اخبار و چهره های فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت ؛

روستایی حوالی کن درخشید/ «نه» ی شهاب حسینی به فیلم عنکبوت مقدس/ پانته آ بهرام و مستانه مهاجر کنار کشیدند/ چرا حمید جبلی به مهمونی نرفت؟

۱۴۰۱/۰۳/۱۳ - ۰۹:۰۶:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۴۹۷۲
روستایی حوالی کن درخشید/ «نه» ی شهاب حسینی به فیلم عنکبوت مقدس/ پانته آ بهرام و مستانه مهاجر کنار کشیدند/ چرا حمید جبلی به مهمونی نرفت؟
هفته گذشته همه اخبار به حال واحوال مراسم اختتامیه کن مرتبط بود و کنارکشیدن چند بازیگر زن از جنبش می تو نیز از نکات قابل بحث در هفته گذشته بود.

چهره هفته،؛ سعید روستایی

سعید روستایی

فیلم «برادان لیلا» توانست برنده جایزه بزرگ فیپرشی یا فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم در جشنواره فیلم کن شود، این  جایزه از سال 1946 توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شود و علاوه بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر (دوهفته کارگردانان و هفته منتقدین) هم یک فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود. سعید روستایی بعد از کسب این جایزه، جایزه‌اش را به مردم داغ‌دیده آبادان تقدیم کرد.

در متن اهدای این جایزه آمده «برادران لیلا» به خاطر:«توانایی کارگردان در خلق داستانی درگیر کننده، دادن بینش عمیق فرهنگی و خلق یک ریزبوم از خانواده‌ای تحت سیطره پدرسالاری و مردسالاری ناکارآمد» این جایزه را دریافت کرده است.»

فیلمسازان مشهور تاریخ سینما از جمله دیوید لین (برای فیلم «برخورد کوتاه) لوئیس بونوئل (برای «ملک الموت»)، آلن رنه (برای «هیروشیما عشق من»)، اینگمار برگمان (برای «منبع»)، آندره تارکوفسکی (برای «نوستالژیا» و «ایثار»)، ویم وندرس (برای «پاریس تگزاس)، کریشتوف کیشلوفسکی (برای «زندگی دوگانه ورونیکا») این جایزه را برده بودند.  این اولین باری است که «در بخش مسابقه اصلی» یک فیلم ایرانی برنده این جایزه می‌شود.

اعتراض هفته؛ پانته آ بهرام

پانته آ بهرام به «مشرف به کوچه بی نام » پیوست

پس از اینکه کتایون ریاحی علیه یکی از بازیگران مطرح سینما دست به افشاگری زد و او را متهم به آزارگری جنسی کرد، پانته‌آ بهرام درباره این اتفاقات با انتشار ویدئویی هشدار داد و تأکید کرد که نباید به بهانه این موج دست به انتقام‌گیری زد.


انتقاد هفته؛ تهیه کننده گاندو


انتقاد تهیه‌کننده «گاندو» از ترانه علیدوستیمجتبی امینی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش به انتقاد از اظهارات ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم کن پرداخت.

 مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال «گاندو» و برنامه «هفت» و دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در صفحه اینستاگرامش نوشت:

خانوم بازیگر؛ همراه مردم بودن خوب است ، دغدغه مردم را داشتن خوب است ولی در عمل ....!!!

نه زمانی که در فرش جشنواره سیاسی کن با لباس های فاخر غرق در شادی هستید و گوشه ای از کشور عده ای زیر آوار

نخل های سوخته آبادان حرمت دارد به نخل کن!!!

در نشست مطبوعاتی تلاش کردید بگوئید زنان ایرانی بدبخت و فلاکت زده هستند و شما تنها منجی آن ها! وطن فروشی تا به کجا!چرا زمانی که دستمزد میلیاردی از تهیه کننده اختلاس گر می گرفتید به فکر مردم نبودید!؟ کاش در جشنواره کن مقداری از تحریم های ظالمانه غرب که کمر مردم را شکسته صحبت می کردید ... .

بیانیه هفته؛ بیانه انجمن تهیه کنندگان

سالن سینما

انجمن تهیه کننده- کارگردانان فیلم‌های سینمایی در باره‌ی موفقیت‌های جدید سینمای ایران در جشنواره‌ی جهانی کن و همزمانی آن با فاجعه‌ی فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، بیانیه‌ای صادر کرد.

 متن کامل بیانیه از این قرار است:

"همزمانی موفقیت سینمای ایران در جشنواره‌ی مهم و جهانی کن، با فاجعه‌ی فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، امکان بزرگداشت این توفیق ارزشمند را از مردم سینما دوست گرفت و البته که همدلی با اندوه مردم داغدیده آبادان و نهیب بر سر فساد و رانت خواری احتمالی که منجر به این مصیبت شده، اولویت اصلی همه‌ی ماست. از همین رو ست که وقتی کارگردان موفق کشورمان جایزه ارزنده منتقدان بین المللی را به مردم آبادان تقدیم می‌کند، و بانوی ایرانی برنده‌ی جایزه نخل بازیگری، با این عزای ملی همدلی می‌کند، خشم و اندوه ما را در این سوگ جانکاه، با اشک شوق در می‌آمیزند.

ما تهیه کننده-کارگردانان سینمای ایران به داشتن چنین سینماگرانی مباهات می‌کنیم و ضمن ارج نهادن به این موفقیت‌ها، همان گونه که از خشونت ورزی در عزاداری مردم بیقرار و مصیبت زده بیزاریم، مسوولان مربوطه را از بهانه‌ کردن حاشیه‌ها به قصد تنگ کردن آزادی بیان مصرح در قانون اساسی و همچنین سختگیری در عرصه‌ی تولید و نمایش آثار موفق، پرهیز می‌دهیم و خواستار آنیم از فضای مثبت فراهم شده، دلسوزانه مراقبت شود."

 

پیشنهاد جنجالی هفته؛ پیشنهاد یک هموطن به اصغر فرهادی

اصغرفرهادی

یکی از ایرانیان مقیم آلمان با انتشار رشته توییتی در صفحه شخصی خود با تعریف داستانی واقعی به اصغر فرهادی پیشنهاد داد که فیلمی بر اساس این داستان بسازد.

 متن توییت این هموطن مقیم آلمان به شرح زیر است:

موضوع فیلم عنکبوت مقدس، قتل های زنجیره ای زنان خیابانی توسط سعید حنایی در مشهد است. اما به طور موذیانه تلاش شده، جنایت های این قاتل زنجیره ای را به مذهب شیعه و اعتقادات وی ربط دهد. در تریلر این فیلم عکس هوایی از مشهد است که حرم امام رضا (ع) در مرکز آن است که شباهت عجیبی به تارهای عنکبوت دارد.   زهرا امیر ابراهیمی یکی از بازیگران این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد من سناریویی را به آقای اصغر فرهادی پیشنهاد و هزینه های ساخت فیلم را هم تقبل می کنم.  سال 2008 خبری کل اروپا را تکان داد' یوزف فریتزل' مرد یهودی اطریشی 24 سال  دخترش الیزابت را در زیرزمینی به مساحت یازده متر مربع زندانی کرده و قریب به 3000 بار به وی تجاوز می‌کند. الیزابت هفت بار از پدرش باردار می‌شود، که یکی از بچه ها بعد از تولد فوت می‌کند.  جایزه که سهل است، اگر این فیلم اجازه اکران گرفت و به جشنواره ها راه یافت، من از آقای اصغر فرهادی و زهرا امیر ابراهیمی و... معذرت خواهی کرده و مجدد برانداز  میشوم.

 

انتقاد هفته؛ انتقاد حمید فرخ نژاد از کتایون ریاحی

حمید فرخ‌نژاد، پس از نام بردن کتایون ریاحی از یکی از بازیگران مرد سینمای ایران به عنوان متعرض، در استوری اینستاگرامش نوشت قانون را محور قرار دهیم اگر قصدمان تبلیغ و یادآوری خود فراموش‌شده‌مان و احیانا باج‌خواهی نیست. 

 حمید فرخ‌نژاد، بازیگر پس از نام بردن کتایون ریاحی از یکی از بازیگران مرد سینمای ایران به عنوان متعرض، در استوری اینستاگرامش چنین نوشت:

«متهم با محکوم تفاوت دارد، هر حرکتی اگر قانون‌مند نباشد منجر به فساد می‌شود، این که هرکس بتواند نام شخصی را بدون اثبات جرم و بدون داشتن شرایط دفاع، رسانه‌ای کند از ضعف‌های حرکتی است که می‌توانست مثبت باشد، این نوع عملکرد باعث رواج باج‌گیری و صدمه به اصل هدفی می‌گردد که برای امنیت جامعه ما و در همه زمینه‌های شغلی لازم است، لطفا هوشیارتر عمل کنید تا این حرکت تبدیل به تفریح بیماران جنسی و باج‌گیران فضای مجازی نشود، قانون را محور قرار بدهیم اگر قصدمان تبلیغ و یادآوری خود فراموش‌شده‌مان و احیانا باج‌خواهی نیست.»

 

ناز هفته؛ حمید جبلی

حمید جبلی

رسول صدرعاملی، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش آرزو کرد که خبر رفتن حمید جبلی از تلویزیون صحت نداشته باشد چون در این‌ صورت یعنی این هنرمند بسیار غمگین است.

 مجید توکلی، مشاور ایرج طهماسب در برنامه شبکه نمایش خانگیِ «مهمونی»، در گفت‌وگو با برنامه «استودیو هشتِ» رادیو، درباره شایعه اختلاف بین ایرج طهماسب و حمید جبلی توضیحاتی داد.

توکلی در توضیح کم‌کاری حمید جبلی توضیح داد: «آقای جبلی آن‌طور که من اطلاع دارم، دیگر بنا ندارد کار کند. حالا ایشان نخواسته علنی این را اعلام کنند، ولی من از گپ و گفت‌هایشان متوجه شدم که فعلاً تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند در تلویزیون، شبکه خانگی، تئاتر و… کار کنند.»

پس از انتشار این صحبت، رسول صدرعاملی، با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت:

«شنیدم که دیروز، یکشنبه هشتم خرداد ۱۴۰۱ حمید جبلی عزیز با حرفه خود در تلویزیون و سینما خداحافظی کرده است. امیدوارم روایت را اشتباه شنیده باشم! مگر می‌شود کسی که این همه با عشق و علاقه همه عمرش را به کار نمایش برای مردم گذرانده است بتواند با حرفه خداحافظی کند! مگر اینکه غمگین باشد، بسیار غمگین.»

 

افشاگری هفته؛ مدیرعامل ساترا

ساترا

در پی انتشار بدون مجوز بعضی سریال‌های فیلیمو و نماوا مانند «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» در این دو پلتفرم که بعضی بدون بازبینی به انتشار رسیدند، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با این دو پلتفرم برخورد می‌کند.

سعید مقیسه رییس ساترا در گفتگویی کوتاه، ضمن تایید این خبر گفت:

ابطال مجوز فیلیمو و نماوا هنوز قطعی نشده است.

اسفند ماه ۱۴۰۰ محمدجواد شکوری‌مقدم مدیر فیلیمو در یادداشتی توییتری، از معطل ماندن ۹ سریال این پلتفرم به مدت ۷-۸ ماه در سامانه ساترا برای صدور موافقت کلی انتشار خبر داد.

 

نه هفته؛ شهاب حسینی

شهاب حسینی

شهاب حسینی در صفحه شخصی‌اش از پیشنهاد بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» نوشت.

 شهاب حسینی در صفحه اینستاگرامش نوشت:
هیچ نظری و تاییدی نسبت به فیلم، کارگردان و سایر موارد آن ندارم به همان دلیلی که کارگردان فیلم، زمانی که برای فیلم مست عشق در ترکیه بودم ضمن ملاقاتی بازی در این فیلم٫ به بنده پیشنهاد دادند که به دلیل عدم علاقه به موضوع و نگاه کارگردان ، پیشنهاد ایشان را نپذیرفتم .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز