پیمان جعفری: برای نجات سینما به تربیت مخاطب نیاز داریم

۱۴۰۱/۰۳/۱۵ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۷۶۱
پیمان جعفری: برای نجات سینما به تربیت مخاطب نیاز داریم
پیمان جعفری تهیه‌کننده «آااادت نمی‌کنیم» و «رقص روی شیشه» معتقد است که برای حل معضلات سینما راهکار کوتاه مدتی وجود ندارد و تنها راه ممکن تربیت مخاطب است که با تقویت سینمای کودک می‌توان به این هدف رسید.

پیمان جعفری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینما به مخاطب نیاز دارد و بدون مخاطب سینما نابود خواهد شد. به نظر من امروز سینما رو به نابودی است و فقط شبکه نمایش خانگی است که می‌توان به آن امیدوار بود. امروز حدود 200 فیلم در صف اکران است که این تعداد فیلم تا دو یا سه سال می‌تواند نیاز سینماهای ما را تأمین کند و نیازی به ساخت فیلم جدید وجود ندارد.

جعفری خاطرنشان کرد: ما باید با حقیقت روبرو شویم و بدانیم که سینما رو به نابودی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این نابودی به خودمان مربوط می‌شود، ما هیچ‌گاه به تربیت مخاطب فکر نکردیم. تربیت مخاطب مسئله‌ای است که از کودک اتفاق می‌افتد و ما با تعطیل کردن سینمای کودک و جدا شدن کودکان از سینما باعث شد که نسل امروز اهمیتی برای سینما رفتن قائل نباشد.

وی افزود: در واقع ما زیرساخت‌ها را نابود کرده‌ایم و انتظار داریم که سینمایمان نابود نشود. باید مخاطب را از کودکی تربیت کنیم و این کار را مدارس و در واقع آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد. با تقویت سینمای کودک و حضور کودکان در سینماها می‌توان به پرورش مخاطب فکر کرد و از نظر من غیر از این راهکار کوتاه مدتی وجود ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: چندی پیش من ایده‌ای به عنوان زنگ سینما مطرح کردم که قرار بود در مذاکره با سینماها، 4 سانس اصطلاحاً مرده با قیمت اندک در اختیار مدارس قرار بگیرد و کودکان به سینما بیایند و با فیلم دیدن در سینما آشنا شوند. کودکان اگر به سینما رفتن عادت کنند، پدر و مادرشان را به سینما می‌کشانند و اینگونه میزان مخاطبان سینمای ایران افزایش پیدا می‌کند. اگر ما بدون این برنامه‌ریزی‌ها سالن‌های سینمایمان را افزایش دهیم و هر چقدر فیلم‌های مختلف اکران کنیم هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» درباره معضل قاچاق فیلم‌های سینمایی گفت: چند سال پیش فردی از ترکیه به ایران آمده بود که برای عدم رعایت حقوق کپی رایت برخی آثار ترکیه‌ای از برخی فروشندگان ایران شکایت کند و آنجا وقتی با او صحبت کردم متوجه شدم که قانون کپی‌ رایت چقدر در دیگر کشورها مسئله‌ای جدی است. در کشور ما کپی رایت را جدی نگرفته‌اند چرا که عدم توجه به آن به نفع برخی افراد سودجو است که به راحتی آثار دیگران را به سرقت می‌برند و به نام خود ثبت می‌کنند. اگر کپی رایت در ایران اجرایی شود خیلی‌ها نمی‌توانند دیگر کار کنند و به همین دلیل همان افراد در برابر رسیدگی به این قانون سنگ‌اندازی می‌کنند.

جعفری در پایان گفت: از نظر من مسئله اصلی امروز تربیت مخاطب است. ما باید بررسی کنیم و ببینیم که نسبت به میزان صندلی‌ها و سالن‌هایی که داریم و تعداد فیلم‌هایی که در سینمای ما اکران می‌شود چه میزان مخاطب داریم. قطعاً به رقم اندکی می‌رسیم و اگر می‌خواهیم بسیاری از مشکلات ما حل شود باید به این موضوع مهم توجه کنیم.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز