«سایه سرو بلند» به شبکه مستند رسید

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۱۵:۴۱:۲۲
کد خبر: ۱۳۲۳۴۱۸
«سایه سرو بلند» به شبکه مستند رسید
شبکه مستند با پخش «سایه سرو بلند» پرتره‌ای از محمدعلی اسلامی ندوشن یاد این شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی را گرامی می دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ «سایه سرو بلند» تولید شبکه مستند به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی عطیه زارع به معرفی دکتر اسلامی ندوشن از زبان دوستان و آشنایان ایشان پرداخته است. 

محمدعلی اسلامی‌ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی 5 اردیبهشت 1401، در سن ۹۸ سالگی  بر اثر کهولت سن در کانادا درگذشت.

ندوشن، در سال ۱۳۰۳ در ندوشنِ یزد، چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در ندوشن، یزد و تهران گذراند و سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. او دکتری حقوق خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.

او در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و چند سالی در سمت قاضی دادگستری مشغول به کار شد، ولی سرانجام، عشق به ادبیات فارسی بود که او را به تدریس در این رشته رهنمون کرد. این ادیب و پژوهشگر که از ۱۲ سالگی شعر می‌گفت و آثارش از همان نوجوانی در مطبوعات منتشر می‌شد، با این که در رشته حقوق دکتری گرفته بود، به تدریس ادبیات در دانشکده‌ها و مدرسه‌های عالی گوناگون پرداخت تا این‌که در سال ۱۳۴۸، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد.

این شاعر و پژوهشگر ادبیات، به مدت دو دهه، درس‌هایی چون ادبیات تطبیقی، شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان، تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و ... را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تدریس و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

اسلامی ندوشن در مدت ۷۰ سال، بیش از ۷۰ کتاب و صدها مقاله در باره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، منتشر کرد.

«سایه سرو بلند» چهارشنبه 7 اردیبهشت ساعت 19 از شبکه مستند پخش می شود تکرارش روز بعد ساعت  9 خواهد بود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز