به یک بانک اطلاعاتی برای نویسندگان نیاز داریم

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۲:۲۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۹۵۴۸
به یک بانک اطلاعاتی برای نویسندگان نیاز داریم
سمیه عظیمی گفت: مشکلی که در اقتصاد نشر ما وجود دارد، به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. مساله اصلی ضعف فرهنگ مطالعه در کشور ماست اما نمایشگاه کتاب فرصتی خانوادگی و حتی تفننی است که امکان فروش کتاب را هم فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، سمیه عظیمی، نویسنده کتاب «سرزمین بی‌فصل»، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه بخاطر شیوع کرونا، گفت: نمایشگاه کتاب برای اهالی فرهنگ، مثل نمایشگاه کتاب برای اصحاب رسانه، یک دورهمی محسوب می‌شود. فرصتی برای اینکه نویسندگان، ناشرین و مردم ارتباط نزدیک و چشم در چشم بگیرند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب نویسنده و مخاطب امکان‌های بیشتری نسبت به حضور در کتابفروشی‌ها دارند و مخاطبان متوجه می‌شوند هرناشر چه کتاب‌هایی را منتشر می‌کند و می‌توانند سوالاتشان را بپرسند، حتی خرید در فضای مجازی هم امکان‌هایی که در نمایشگاه حضوری وجود دارد را فراهم نمی‌کند، افزود: نمایشگاه کتاب این فرصت را برای مخاطب عام فراهم می‌کند. برای نویسنده‌ها نیز فرصت بسیار خوبی است. می‌توانند با ناشران متفاوت حوزه کارشان آشنا شوند، پیشنهادهای نوشتن دریافت کنند و ناشران با نویسندگان آشنا ‎‌شوند. از آنجایی که هیچ فضای مشخص و بانک اطلاعاتی در کشور نداریم که اطلاعات و حوزه کاری نویسندگان را مشخص کند، نمایشگاه این فضا را برای ما فراهم می‌کند که این ارتباط تنگاتنگ به وجود بیاید.

این نویسنده با اشاره به لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای نویسندگان ادامه داد: ما نیازمند یک بانک اطلاعاتی هستیم، مثل نمایشگاه کتاب که بانک اطلاعاتی ناشران محسوب می‌شود، باید کاری هم برای مشخص شدن آثار نویسندگان انجام دهیم تا آثار و حوزه کاری هر نویسنده مشخص و فضای نقد فراهم شود. نمایشگاه فضای بسیار وسیعی برای شروع این فعالیت است. در عین حال مردم هم بهتر می‌توانند کتاب بخرند.

عظیمی با اشاره به اینکه برخی از کتابفروشان با برگزاری نمایشگاه کتاب چندان موافق نیستند، گفت: مشکلی که در اقتصاد نشر ما وجود دارد به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. مساله اصلی، عدم وجود فرهنگ مطالعه در کشور ماست. مردم ما چندان کتاب نمی‌خوانند و به همین دلیل هم کتابفروشی‌ها فروش ندارند. نمایشگاه کتاب، اما فرصتی خانوادگی و حتی تفننی است که امکان فروش کتاب را هم فراهم می‌کند. نکته مهم این است که فکری به حال فرهنگ مطالعه کشور کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های صرف، کتابخوانی فرهنگ مطالعه را در کشور ما بهتر نمی‌کند و ناشر، نویسنده و متولیان حوزه کتاب که انتظار کتابخوان شدن مردم را دارند، باید فضاهای تعاملی ایجاد کنند، اظهار داشت: غیر از تعامل با کتاب، ایجاد  بسترهایی برای تبادل ایده‌ها بین نویسندگان و ناشران نیز به ایجاد فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند. من این ایده را با چند نفر از متولیان حوزه کتاب و ناشران مطرح کردم و امیدوارم که این اجتماع نویسندگان شکل بگیرد، اگر این اتفاق بیفتد قدم‌های رو به جلوی بسیاری در حوزه نشر اتفاق میفتد. این فضا ممکن است در دیگر نقاط دنیا وجود نداشته باشد اما ما به دلیل نداشتن فرهنگ کتابخوانی، باید برای بالا بردن آن تلاش کنیم.

این نویسنده درباره همزمانی برگزار شدن نمایشگاه حضوری و مجازی در دوره‌های گذشته نیز اظهار داشت: این اتفاق برای اولین دوره خوب است. بعد از برگزاری، اما وزارت ارشاد باید آماری را از میزان مراجعه، بازدید و فروش منتشر کند تا ارزیابی خوبی از این امکان به وجود بیاید. در مجموع اما اگر از این دوره استقبال مثبتی صورت گیرد امکان استفاده از نمایشگاه را برای مخاطبان شهرستان فراهم می‌کند.

وی درباره میزان استقبال از نمایشگاه نیز افزود: من فکر می‌کنم استقبال بسیار خوب بود و مردم واقعا برگزار شدن نمایشگاه بودند. من خانواده‌های بسیاری دیدم که کتاب می‌خریدند. مردم ما کتاب می‌خوانند اما اگر تعامل ما بیشتر شود، سرانه مطالعه را افزایش می‌دهیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز