گزارش هفته؛

آیا سینما به ستاره احتیاج دارد؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۷:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۸۳۹
آیا سینما به ستاره احتیاج دارد؟
ستاره‌های سینما همیشه به عنوان عناصری درآمدزا برای فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شوند و در واقع سینما همواره به ستاره‌هایی محبوب احتیاج داشته و سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سینمای ایران به واسطه شرایط خاصی که دارد و عدم وجود کمپانی‌ها، دولتی بودن بخش اعظم تولیدات، شرایط اقتصادی و... معادلات متفاوتی نسبت به دیگر سینماهای دنیا دارد و در این بین ستاره‌سازی در این سینما نیز شکل متفاوتی دارد.

در این بین برخی بر این عقیده‌اند که ستاره‌ها دیگر کارکرد گذشته را ندارند و فروش فیلم‌ها وابستگی چندانی به ستاره‌های سینما ندارد و بیش از هر چیز موضوع، ژانر و کیفیت اثر است که می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

با این حال نمی‌توان سینما را بدون ستاره تصور کرد. در دو یا سه سال اخیر شاید کمتر بازیگری را بتوان نام برد که به ستاره‌ای در سینمای ایران تبدیل شده است و همچنان بازیگران مطرح قدیمی هستند که می‌توانند در این جایگاه خودنمایی کنند.

در گفت‌وگو با چند سینماگر موضوع ستاره‌سازی در سینما و نقش آن‌ها در فروش فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حبیب اسماعیلی: بازیگران ستاره مقطعی شدند/ آثار نمایشی به قهرمان سازی نیاز دارد

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما و تلویزیون که در آثاری چون "سرکوب"، "خرگیوش"، و... به عنوان تهیه کننده و در سریال "ولایت عشق"، فیلم "360 درجه و... به عنوان بازیگر حضور داشته است درخصوص تاثیر حضور بازیگران مطرح و ستاره در فروش آثار سینمایی به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سال هاست که این مسئله ثابت شده است که فقط چهره یک بازیگر و استار نمی تواند تضمین کننده گیشه باشد بلکه باید همه عوامل در یک مسیر درست در حرکت باشند و اگر فیلم از همه لحاظ استاندارد و خوب باشد قطعا بازیگران چهره و حتی بازیگران خوبی که ستاره نیستند هم کمک کننده هستند. معمولا فیلم هایی که صرفا فقط بر اساس چهره های شناخته شده ساخته می شود، دارای فیلم نامه های ضعیف هستند و در نهایت هم فیلم اثر خوبی نخواهد شد و طبیعتا مورد استقبال مخاطب هم قرار نخواهد گرفت، شاید به دلیل حضور بازیگران مطرح در هفته های اول فروش خوبی داشته باشد اما بعد از آن افت خواهد کرد. اما اگر یک فیلم کارگردان و قصه ی خوب داشته باشد قطعا در کنار آن بازیگران ستاره و مطرح هم کمک کننده فروش هستند.

وی افزود: یک دسته ی دیگر هم داریم که فیلم، اثر خوبی است اما بازیگران چهره ندارد معمولا چنین فیلم هایی در پخش در هفته ای اول فروش خوبی نخواهند داشت اما بعد از آن تبلیعات دهان به دهان ناخودآگاه برای فیلم از طریق مخاطبان انجام می شود و اینگونه فروش آن بالا هم می رود. به طور مثال خیلی سال پیش اکبر عبدی هم زمان در دو فیلم بازی می کرد و او آن زمان بازیگر ستاره ای بود، یکی از آن فیلم ها فروش خوبی داشت و دیگری فروشش کمتر بود. بنابراین نمی توانیم بگوییم فقط حضور چهره ها باعث می شود گیشه فیلم و فروشش بالا برود، و طبیعتا اگر فیلمنامه، کاگردانی و... ضعیف باشد مخاطب از آن استقبال نخواهد کرد.

تهیه کننده فیلم "سرکوب درباره ی فاصله گرفتن سینما از ستاره سازی اظهار داشت: فکر نمی کنم سینما از ستاره سازی فاصله گرفته باشد اوایل انقلاب افراد زیادی تلاش کردند تا بازیگران، مطرح و ستاره نشوند اما این امر شدنی نیست چون این مسئله در تمام دنیا رواج دارد و همه ی جا در سینما و فیلم هایشان بازیگران ستاره دارند و گاهی مخاطب به دلیل حضور آن چهره ها به تماشای اثر می نشیند. اما به هر حال ما در قصه هایمان قهرمان نداریم و نیاز است که در فیلم هایی در ژانر های غیر طنز قهرمان داشته باشیم. دورانی در فیلم ها قهرمانان وجود داشتند اما درحال حاضر افرادی هستند که تلاش می کنند آثار نمایشی از این قهرمان سازی فاصله بگیرد.

حبیب اسماعیلی درخصوص عوامل تبدیل کردن یک بازیگر به ستاره خاطر نشان کرد: در ابتدا توانایی های خود بازیگر مهم است و بعد چهره ی آن موثر است البته بازیگرانی هم داریم که به لحاظ چهره آنقدر جذابیت نداشته باشند اما به دلیل توانایی هایشان و قدرت انتخاب فیلم هایی که داشته اند در فیلم ها خود را ثابت کرده اند و مطرح هم شدند و مورد محبوبیت مردم قرار گرفتند.اما در کشور ما سوپر استارها دوران کوتاهی دارند و به دلیل اینکه در انتخاب فیلم هایشان دقت نمی کنند باعث می شود که در برهه ای از زمان از ستاره بودن فاصله بگیرند. در این چند سال بازیگرانی داشته ایم که ستاره شدند اما فقط مدت کوتاهی، بعد از آن بازیگران دیگر جای آن ها را گرفته اند اما با این حال بازیگران خوبی که در برابر این آفت از خود محافظت کرده اند مانند عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی و... داشته ایم.

مسعود اطیابی: ستاره سازی سخت شده است

مسعود اطیابی تهیه کننده وکارگردان سینما وتلویزیون که در کارنامه اش آثاری چون  "تگزاس"، "دینامیت"، "انفرادی" و... را دارد درخصوص تاثیر حضور چهره های مطرح و ستاره در فروش آثار سینمایی به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی مردم سخت گیرانه تر فیلم ها را برای دیدن انتخاب می کنند و در ابتدا سعی می کنند بازتاب اولیه را از دیگر افرادی که فیلم ها را دیده اند بگیرند و بعد انتخاب کنند که مخاطب کدام فیلم باشند. یکی از شاخصه ها برای فروش وگیشه انتخاب بازیگران چهره است تا صاحب اثر را از فروش کمی مطمئن تر کند اما این کافی نیست و نهایتا در افتتاحیه و هفته های اول است که مخاطب را برای افراد چهره ای که در کار حضور دارند به سالن ها می کشاند اما بعد از آن اثر و میزان ارتباطش با مخاطب است که می تواند تعیین کننده تداوم فروش خوب باشد. اما به هر حال بازیگران بر روی کیفیت یک اثر تاثیر گذار هستند به خصوص بازیگران با تجربه و حرفه ای و برای شروع یک اکران خوب هم قطعا چهره های بازیگری تاثیر بسزایی دارد.

کارگردان فیلم "دینامیت" درباره ی فاصله گرفتن از ستاره سازی در سینما اظهار داشت:ستاره سازی درحال حاضر کمی سخت شده است و نیاز به تولید انبوه آثار دارد تا افراد خودی نشان دهند و از بین آن ها ستاره ها نمایان شود و در نهایت تبدیل به چهره های مطرح شود اما آنقدر ها هم فاصله نگرفتیم ولی دستمان باز هم نیست و درواقع انتخاب بازیگر بسیار سخت شده است و تعداد محدودی از بازیگران هستند که می شود برایشان برنامه ریزی کرد.

این تهیه کننده درباره‌ی عوامل تبدیل کردن بازیگر به یک ستاره بیان کرد: از نظر من انتخاب فیلمنامه خیلی مهم است اینکه نقشی را انتخاب کنند که متناسب با او و توانایی هایش باشد، معمولا اولین نقش ها به خود بازیگر نزدیک است و در فیلم های بعدی می تواند نقش های متفاوت بازی کند و توانایی هایش را نشان دهد و حتی آن ها را ارتقا دهد، بنابراین بازیگر اگر بتوانند قدم های متفاوتی بردارد تبدیل به یک ستاره خواهد شد.

مسعود ردایی: فیلمنامه پر و پیمان هم از بازیگر نوظهور ستاره می سازد/ رسانه ملی اولین آموزگار ستاره های امروز سینما!

مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیونی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مهم ترین بخش جذب مخاطب به فیلمنامه خوب بر می گردد که متاسفانه در این زمینه نقطه ضعف زیادی داریم حتی فیلم های طنز و کمدی هم دارای انسجام مثبتی در زمینه فیلمنامه نیستند اما وجود طنز در آثار و نقش آفرینی ها در این زمینه باعث جذب مخاطب می شوند و همین موضوع شرایط بهتری را برای فیلم ها به ارمغان می آورد اما روی هم رفته در بحث فیلمنامه به شدت دچار ضعف و کم و کاستی هستیم.

او در این خصوص که آیا بازیگرانی که ستاره نیستند باعث فروش آثار سینمایی می شوند یا خیر اظهار کرد: اگر فیلمنامه خوبی در دست داشته باشیم حتی بازیگرانی که ستاره نیستند یا برای اولین بار مقابل دوربین رفته اند و به ایفای نقش پرداخته اند می توانند باعث فروش آثار سینمایی شوند. درواقع در جشنواره فیلم فجر امسال این اتفاق افتاد و کارگردان ها از بازیگران تازه کار در آثارشان استفاده کردند و توانستند فروش بالایی از فیلم های خود داشته باشند.

تهیه کننده «سه بیگانه» در پاسخ به این سوال که چه عواملی در ستاره شدن بازیگران موثر است بیان کرد: اول از همه استعداد بازیگر و در گذشته تلویزیون می توانست این نقش را ایفا کند تا بازیگران دیده شوند. در حقیقت اگر عمده ای از بازیگران درحال حاضر در سینما به معروفیت رسیده اند یا تبدیل به ستاره شدند تنها به خاطر وجود رسانه ملی است چرا که پرورش و آموزش اولیه آن ها در آنجا اتفاق افتاده است.

مسعود ردایی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا بازیگران و ستاره های سینمایی هم تاریخ مصرف دارند گفت: بله درست است. بازیگران هم تاریخ مصرف دارند و علاوه بر آن کارگردان ها هم از این امر مستثنی نیستند. درواقع طی دوره ای بازیگرانی که عمر خود را کرده اند کنار گذاشته می شوند و جای آن ها را بازیگران جوان تر می گیرند اما به نظر من  بازیگران نوظهوری که پا به این عرصه می گذارند باید از بازیگران زبده که دارای تجربه هستند استفاده کنند تا سینما روز به روز پیشرفت کند.

بهروز مفید: شرایط برای حضور چهره‌های جدید به سینما و تلویزیون مساعد است!/ استفاده از چهره‌های مطرح در آثار، امتیاز ویژه محسوب می‌شود

بهروز مفید، تهیه‌کننده تلویزیون و سینما، از مجموع 16 اثری که در کارنامه دارد، 12 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال «کوبار»، «محکومین»، «محکومین 2» ،«هشت و نیم دقیقه»، «سهمی برای دوست»، «گمشده»، «مدرسه ما»، «در همین نزدیکی»، «یک وجب خاک»، «نیلوفر کبود»، «زیرزمین» و «پای پیاده» پخش شده و 4 اثر سینمایی با نام‌های «دزد و پری»، «بام بالا»، «روز اردو» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در کارنامه دارد.

مفید در پاسخ به این سوال که چقدر در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی فضا مهیا است تا چهره های جدید به این عرصه ورود کنند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: به نظر من شرایط برای ورود چهره های جدید به سینما و تلویزیون بسیار مساعد است درواقع هم تلویزیون تمایل دارد تا از چهره های جدید استفاده کند و هم در شبکه نمایش خانگی شرایط برای حضور آن ها مهیا است. البته در برخی مواقع ممکن است چهره های جدید برای نقش اول مناسب نباشند چراکه بیننده باید به آن عادت کند ولی به نظر من باید برای آن ها نقشی که مناسب باشد را پیدا کرد.

او در این خصوص که آیا امکان دارد با آوردن بازیگران با استعداد تئاتری سراغ بازیگر تکراری گران نرفت بیان کرد: خیر! اگر به سینمای جهان نگاه کنید متوجه می شوید که هنوز چهره های شناخته شده برای یک فیلم امتیاز محسوب می شود  ولی این بدان معنی نیست که یک فیلم به دلیل استفاده از چهره شناخته شده حتما موفق می شود ! اما نمی توان کتمان کرد که امتیاز ویژه ای ندارد و قطعا بیننده خود را جذب خواهد کرد. به طور قاعده اگر این را در خاطر داشته باشیم که فیلمنامه خوب، کارگردانی درست و به جا می تواند به دیده شدن یک اثر کمک کند باید این را هم یادآور شد که بازیگر خوب نیز به هیچ وجه از این قضیه مثتثنی نخواهد بود.

این تهیه کننده در این باره که چرا با وجود اینکه بازیگران مطرح کمکی به چرخه فروش شبکه خانگی نمی کنند و گاهی در دیده شدن برخی آثار حضور افراد چهره موثر نیست همچنان اسرار بر این است تا از این دست بازیگران در شبکه نمایش خانگی استفاده شود اظهار کرد: تقریبا می توان گفت در شبکه نمایش خانگی بحث هزینه و سود مطرح نیست و پارامتر های دیگری نیز در این جا دخیل است به همین دلیل نیز هزینه ها در شبکه نمایش خانگی خارج از عرف است. اگر تلویزیون را مد نظر قرار دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که رسانه ملی منبع مشخصی از لحاظ مالی دارد و باید پاسخگو باشد اما در نمایش خانگی نوعی بی نظم و نسقی مالی وجود دارد که بازیگران نیز خواستار این هستند تا از این امتیاز بهره مند شوند و برای من نیز میزان تفاوت حقوق و دستمزد این دو شبکه قابل هضم نیست.

بهروز مفید در پایان و در پاسخ به این سوال آیا مدیران تلویزیون به تهیه کنندگان تاکید دارند که در آثار شان حتما از بازیگران چهره استفاده شود یا خیر خاطرنشان کرد: همان طور که عرض کردم بازیگر چهره یک پارامتر مثبت برای آثار سینمایی و تلویزیونی محسوب می شود  و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت. این موضوع چون جزو ملزومات کار است و تهیه کنندگان نیز از افراد چهره و سرشناس خود به خود استفاده می کنند اما نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که اگر فردی استعداد و توانایی بازیگری را داشته باشد پا پیش میگذارد و دنبال علایق و استعدادش می رود درواقع هیچ نیازی نیست تا تهیه کننده یا کارگردان دنبال افراد تئاتری یا علاقه مند به بازیگری که استعداد نیز دارند بگردند.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز