کتاب «جان ایران» با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شد/ روایت راهبردهای دولت مردمی برای مقابله با کرونا

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۰۸:۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۳۳۰۶۴۰
کتاب «جان ایران» با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شد/ روایت راهبردهای دولت مردمی برای مقابله با کرونا
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در رونمایی از کتاب «جان ایران» گفت: دولت مردمی در حوزه اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به پشتوانه کارنامه درخشان در مقابله با کرونا به میدان آمده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ کتاب «جان ایران» که مقابله همه‌جانبه و شبانه‌روزی دولت مردمی با همه‌گیری کرونا را در قالب تغییر راهبردها و رویکردها روایت می‌کند، عصر چهارشنبه (28 اردیبهشت‌ماه) با حضور محمداسماعیلی وزیر فرهنگ، عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ذوالفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سرای اهل قلم سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) رونمایی شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در این مراسم با اشاره به تاکید نقش اقناعی دولت مردمی در خصوص اخبار مرتبط با ویروس کرونا گفت: آغاز کار دولت انقلابی با اوج پیک پنجم کرونا در کشور مواجه شده بود و همزمان با فداکاری های کادر درمان و مجموعه وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه‌ با کرونا، وزارت فرهنگ نیز به‌عنوان کمیته اطلاع‌رسانی کار خود را با نگاه اقناع مردم آغاز کرد.

وی ادامه داد: در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی، رئیس‌جمهور محترم بر بازگشایی محیط‌های آموزشی و دانشگاهی تأکید کرد و بنده همان ایام در جلسه ای پیشنهاد دادم که ابتدا در قالب یک افکارسنجی به میزان اقبال مردم نسبت به بازگشایی محیط‌های آموزشی و مدارس دست پیدا کنیم. در نخستین آمایش وزارت فرهنگ به این نکته رسیدیم که بیش‌از ۸۰ درصد از مردم به دلیل آمار بالای مرگ‌ومیر مخالف بازگشایی مدارس بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: دولت مردمی در ادامه مسیر با پشتوانه اعتماد مردمی سعی در اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق اخبار حوزه مرتبط با کرونا را داشت تا جو‌ روانی جامعه به یک آرامش نسبی برسد از سوی دیگر همزمان با سرعت بخشیدن واکسیناسیون سراسری، افکارسنجی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به ۶۲ درصد رأی موافق رسید.

وی ادامه داد: این پایان کار نبود و بهمن‌ماه سال گذشته نیز با آغاز موج ششم کرونا مجددا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند تا اینکه با تأکید رئیس جمهور محترم هم‌زمان با پشت سر گذاشتن ایام نوروز ۱۴۰۱ آمایش جدیدی را انجام دادیم که در این آمایش ۸۵ درصد از مردم رویکرد مثبتی در بازگشایی مدارس داشته‌اند.

وزیر فرهنگ در ادامه به طرح ملی مردمی سازی و توزیع عادلانه ها اشاره کرد و افزود: تاریخ اثبات کرده که هرگاه دولت‌ها صادقانه با مردم سخن گویند این صداقت در ارتقای عملکرد دولت تاثیر گذار خواهد بود و دولت هم با اتکا به ظرفیت‌های مردمی انگیزه لازم را برای گام برداشتن به سمت تحقق این طرح ملی داشته است از سوی دیگر دولت مردمی در حوزه اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به پشتوانه کارنامه درخشان در مقابله با کرونا به میدان آمده است.

وی گفت: دولت در آغازین ماه‌های فعالیت خود این خطر را به جان خرید تا روند اصلاح یارانه‌ها را بر اساس اطلاع‌رسانی دقیق و با هدف تحقق عدالت فرهنگی و اجتماعی آغاز کند. در واقع باید گفت، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها عبور از شرایط ناعادلانه پرداخت یارانه‌ها محسوب میشود که بازوی رسانه‌ای دولت با تکیه بر همدلی مردم عزیز، سعی در اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در این خصوص دارد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانطور که به وضوح مشخص است رسانه های معاند طی اجرای این طرح ملی نهایت تلاش خود را می‌کنند تا وضعیت کشور را ناآرام جلوه دهند اما دولت با اتکا به اراده مردم برای تحقق این اقدام ملی در سایه اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف می‌تواند، این طرح ملی را به سرمنزل موفقیت برساند.

هنرمندان حماسه کادر درمان را به تصویر بکشند

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنان خود را از دیدار تعدادی از کادر بهداشت، درمان و سلامت در دی ماه ۱۴۰۰ با مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: معظم‌له در آن دیدار علاوه‌بر تقدیر ویژه از فعالیت کادر درمان؛ به نقطه ضعف و در ادامه مطالبه جامعه از هنرمندان و اهالی قلم برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و فداکاری‌ها اشاره کردند و امروز اهتمام اهل قلم در راستای بازتاب فداکاری کادر درمان را در کتاب «جان ایران» شاهدیم.

عین الهی با بیان آنکه تاریخ ایران بعد از انقلاب پر از حماسه‌های مختلفی است که آن‌طور که باید و شاید به تصویر کشیده نشده است بیان کرد: اینجاست که رسالت جامعه هنرمندان و ناشران بیش‌از پیش به چشم می‌آید. یکی از این حماسه‌های متأخر به مقابله کادر درمان و نظام سلامت کشور در مواجهه با ویروس کرونا بازمی‌گشت.

گفتنی است،این کتاب، اقدامات و فعالیت‌های دولت سیزدهم در صیانت از جان مردم ایران در مقابل ویروس کرونا را به شیوه‌ای روشمند، علمی و آماری به تصویر کشیده است.

کتاب «جان ایران» در چهار بخش «اصول و رویکردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا»، «روزشمار مدیریت بحران کرونا در دولت سیزدهم»، «راهبردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا» و «اقدامات ویژه در مقابله با کرونا» تدوین شده و با تبیین رویکرد «تحول‌گرایی در مدیریت بیماری کرونا»، چگونگی خروج از رویکرد منفعلانه و اولویت بهداشت بر درمان را توصیف کرده است. «نشر جمهور» اداره کل پژوهش و اسناد ریاست جمهوری با همکاری «خانه کتاب و ادبیات ایران» این کتاب را در 154 صفحه در قطع خشتی منتشر کرده است. تولید محتوای این کتاب به همت هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق صورت گرفته است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز