی‌شود. همچنین پیداکردن کتاب‌های مورد نظرمان، یکی از مشقات ما در دوره‌های قبلی نمایشگاه کتاب بود، با این حال اکنون سامانه‌هایی طراحی شده‌اند که محل قرارگرفتن کتاب‌ها و ناشران را در نمایشگاه مشخص کرده‌اند.»

فضای کتابی و فرهنگی نمایشگاه کتاب حفظ شود

این پژوهشگر فقه سیاسی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب را در گذشته با همه سختی‌هایش دوست داشته است، به علاقمندی خود به غرفه‌های تخصصی نمایشگاه کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «باتوجه به اینکه بنده طلبه بودم، در گذشته نیز معمولاً به غرفه‌هایی که بخش عربی و بین‌الملل نمایشگاه بود نیز حتماً سر می‌زدم و برایم جذاب بود تا جهان عرب بیشتر آشنا شوم.»

حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی در پایان و در توصیه به مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: «هرچقدر فضای نمایشگاه کتاب، فضایی فرهنگی و کتابی شود بسیار بهتر است. نباید مخاطبان را با پیرایه‌هایی که ارتباطشان با کتاب کمتر است به نمایشگاه دعوت کنیم. بهتر است دوستان اجازه دهند تا نمایشگاه جنبه کتابی خود را مانند همه نمایشگاه‌های کتاب در جهان حفظ کنند. برخی جاذبه‌های غیرکتابی در نمایشگاه خوب نیست و باید اصالت و راحتی اهالی کتاب و کتابخوانی را در اولویت قرار دهیم.»

گفتنی است، سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز