نهاد کتابخانه ها یکی از بزرگترین ذخایر فرهنگی کشور است

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۹:۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۴۷۷۰
نهاد کتابخانه ها یکی از بزرگترین ذخایر فرهنگی کشور است
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت و جایگاه نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: گسترش کتابخانه های عمومی کشور برنامه مهم وزارت فرهنگ در راستای گسترش عدالت فرهنگی در کشور است تا مردم در هر نقطه‌ای از کشور بتوانند به راحتی به کتاب دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی که عصر امروز، دوشنبه در صحن حرم احمد بن موسی(ع) در شهر شیراز برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در منظومه فرهنگی ایران گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور واقعاً یکی از بزرگترین ذخایر و نعمت های فرهنگی ما است.  بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم؛ در برخی از شهرها و شهرستان های کوچک که هیچ بخش فرهنگی موثری به جز کتابخانه عمومی وجود ندارد؛ یک کتابدار  با عشق و علاقه نه تنها کار کتاب را انجام می‌دهد، بلکه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر را نیز سامان می دهد که این افراد عناصر درخشان حوزه فرهنگ هستند.

وی با تاکید بر لزوم انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت:  اینکه مردم ایران اهل کتاب نیستند و کتاب نمی خوانند درست نیست. البته قطعاً با شکل ایده آل فرهنگ کتابخوانی فاصله داریم. بیانات رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی که بارها به موضوع نهضت کتابخوانی تاکید داشته اند و به ما نسبت به انجام آن دستور داده اند، نشان می‌دهد که ما با آن نقطه مورد نظر فاصله داریم.

وزیر فرهنگ با اشاره به پیمایش های انجام شده در حوزه سرانه کتابخوانی در کشور گفت: پیمایش‌هایی که در این حوزه انجام شده نشان می‌دهد که نزدیک ۶۴ درصد از مردم ایران اهل مطالعه هستند. البته این میزان مطالعه جدای از مطالعه قرآن، کتاب های دعا و مطالعات دانشگاهی عنوان شده است.

وی در ادامه به برپایی نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و افزود: پس از ۲ سال وقفه در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل شیوع کرونا، شاهد برپایی این نمایشگاه بودیم. نمایشگاهی که سال ۹۸ برگزار شده بود میزان فروش ۹۰ میلیارد تومان بود، اما امسال این رقم با احتساب فروش در نمایشگاه مجازی به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.

محمد مهدی اسماعیلی یادآور شد: البته درست است که کتاب به طور متوسط تا ۴۰ درصد گران شده است، اما این میزان از رشد خرید، نشان می‌دهد مردم ما مردمی فرهنگی هستند. 

وی گفت: تا به امروز بیش از ۳۱ سفر استانی رفته ام و در تمام این سفرها برنامه‌هایی چون افتتاح یا تجهیز کتابخانه ها را در دستور کار داشته ایم همچنین در سفرهای استانی رئیس جمهور محترم بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام فرهنگی تخصیص پیدا کرده که بخش مهمی از این مبلغ در حوزه تکمیل کتابخانه های عمومی اختصاص یافته است. وی افزود:گسترش کتابخانه های عمومی کشور برنامه مهم وزارت فرهنگ در راستای گسترش عدالت فرهنگی در کشور است.

وی با اشاره به اتفاقات و تلاش‌های ناشایست صورت گرفته در حوزه فرهنگی در کشور که در چند روز اخیر خاطر جامعه ایمانی کشورمان را آزرده است گفت: اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داد، باعث شد موج جدید و محملی برای عرض ارادت همه اقشار مردمی به آستانه علی بن موسی الرضا(ع) تبدیل شود.

وزیر فرهنگ در دولت مردمی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ مسئول صیانت از مرزهای فرهنگ و هنر هستیم و حتماً با کسانی که بخواهند به حوزه اعتقادات و مقدسات مردم تعدی کنند و به دنبال سیاه نمایی و تیره و تار نشان دادن فضای عمومی کشور هستند، برخورد می‌کنیم و در این مسیر از همه ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ همچنین درباره برخی موضع گیری‌ها نسبت به اتفاق تلخ آبادان که منجر به از دست رفتن تعدادی از هموطنان مان شد، گفت: قطعا با افرادی که بخواهند با حرف های توهمی و بیانیه های بی ارزش، سیاه نمایی کنند و زحمات پاسداران و نگهبانان امنیت این کشور را بی ارزش جلوه دهند، مقابله می‌کنیم. مردم عزیز آبادان غمخواری جز نهادهای انقلابی و مردم ندارند. حضور یک هفته ای وزیر محترم کشور در محل حادثه و زحمات و پیگیری های رهبری عزیز انقلاب، معاون اول آقای رئیس جمهور و همه گروه های جهادی که پای کار آمدند نشان داد که چه کسانی همراه و سنگ صبور مردم شدند به آنها ابراز ارادت کردند، با آنها سوگواری کردند.

وی ادامه داد: عده‌ای نمی‌توانند با نوشتن  کاغذ پاره‌ ای بی ارزش به این مردم و این تلاش های خالصانه توهین کنند؛ این موضوعات هیچ گاه در حوزه فرهنگ و هنر تحمل نخواهد شد و اهالی فرهنگ و هنر اجازه نمی‌دهند این ساحت پاک با این نوع کارهای متوهمانه، آلوده شود. در وزارت فرهنگ حتماً این موضوع را با قدرت پیگیری  می کنیم و اجازه نخواهیم داد نهاد های مورد احترام مردم و افرادی که شبانه روز خود را صرف آسایش و رفاه مردم کردند و حاج قاسم ها را تقدیم کرده‌اند، مورد آزار لفظی، کلامی و نوشته های بی ارزش عده‌ای قرار بگیرند.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: عموم اهالی فرهنگ و هنر، با اهل بیت(ع) رابطه و پیوند عاطفی و عمیق دارند این پیوند  چیزی نیست که بتوان با برخی از کارهای ناشایست و بی ارزش به آن آسیب وارد کرد.

 

 شبکه گسترده نهاد یکی از میوه های ارزشمند انقلاب است

همچنین حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به مشارکت میلیونی عموم مردم در این جشنواره طی سال‌های اخیر گفت: این میزان از توجه و مشارکت عمومی در جشنواره کتابخوانی رضوی، روشنایی و پیشرفت را در کشور ما ارتقا می دهد و ارزش بسیار بزرگی است. زمانی که زندگی اهل بیت عصمت و طهارت نگاه می کنیم، یکی از ارزش های زندگی این بزرگان همین موضوع کتابخوانی است. هیچ مکتب و آیینی مانند مکتب ما وجود ندارد که رهبران آنها آنقدر بر علم، دانش و مطالعه تاکید مکرر کرده باشند. این موضوع مختص اسلام و مکتب تشیع است. این از افتخارات مکتب اهل بیت است و اینگونه جشنواره‌ها این افتخار را روز به روز بالاتر می‌برد و این مدال بزرگ را بر سینه بسیاری از جوان های ما نصب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی یکی از میوه های ارزشمند انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی هزاران میوه دارد، اما نهاد یک میوه بزرگ در قالب یک شبکه  عظیم در سراسر کشور است که اگر هر بخشی را وظیفه خود را به درستی انجام دهد ما در عرصه جهاد تبیین می‌توانیم گام های بزرگی برداریم.

 

 شرکت بیش از ۱ میلیون نفر در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: برگزاری این برنامه بر اساس برنامه ریزی قبلی نبوده، اما همزمان شدن آن با برخی رویدادهای تلخ در حوزه فرهنگ و هنر را به مثابه نشانه‌ای می بینم که خدا برای پاسخ دادن به این موضوعات طراحی می کند؛ حرکتی که با مشارکت بیش از یک میلیون نفر در این دوره از جشنواره و قریب به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دوره قبل همراه شد و خیل عظیمی از کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و خانواده ها با نام حضرت علی بن موسی الرضا در یک مسابقه کتابخوانی شرکت کردند.

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد.

انتهای پیام //

نظر شما