«همپای مسافر اردیبهشت» پنجره امید برای حال خوب است

۱۴۰۱/۰۲/۳۰ - ۱۵:۲۱:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۰۹۹۱
«همپای مسافر اردیبهشت» پنجره امید برای حال خوب است
نشست رونمایی از کتاب «همپای مسافر اردیبهشت» در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد و نویسنده کتاب درباره فرایند شکل‌گیری آن توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مهدی قزلی، نویسنده کتاب، درباره چگونگی شکل‌گیری روایت این کتاب گفت: رهبر انقلاب به استان‌های مختلف کشور سفر کرده‌اند. در اردیبهشت سال 1388 در همین ایام نمایشگاه کتاب به کردستان رفتند، من هم آن زمان در تیم همشهری بودم و به عنوان روزنامه‌نگار در این سفر همراه شدم. در کنار یادداشت‌ها و گزارش‌های خبری، برای خودم هم یادداشت‌هایی از ماجراهای سفر برمی‌داشتم که بعدتر همین یادداشت‌ها را مرتب کردم و به ناشر ارائه دادم.

او درباره ارزش این کتاب توضیح داد: با اینکه شاید مطالب این کتاب با گذر زمان دیگر ارزش خبری نداشته باشد، اما درباره کردستان و رهبری اطلاعات ارزشمندی دارد. با خواندن این کتاب کاملاً مشخص می‌شود که ارزش‌های ماهوی در ذهن رهبری وجود داشته که در طول زمان تغییر نکرده است، به عنوان مثال رهبری سیزده سال پیش در خانه فرزند شهیدی به او گفتند باید زودتر ازدواج کنی و بچه‌دار شوی، یعنی بحث ازدیاد نسل که شاید بعضی‌ها تازه به اهمیت آن پی برده‌اند، از همان زمان برای ایشان مسئله بوده است. در ضمن این کتاب‌ها بخشی از تاریخ انقلاب است و رابطه رهبر با مردم و مردم با رهبر در طول سالیان را توضیح می‌دهد.

قزلی در ادامه به ویژگی‌های خاص این سفر اشاره کرد و گفت: کردستان در کشور مرکزگرایی مثل ایران یک استان دور محسوب می‌شود و مساله‌های انباشته زیادی دارد. به این موضوع باید نکات ویژه دیگری را هم اضافه کرد، از جمله قومیت یکپارچه، داشتن اکثریت اهل‌سنت، داشتن زبان و لهجه خاص، اینکه در مرز عراقی بود که آن زمان در تصرف امریکا بود، حضور عناصر ضدانقلاب و نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، حتی حدود یک هفته پیش از این سفر هم ضدانقلاب عملیاتی کرده بود که نگرانی ایجاد کند و این سفر لغو شود که البته این اتفاق نیفتاد. نکته‌ دیگری هم که حین تورق این کتاب حالم را خوب می‌کند سرحالی جمعی بی‌نظیری است که بین مردم وجود داشت و در این روزها که حالمان خیلی خوب نیست پنجره امیدی است که نوید می‌دهد حالمان دوباره بهتر خواهد شد.

این نویسنده درباره زبان روایی کتابش اظهار داشت: هر ماجرایی اگر روایت نشود چیز خاصی از آن باقی نمی‌ماند. روایت است که رویداد را زنده نگه می‌دارد. مثلاً ما از خاطره پیروزی ایران بر امریکا در جام‌جهانی 1998 فرانسه هیچ خاطره‌ای جز ضربه سر استیلی به یاد نداریم، چرا که از آن روایتی نکردیم. من چندسال است روی بحث روایت درباره مسائل مهم تمرکز کرده‌ام چرا که جواب خیلی از شبهات، روایت است. رهبری هم مطالبه این امر را دارند، البته روایت باید با زبانی اتفاق بیفتد که اقتضای رسانه خودش است، یعنی کتاب نوعی از روایت و تلویزیون نوع دیگری را می‌طلبد. من حدود 8 کشور رفته‌ام، تنها جایی که مردمش مثل مسئولین یا حتی بهتر از آنها می‌فهمند ایران است پس درک مردم از اتفاقاتی که می‌افتد اصلاً سطح پایین نیست و نباید فکر کنیم لحن مردمی در روایت یعنی لحن سطح پایین.

قزلی در پاسخ به پرسشی درباره مخاطب کتاب گفت: مخاطب این کتاب همه به معنای واقعی کلمه هستند. مسئولین ما هم باید این کتاب را بخوانند تا نوع برخورد با مردم را از رهبری بیاموزند، معاون وزیر ما که در نمایشگاه توی راهروهای تنگ نمی‌آید و فقط به راهروها و غرفه‌های بزرگ می‌رود هم لازم است این کتاب را بخواند.

او در پایان به نویسندگان تازه‌کار توصیه کرد: کوتاه می‌گویم بخوانید، بخوانید، بخوانید و بنویسید. از مردم به معنای واقعی کلمه درک پیدا کنید. بدانید نوشتن کاری کنار کارهایتان نمی‌تواند، باشد، بلکه یک کار حرفه‌ای است مثل آهنگری که باید سال‌ها تجربه کسب کنید و یاد بگیرید. به مردم هم توصیه می‌کنم برای کتاب خواندن وقت مشخصی قرار بدهند. قیمت کتاب همچنان با قیمت پیتزا و ساندویچ و سیگار قابل مقایسه است. فقط کافی است کتاب را به سبد زمانی خود اضافه کنید، کتاب‌های خوب جای خود را پیدا می‌کنند.

کتاب «همپای مسافر اردیبهشت» را انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است و در نمایشگاه کتاب تهران در دسترس عموم قرار گرفته است.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز