سهیل موفق: بهتر است پیش از آسیب‌شناسی جشنواره کودک و نوجوان به تولیدات سینمایی توجه داشته باشیم

۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۰۷:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۴۰۶
سهیل موفق: بهتر است پیش از آسیب‌شناسی جشنواره کودک و نوجوان به تولیدات سینمایی توجه داشته باشیم
سهیل موفق معتقد است که پیش از بررسی و آسیب‌شناسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بهتر است به آسیب‌شناسی این گونه سینمایی پرداخته شود.

سهیل موفق کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: کارگروه بررسی و آسیب‌شناسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی مشکل از افرادی است که در بین آن‌ها بهروز شعیبی از سینماگران کارکشته‌ای است که سال‌ها حضور مداومی در ادوار جشنواره داشته است، آقای احمدیان هم علاوه بر اینکه از مدیران فارابی است دست به قلم دارد و تجربه کار کردن در حوزه سینما را هم دارد و مصطفی محمودی هم سال‌ها در حوزه سینما کار کرده و به مقوله کودک و نوجوان آشنایی دارد و دیگر افراد را شناخت چندانی ندارم.

موفق خاطرنشان کرد: از نظر من جشنواره‌ای چون جشنواره کودک و نوجوان که بیش از سی دوره از برگزاری آن می‌گذرد با اتفاقات و افتخاراتی که کسب کرده به بلوغی رسیده که دیگر احتیاجی به موشکافی و آسیب‌شناسی ندارد. در این چند سال اخیر که درگیر کرونا بودیم جشنواره برگزار شد و خانه جشنواره که سال‌ها شهر اصفهان بود، تثبیت شد و این جشنواره‌ در کل به ثبات رسید.

وی افزود: از نظر من مهم‌تر از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، سینمای کودک و نوجوان است که باید مورد توجه قرار بگیرد و نیاز به تحلیل و موشکافی دارد. ما باید تولیدات کافی داشته باشیم تا جشنواره‌ای با عنوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار کنیم و در نبود سینمای کودک قطعاً جشنواره‌ای هم نخواهیم داشت. سینمای کودک و نوجوان ژانری است که یک زمانی ستاره سینما بوده و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به لحاظ تعداد مخاطب آثار کودک و نوجوان هستند امروز به سینمایی کم‌رمق تبدیل شده که حتی فیلم‌های تولید شده در این زمینه فرصت اکران هم ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «پاستاریونی» تصریح کرد: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان برای مسئولان ما اهمیتی ندارد. بارها در بنیاد سینمایی فارابی مسئولان در کارگروه‌هایی مشابه جلساتی گذاشته‌اند، ریل‌گذاری‌ کرده‌اند و به نتایجی رسیده‌اند اما پس از مدتی با تغییر مدیران همه برنامه‌ریزی‌ها کنار گذاشته شده و فقط در این میان کودکان و خانواده‌ها متضرر شده‌اند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سطح سینمای کودک به قدری نزول پیدا کرده که امروز برخی سینماگران که قصد دارند تجربه‌ای کسب کنند و یا اشکالات کار خود را برطرف کنند یا خود را محک بزنند، به سراغ این سینما می‌آیند در حالیکه سینمای کودک یکی از سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین ژانرهای سینمایی در دنیا است.

موفق اظهار داشت: پیش‌تر پیکره سینمای کودک نیمه‌جان بود و امروز در شرایط حاضر به نظر من دیگر جانی برای این سینمای ارزشمند باقی نمانده است. توقع این است که وقتی فیلمی در این ژانر ساخته می‌شود خانواده‌ها ترغیب به دیدن آن در سینماها شوند و این آثار از رونق خوبی برخوردار باشند و بحث جشنواره و جایزه گرفتن و... مباحث ثانویه هستند که پس از حیات سینمای کودک می‌توان به آن‌ها پرداخت.

وی افزود: قطعاً تشکیل کارگروه‌های تخصصی اتفاق مثبتی است اما انتظاری که وجود دارد این است که آسیب‌ها به درستی کشف شوند و شرایطی فراهم شود که دولت از این گونه سینمایی حمایت کند و حمایتش مخاطب‌محور باشد. مخاطب سینمای کودک خانواده، چرا که کودک به تنهایی سینما نمی‌رود و اگر قرار است یک جان تازه به پیکره این سینمای از دست رفته دمیده شود با سیاستگذاری‌ها بر اساس جلب نظر مخاطب تنظیم شوند. ارزشگذاری‌ها در پشت درهای بسته هیچ فایده‌ای ندارد، باید افراد حاضر در این کارگروه‌ها از نزدیک در جریان شرایط موجود باشند و همه فکر‌ها و سلیقه‌ها را بشناسند و برای همه آن‌ها خوراک فرهنگی هنری در نظر بگیرند تا بتوانیم با فرزندان و خانواده‌ها سینمای کودک را نجات دهیم. باید این نگرش ایجاد شود که اگر قرار است حرف یا محتوایی در یک فیلم ارائه شود در لایه‌های زیرین قرار بگیرد و دستوری عمل کردن و بالاجبار گنجاندن برخی مضامین در آثار کودک نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

موفق تأکید کرد: امروز هزینه تولید یک فیلم سینمایی به قدری بالا رفته که بخش خصوصی دیگر توان ورود به این عرصه و تولید فیلم کودک و نوجوان را ندارد و اگر با بودجه اندک نیز بخواهد فیلمی بسازد، معمولاً اثر قابل دفاعی ساخته نمی‌شود. خواهش من از مسئولان سینمایی و به خصوص مدیران بنیاد سینمایی فارابی این است که از بخش خصوصی فعال در این گونه سینمایی حمایت کنند تا این سینما بتواند به روال عادی خود برگردد. امروز فیلم‌هایی با عنوان فیلم کودک و نوجوان ساخته می‌شوند که معمولاً کودکان حوصله‌شان از دیدن این فیلم‌ها سر می‌رود و میلی به دیدن فیلم ندارند. امروز که بهترین آثار سینمایی به راحتی در دسترس عموم قرار دارند ما باید به روز باشیم و نگاهی تخصصی به این گونه سینمایی داشته باشیم.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز