روایت زندگی حرفه ای « نادرطالب زاده» در «مستند فرهنگ»

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۲:۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۳۲۶۵۶۴
روایت زندگی حرفه ای « نادرطالب زاده» در «مستند فرهنگ»
«مستند فرهنگ» امرور با موضوع زندگی حرفه ای زنده یاد نادر طالب زاده؛ هنرمند انقلابی ،از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «مستند فرهنگ» یکشنبه 18 اردیبهشت  به زندگی «نادر طالب زاده » از هنرمندان انقلابی و مستندساز و مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون اختصاص دارد.

«نادر طالب‌زاده اردوبادی» تهیه‌کننده، کارگردان و مجری تلویزیون ایران و  دبیر کنفرانس بین المللی افق نو و دبیر جشنواره فیلم عمار بود. طالب زاده در سال 1332 (1953) در تهران به دنیا آمد و در جوانی برای تحصیل به آمریکا رفت. او دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه «راندولف میکن» و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و فعالیت هنری را در تلویزیون ایران با ساخت فیلم مستند آغاز کرد. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

او در ایران برای مدتی با شبکه CBS همکاری داشت اما در اعتراض به نحوه پوشش رسانه‌های غربی از ایران از این شبکه جدا شد. او از منتقدان دائمی سیاست‌های رسانه‌ای آمریکا بود و در برنامه‌های تلویزیون ایران به عنوان کارشناس سینمایی و رسانه ای حضور داشت.

«بشارت منجی» نام سریالی است که به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این سریال بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته شده و به زندگی حضرت عیسی (ع) می پردازد. طالب‌زاده با این سریال توانست خود را در میان اهالی فرهنگ و  تلویزیون مطرح کند و فعالیت در این سریال تجربه موفقی را برای او رقم زد. وی علاوه‌بر سریال «بشارت منجی»، در سال 1384  فیلم «مسیح» را کارگردانی کرده است.

نادر طالب زاده که سابقه حضور در جنگ بوسنی را داشت، از مدت ها پیش در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار گرفته بود. گرایش وی در فیلم‌های مستندی که ساخت، افشای چهره واقعی حکومت آمریکا و دروغ‌های این رژیم در رسانه های این کشور بود. از جمله مستندهای او می‌توان به «ساعت 25» (در آمریکا)، «خنجر و شقایق» (در بوسنی)، «رویش در آتش» (در صربستان)، «بیداد خاموش» (در آلمان)، «ره آورد هند» (در هندوستان)، «جهان در انتظار» (در اروپا) اشاره کرد.

با اینکه مرحوم طالب‌زاده را بیشتر به‌عنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعالیت داشت و علاوه‌بر کارگردانی به‌عنوان نویسنده، تهیه‌کننده، تدوینگر، مجری، فیلمبردار و بازیگر در سینما و تلویزیون فعالیت کرده است. فیلم‌های «مسیح»، «تویی که نمی شناختمت»، «لاله» و «دست های خالی» از جمله آثار سینمایی است که او در ساخت آنها همکاری داشته است.

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهم‌ترین های فعالیت‌های او در تلویزیون ایران محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکبارستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده سالها به دنبالش بود و در اغلب فعالیت‌هایش پیگیری می کرد.این مستندساز، تهیه‌کننده، مجری تلویزیون، بازیگر و کارگردان سینمای ایران در روز جمعه 9 اردیبهشت ماه در 69 سالگی درگذشت.

«مستند فرهنگ» برنامه ای از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که به زندگی مشاهیر و فرهیختگان ادب و فرهنگ و بررسی و تحقیق درباره آثار و مرور زندگی بزرگان می پردازد .

در این برنامه همکاران و شاگردان و دوستان و خانواده وی  درباره فعالیت های حرفه ای او صحبت می کنند که از جمله  این افراد می توان به  بهروز افخمی، مرتضی شعبانی، صادق باطنی  و وحید یامین پور اشاره کرد.

این مستند را به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت 15:30 موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز