مصاحبه هفته؛

ایرج محمدی: تمایل زیادی به کار کردن با کارگردانان جوان دارم/شرایط برای ورود نسل جدید بسیار مهیا است

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۸۱۷۵
ایرج محمدی: تمایل زیادی به کار کردن با کارگردانان جوان دارم/شرایط برای ورود نسل جدید بسیار مهیا است
باتوجه به اینکه در سال های اخیر حضور بازیگران روی صندلی کارگردانی مد شده است و البته این اتفاق سبقه ی جهانی دارد باید گفت متاسفانه در عملکرد حرفه ای برخی از بازیگران، توانمندی کارگردانی و درآوردن یک اثر خوش ساخت و جذاب دیده نمی شود و مشخصا برخی از تهیه کنندگان و حتی مدیران سینمایی با هدف کاهش هزینه ها یا کشاندن اسم و رسم بازیگر به آن پروژه تصمیم می گیرند سکان مهم کارگردانی اثر را به بازیگری بسپارند که شاید جلوی دوربین قد و قواره ای داشته باشد اما پشت دوربین نه به لحاظ تکنیک و نه به لحاظ زیبایی شناسی، طراحی میزانسن،درآوردن روابط میان شخصیت ها و... به مرز پختگی لازم نرسیده است و عملا در این شرایط کار زمین می خورد. این موضوع را با کاراشناسان این حوزه بررسی کرده ایم.

ایرج محمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون درخصوص درصد موفقیت بازیگران موفقی که پا به عرصه کارگردانی می گذارند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: این مسئله از گذشته با به امروز وجود داشته است و از گذشته دیدیم که بازیگران به سراغ کارگردانی رفته اند. هر کردام از این سمت ها مانند کارگردانی،نویسندگی،بازیگری و تهیه کنندگی و اگر فردی پیدا شود که همه ی این تخصص ها را داشته باشد چه اشکالی دارد که دستمزد دو سمت را بگیرد؟ اگر بخواهد فقط دستمزد را در نظر گیرد طبیعتا کیفیت اثر پایین می آید اما اگر نگاه تخصصی شود بازیگرانی که هم قدرت کارگردانی دارند و هم می توانند جلوی دوربین باشند را داریم که از عهده این کار به خوبی برمی آیند اما تعداد این افراد زیاد نیست و به هر حال همه ی این امور نیاز به یک تخصص دارد.

محمدی درخصوص میزان مهیا بودن شرایط برای ورود نسل جدید به عرصه کارگردانی اظهار داشت: به نظر من شرایط برای ورود نسل جدید بسیار مهیا است و درحال حاضر بسیاری از کارگردانان ما جوان هستند و ما هم به عنوان تهیه کننده تمایل داریم با جوانان کار کنیم.  به هرحال نسل جدید از همه نظر در کار انرژی مضاعفی را به وجود می آورند البته نمی خواهم بگویم که نسل بزرگسال ما این ویژگی را ندارند و به هر حال کار هنری مانند کارهای یدی ساختمان سازی نیست که بگوییم نیروی جوان وارد کار شود چون نیروی منسن تر نمی تواند اما نسل جوان ما باید وارد کار شوند که با انرژی مضاعف که دارند بتوانیم کارها را بهتر انجام دهیم و به نظر من بخش عظیمی از آن نسل جوان باید یک سلسه مراتبی را طی کنند تا به مرحله کارگردانی برسند، در گذشته هم یک شخص باید زحمات فراوانی می کشید تا کارگردان شود در صورتیکه درحال حاضر با دوربین گوشی موبایل هم حتی می توان یک فیلم سینمایی ضبط کرد.

او ادامه داد:  اما نهادهای دولتی وغیر دولتی هم باید امکانی برای جوانان فراهم کنند که بتوانند آموزش های لازم را ببینند و مهارت های لازم را به دست بیاورند تا وقتی کارگردانی کاری را به عهده می گیرند بتوانند انجام دهند و از عهده ی آن بربیایند. این تازه قسمت هنری و فرهنگی کار است و کارگردان باید وقتی مسئول یک گروه 50-60 نفره می شود از یک مدیریت ویژه ای هم برخوردار شود.  یعنی کارگردان دو وجه دارد. یک وجه هنری و یک وجه مدیریتی و این مسئله زمانی مسیر می شود که دستیاری را تجربه کرده باشند، دستیاری کردن مهارت آن ها را در کنترل صحنه بالا می برد و تجربه های بسیاری به دست می آورند.

انتهای پیام//

نظر شما