ساسان سالور: زیرساخت‌های اکران آنلاین در کشور ما وجود ندارد/ ما عضو کپی رایت بین‌المللی نیستیم

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۵۵۸
ساسان سالور: زیرساخت‌های اکران آنلاین در کشور ما وجود ندارد/ ما عضو کپی رایت بین‌المللی نیستیم
ساسان سالور با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت فرهنگ نیاز به تحولات جدی است، با مثالی از عملکرد پرویز دهداری در فوتبال، تأکید کرد که حوزه فرهنگ نیز به مدیری چون او نیاز دارد.

ساسان سالور تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: وضعیت امروز اکران در سینمای ایران که فقط شرایط فروش برای فیلم‌های کمدی فراهم است. در کشور ما متأسفانه بزرگ‌ترین ضربه‌ها در بخش‌های مختلف را از حضور افراد غیر کارشناس در سمت‌های حساس تجربه‌ کرده‌ایم و سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سالور تصریح کرد: هر کس در سمت مدیر قرار می‌گیرد بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها و مسائل موجود در آن عرصه اولین اقدامی که انجام می‌دهد تغییر تیم مدیریت با انتخاب دوستان، آشنایان و هم‌فکران خود است و حاصل چنین تفکری در بخش مدیریت چه چیزی بهتر است وضعیت امروز سینمای ایران می‌تواند باشد؟

وی افزود: سینمای فرهنگی ایران افتخار این کشور است. امروز در جشنواره‌های معتبر مثل جشنواره کن شاهد هستیم که فیلم‌های اجتماعی حضور درخشانی دارند و برای سینمای ایران اعتبار کسب می‌کنند اما در کشور خودمان حتی شرایطی برای اکران موفق این فیلم‌ها وجود ندارد و فقط فیلم‌های کمدی هستند که می‌توانند به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: زمانی که مرتضی شایسته ریاست شورای صنفی را بر عهده داشت توجه به فیلم‌های فرهنگی بیشتر بود و برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت که فیلم‌های اجتماعی با فیلم‌های طنز در شرایطی برابر در کنار هم اکران شوند اما مدتی است که این برنامه‌ریزی وجود ندارد و فقط فیلم‌های کمدی در شرایطی مساعد برای اکران قرار می‌گیرند و شورای راهبردی اکران نیز خروجی قابل قبولی ندارد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» تصریح کرد: در حوزه فرهنگ اقدامات دستوری نتیجه‌بخش نیست و اکران را هم نمی‌شود دستوری سازماندهی کرد و از طرفی با رشد پلتفرم‌های اینترنتی قطعاً اگر شرایط به همین شکل باقی بماند تا چند سال دیگر سینمایی برای ما باقی نمی‌ماند. امروز حتی می‌توان ریزش مخاطب را برای فیلم‌های کمدی نیز به وضوح احساس کرد و ادامه این روند به ضرر آن‌ها هم خواهد بود.

این تهیه‌کننده درباره اکران آنلاین گفت: برای اکران آنلاین لازم است که زیرساخت‌ها را فراهم کرد. متأسفانه زیرساخت‌های اکران آنلاین در کشور ما وجود ندارد و ما عضو کپی رایت بین‌المللی نیستیم و در صورتی که آثار سینمایی‌مان توسط شبکه‌های ماهواره‌ای معاند دزدیده شوند هیچ شکایتی نمی‌توانیم داشته باشیم. وقتی صداوسیمای ما بدون رعایت قانون کپی رایت فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را پخش می‌کند، عدم پیوستن ما به کپی رایت جهانی به نفع این رسانه است ولی در این بین بسیاری از افراد متضرر می‌شوند.

وی افزود: وقتی فیلم «هایلایت» نمایش داده شد، در دو شبکه غیر مجاز ماهواره‌ای هم پخش شد و اگر ما عضو کپی‌رایت بودیم من می‌توانستم از این شبکه‌ها شکایت کنم یا اصلاً این شبکه‌ها جرأت سرقت این اثر را نداشتند اما متأسفانه این امکان برای من وجود نداشت و به ضرر فیلم من تمام شد. فیلم «مجبوریم» رضا درمیشیان پیش از اکران سراسری به صورت قاچاق در دسترس عموم قرار گرفت و این کارگردان مجبور شد فیلمش را خیلی سریع اکران کند و می‌بینیم که فروش قابل قبولی هم ندارد و در این اتفاق نمی‌توان پخش نسخه قاچاق آن را نادیده گرفت.

سالور تأکید کرد: این وضعیت به عدم مدیریت درست برمی‌گردد و همانطور که تأکید کردم ما به یک تغییرات اساسی در مدیریت و نگاه مدیرانمان نیاز داریم. اگر بخواهم مثالی درباره این مسئله بزنم تیم فوتبال ایران را به یاد می‌آورم که زمانی پرویز دهداری در سمت مربی تیم ملی قرار گرفت، همه افراد حاضر در تیم را کنار گذاشت و 22 جوان را به تیم ملی آورد که احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه و... از کشف‌های او بودند و دیدیم که همین تیم ملی بهترین نتایج را در تاریخ فوتبال ایران به دست آورد. ما در عرصه فرهنگ هم به یک پرویز دهداری نیاز داریم.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز