اخبار و چهره های فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت ؛

کنسرت همایون شجریان در تهران/ مهران غفوریان و ماجرای عجیب نوبت لیلی/ پخش سریال ولایت عشق تصمیم قابل تقدیر تلویزیون/ بازگشت جواد عزتی به صحنه تئاتر با سی صدی ها

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۷:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۷۰۷
کنسرت همایون شجریان در تهران/ مهران غفوریان و ماجرای عجیب  نوبت لیلی/ پخش سریال ولایت عشق  تصمیم قابل تقدیر تلویزیون/ بازگشت جواد عزتی به صحنه تئاتر با سی صدی ها
در هفته ای که گذشت خبر کنسرت همایون شجریان و البته کنسرت نمایش امیر جدیدی با حضور جواد عزتی از اتفاقات ویژه بود.

تئاتر نمایش هفته ؛ جواد عزتی با «سی صد»

عوامل کنسرت نمایش «سی صد» روز چهارشنبه یازدهم خردادماه  به تشریح  پروژه موسیقایی – نمایشی پرداختند.

جواد عزتی

جواد عزتی: هر وقت فراغتی در حوزه سینما داشتم در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم​

جواد عزتی هم در این کنفرانس خبری ضمن تسلیت به مناسبت حادثه آبادان گفت: چون من تئاتر کار کردم بنابراین اصلاً چیز عجیبی نیست که من اکنون در این پروژه حضور داشته باشم. در این چارچوب وقتی عشق به وطن را در این گروه دیدم خوشحال شدم که به من گفت و از ته دل خوشحالم که در این پروژه حضور دارم.

وی افزود: من هر وقت فراغتی در حوزه سینما داشتم در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم و این را هم می‌دانم که وضعیت تئاتر در شرایط بسیار بدی قرار دارد. ماجرای کرونا شرایط سختی را ایجاد کرد که ما وظیفه داریم با اجرای چنین پروژه‌هایی تماشاگر را دوباره به این سمت و سو بکشیم، چون گره کار به دست تماشاگر باز می‌شود. ما باید فرهنگ تئاتر دیدن را دوباره زنده کنیم و این عادت بیفتد در خانواده‌ها که دوباره به دوران باشکوه گذشته برگردیم.

سهراب پور ناظری چه گفت ؟

سهراب پورناظری در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم شریف آبادان به جهت از دست دادن تعدادی از هم وطنانمان در حادثه ساختمان متروپل این شهر به پروژه‌های مختلف موسیقایی خود اشاره کرد و گفت: مدت زیادی است تمام فعالیت‌های خود را معطوف به کشور ایران کرده‌ام که بخواهم در این عصر مغشوش اطلاعات، یادآوری کنیم به مجموعه‌های مختلف که زبان فارسی، ایران و فرهنگ ایرانی را جدی‌تر بگیرند. به همین منظور من پروژه «سی» را آغاز کردم که در ابتدا همایون شجریان عزیز و حمید نعمت‌الله همراه ما بودند. پس از این پروژه به دلیل کرونا و شرایط ویژه ای که پیش آمد نتوانستیم در خدمت مخاطبان و همایون شجریان و برخی دیگر از دوستان باشیم از این رو پروژه «سی‌صد» را آغاز کردیم که در این راه محمد رحمانیان به عنوان نویسنده پروژه همراه ما شد که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

روال کاری بنده و برادرم در موسیقی تغییری نخواهد کرد و ما بر اساس شیوه پدرمان همان راه را ادامه می‌دهیم. در این پروژه رضا بهرام هم همراه این رویکرد بود و هست. او خواننده‌ای با توانایی‌های بالاست که شما در اجرای پروژه متوجه خواهید شد که چه قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد.

سهراب پورناظری درباره ترکیب بازیگران این پروژه نمایشی موسیقایی هم گفت: می‌خواستیم امروز حضور جناب جواد عزتی را اعلام کنیم. البته این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده تغییراتی را در ترکیب بازیگران داشته باشیم که به‌زودی اعلام می‌شود. به هر ترتیب کاری که ما در این پروژه انجام دادیم تلاش برای آشتی دادن مردم با موسیقی ایرانی بود. وقتی آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» منتشر شد، ناشر این آلبوم به من گفت خیلی از فروشگاه‌ها در حال تعطیلی بودند اما این اثر باعث رونق موسیقی شد در حد خودش. پس وقتی این موضوع پیش می‌آید دیگر فرد و اشخاص مهم نیستند. مهم توجه به ایران است که باید روی آن تمرکز کرد.

وی افزود: من و برادرم به حساسیت مخاطبان واقفیم اما به هیچ وجه من پا روی اصولم نمی‌گذارم و همواره با یک چشم‌انداز بلندمدت به موسیقی نگاه می‌کنم. وقتی سرزمینم هدف می‌شود بنابراین باید نهایت تلاشم را انجام دهم که به فرهنگ و هنر و ادبیات کلاسیک کشورم عشق بورزم. من هر سال این پروژه را ادامه خواهم داد و فکر می‌کنم در جبهه جنگی هستم که کاری به خاکی شدن لباس رزم ندارم. در این پروژه جای همه هنرمندان گروه «سی» خالی است اما من تمام تلاشم را می‌کنم با همراهی این گروه بتوانیم در نیتی که داریم شرایط موثری را برای مخاطبان فراهم کنیم. از سوی دیگر خشی از در آمد این کار در حفظ و احیای صنایع هنری ما هزینه می‌شود که در آینده نزدیک گزارش آن را به مردم ارائه دهیم.

پورناظری ادامه داد: داستان این نمایش درباره حمله مغول به ایران عزیز است که در این شرایط ما گروه حرکت داریم که نقش‌های مختلفی را ایفا خواهند کرد. در این شرایط کاراکترهای مختلفی داریم که دوست دارم حین اجرای برنامه به آن بپردازم.

امیر جدیدی: دوست دارم برای برای کشورم کار مثبتی  داشته باشم​

امیر جدیدی کارگردان برنامه «سی صد» هم در ادامه این نشست خبری گفت: من چندان علاقه عجیبی به کارگردانی نداشتم اما چون این پروژه درباره ایران است و چون دوست دارم برای برای کشورم کار مثبتی  داشته باشم. به همین دلیل دوست دارم کارهایی را انجام دهم که بتواند مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای اجرای برنامه ایده‌های جدیدی داریم و من بسیار خوشحالم که می‌توانیم با یک اجرای متفاوت همراه باشیم.

رضا بهرام :من تعصبی برای ارائه سبک خاصی ندارم

رضا بهرام هم در این نشست توضیح داد: اینکه من در زندگی شخصی ام چه کاری انجام می‌دهم اصلاً مربوط به جلسه نیست و امیدوارم دوستان به نکات دیگری در این کنسرت پرسش‌های خود را مطرح کنند. به هر حال حضور در این پروژه برای من افتخار بسیار بزرگی است که فکر می‌کنم اگر در قیاس با همایون شجریان عزیز قرار بگیرم چندان جالب نباشد. من تعصبی برای ارائه سبک خاصی ندارم برای من مهم حضور در کنار هنرمندان بزرگی است که امیدوارم بتوانم در این سبک موسیقایی موفق باشم.

بهرام ادامه داد: من از چهار سال پیش که آقای توتونچیان را دیدم شب دوم کنسرت نمایش «سی» بود که بسیار هیجان زده شدم. بنابراین همیشه چالش را دوست داشتم و بسیار خوشحالم به لطف خدا و مردم عزیز در جایگاه خوبی حضور دارم. در این چارچوب از تهمورس و سهراب پورناظری ممنونم که به من اعتماد کردند و در این راه من را در کنار خود قرار دادند. اما تردید ندارم که با توکل خدا و همراهی این هنرمندان ما پروژه موفقی خواهیم داشت به هر حال من خودم را برای یک چالش بزرگ آماده کردم.

تهمورس پورناظری :آماده اجرای رایگان در ورزشگاه آزادی هستیم

تهمورس پورناظری دیگر آهنگساز پروژه موسیقایی نمایشی «سیصد» هم درباره عدم فعالیت‌هایشان با همایون شجریان در این پروژه گفت: همایون شجریان در همان ایامی که ما به صورت مشترک فعالیت می‌کردیم به صورت مجزا با پروژه‌های دیگری همکاری می‌کرد. به هر حال او مانند بسیاری از هنرمندان ما در عرصه موسیقی مایل به همکاری با دیگر هنرمندان بود و هست. بنابراین برای ما هم تجربه جذابی است که در این برنامه می‌توانیم در قالب متفاوت‌تری تجربه موسیقایی داشته باشم. ما این بار هنرمندی دعوت کردیم که سابقه اجرایی او در حوزه موسیقی پاپ است که می‌تواند برای ما تجربه جذابی باشد. شرایطی که باعث می‌شود خواننده‌ای در این حوزه همراه ما باشد. این پروژه برای ما آموزه‌ای است که اگر به نتیجه مطلوب برسد نویدی است که در تمام صحنه‌های ایران بدرخشد. وی افزود: گروه اجرایی این پروژه این آمادگی را دارد که در جایی مانند ورزشگاه آزادی در یک اجرای ویژه و متفاوت پروژه سی صد را برای همه مخاطبان به صورت رایگان اجرا کنیم. البته این را هم بگویم که ما در نظر داریم پروژه سی صد را در دیگر شهرهای کشور اجرا کنیم.

توتونچیان : قیمت بلیت 70 هزارتومان است!

محمد حسین توتونچیان هم در ادامه این نشست درباره برخی از امکانات اجرای برنامه توضیح داد: در این کنسرت برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفتیم که بتوانیم در حوزه چینش صندلی‌ها و طراحی و اجرای صحنه اقدامات جالب توجهی را انجام دهیم که به لحاظ فنی و مهندسی در برگیرنده مولفه‌های متفاوتی است و فکر می‌کنم تا به امروز در ایران به کمترین شکل ممکن چینش و طراحی شده است. در این راستا به همت مهندسان داخلی شرایطی را پیاده سازی کردیم که چهار هزار نفر تا ارتفاع هفت متری از روی زمین می‌توانند به راحتی شاهد برگزاری برنامه باشند.

وی درباره قیمت بلیت کنسرت نمایش هم گفت: هم اکنون ارزان‌ترین بلیت کنسرت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به بالاتر می‌رود. اما ما به تصمیم جمع بنا را بر این گذاشتیم که قیمت بلیت‌ها از ۷۰ هزار تومان آغاز می‌شود تا اقشار مختلف مردم بتوانند از برنامه ما استفاده کنند. این اقدامی است که فارغ از شعارها بنا داشت همراه مردم باشد و اینکه هنر جنبه‌های مادی نداشته باشد. البته ما توجه به اینکه ما هزینه‌های بسیار هنگفتی را برای برگزاری این پروژه انجام دادیم بنابراین سقف بلیت ۶۹۵ هزار تومان تعیین شده است.

کنسرت هفته؛ همایون شجریان

همایون شجریان

گروه موسیقی «سیاوش» به سرپرستی و خوانندگی همایون شجریان که از اواخر اسفند سال گذشته مجدداً فعالیت‌های خود را در عرصه اجراهای زنده با برگزاری تور کنسرت‌های اروپایی در کشورهای بلژیک، هلند، فرانسه و امارات آغاز کرده بود، از تیر امسال در تهران روی صحنه می‌روند.

همایون شجریان در تازه‌ترین مطلب منتشر شده خود در فضای مجازی نوشته است: «به اطلاع دوستان و عزیزانی که پس از اعلام نشست خبری آلبوم گاه فراموشی جویای کنسرت تهران بودند می‌رسانم که این اجراها از اوایل تیرماه آغاز خواهد شد. جزییات دقیق و تاریخ نهایی شده به همراه مشخصات سایت تهیه بلیت در چند روز آینده به سمع و نظرتان خواهد رسید»

گروه «سیاوش» به سرپرستی همایون شجریان از جمله مجموعه‌های شناخته شده موسیقی ایرانی طی سال‌های گذشته است که در سالهای آغازین دهه ۹۰ اجراها و برنامه‌های زنده زیادی را پیش روی مخاطبان قرار دادند که از آن جمله می‌توان به مجموعه کنسرت‌های «آیینه ها» به آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری اشاره کرد. کنسرت‌هایی که در زمان اجرای خود با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران و علاقه مندان مواجه شد.

در این کنسرت‌ها همایون شجریان خواننده، سهراب پور ناظری آهنگساز، نوازنده تنبور و کمانچه، حسین رضایی نیا سازهای کوبه‌ای، همایون نصیری نوازنده سازهای کوبه‌ای، شهرام غلامی نوازنده عود، اصغر عربشاهی نوازنده تار، مهیار طریحی نوازنده سنتور، آیین مشکاتیان نوازنده سازهای کوبه‌ای، داریوش آذر نوازنده کنترباس به عنوان نوازنده حضور داشتند.

البته در دور جدید فعالیت‌های این مجموعه موسیقایی مهیار طریحی نوازنده سنتور، حسین رضایی نیا نوازنده دف، آیین مشکاتیان، آزاد میرزاپور نوازنده تار و عود از جمله هنرمندانی هستند که در این مجموعه کنسرت‌ها همایون شجریان را همراهی می‌کردند.

همایون شجریان شهریور سال ۱۳۹۱ بود که پس از تشکیل این مجموعه موسیقایی گفته بود: «همیشه دوست داشتم گروهی مثل گروه «آوا» که پدرم آن را تاسیس کرده بودند، پی‌ریزی کنم و این گروه جایی باشد تا آثار هر آهنگسازی در آن اجرا شده و نوازندگان مختلف در آن هنرنمایی کنند. من هم نام این گروه را «سیاوش» گذاشتم و فعالیتم را با این گروه آغاز می‌کنم.

حرکت درخشان هفته؛ پخش مجدد سریال ولایت عشق

ولایت عشق

شبکه یک سیما، همزمان با دهه کرامت و در آستانه ولادت پربرکت امام رضا علیه السلام و بدنبال ابراز احساسات بینندگان عزیز و غیرتمند نسبت به وجود مقدس این امام همام، سریال ولایت عشق با موضوع بخشی از زندگی پر برکت ایشان، از یکشنبه ۱۵ خرداد، هرشب بعد از خبر ۲۱ از شبکه اول سیما پخش می شود.

گفتنی است، سریال به یادماندنی ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و با هنرنمایی بازیگران شناخته شده ای از جمله فرخ نعمتی، محمد صادقی، اکبر زنجانپور، مهدی فخیم‌زاده، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، بیتا فرهی، رامبد جوان، داوود رشیدی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، عنایت‌الله بخشی، سیروس گرجستانی و ... قبلا در سال ۷۹ از شبکه یک سیما پخش شده است.

حادثه هفته؛ برای مجری اعجوبه ها

مجری شبکه سه در یک سانحه تصادف همسر و فرزندش را از دست داد .

کارشناسان، علت وقوع سانحه رانندگی برای مجری شبکه ۳ و خانواده‌اش را باز نشدن ایربگ‌های خودرو و نیز بی احتیاطی راننده به علت عدم توجه کافی به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی اعلام کردند.

حامد سلطانی

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: سحرگاه پنجشنبه واژگونی یک دستگاه خودروی ام وی ام در محور خور - طبس به پلیس راه استان اصفهان گزارش شد که با حضور ماموران در محل مشخص شد بر اثر واژگونی خودرو همسر و پسر خردسال مجری شبکه ۳ (حامد سلطانی) فوت کردند.

ایربگ‌های خودروی مجری معروف هم باز نشد | دلیل تصادف مرگبار حامد سلطانی اعلام شد

وی افزود: کارشناسان با بررسی صحنه سانحه و رد لاستیک بر روی شانه خاکی جاده، بی‌مبالاتی از جانب سازمان استاندارد کشور به علت عدم رعایت نظامات دولتی و بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به ایمنی راننده و سرنشینان و تایید ورود و ساخت خودرو فاقد کیفیت و بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی از جانب شرکت یا کارخانه سازنده خودرو به دلیل باز نشدن ایربگ‌های خودرو و نیز بی احتیاطی راننده خودرو به علت عدم توجه کافی به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی را علت این سانحه اعلام کردند.

داور هفته؛ نیکی کریمی

نیکی کریمی

 نیکی کریمی کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر سینمای ایران،روزانا آرکِت، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، لوسی بوینتون، بازیگر آمریکایی، آنتونی ادواردز، بازیگر و کارگردان آمریکایی، ازازل جیکوبز و کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس نیویورکی به عنوان داوران بخش مسابقه بین الملل بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا انتخاب و معرفی شدند.

جشنواره فیلم ترایبکا (Tribeca Film Festival) در سال ۲۰۰۲ توسط رابرت دنیرو و جین رزنتال در واکنش به رویداد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های مرکز تجارت جهانی به منظور هم‌دردی با بازماندگان واقعه در محله ترایبکا در منتهن بنیان گذاشته شد. این جشنواره پس از چند سال برگزاری و به‌ویژه در ششمین دوره آن تبدیل به جشنواره‌ای  معتبر و بین‌المللی شد. ترایبکا از اولین دوره برگزاری مورد توجه قرار گرفت و سالانه بیش از دو میلیون تماشاگر و حدود ۴۲۰ میلیون دلار درآمد دارد.

جایزه‌های این جشنواره در بخش‌های بهترین فیلم داستانی، بهترین فیلم‌ساز داستانی تازه‌کار، بهترین بازیگر مرد و زن فیلم داستانی، بهترین مستند و بهترین مستندساز تازه‌کار، به برندگان داده می‌شوند.

 

زوج هنری هفته؛پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی

یاغی

از بازی پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی در سریال یاغی رونمایی شد تا آنها زوج هفته لقب بگیرند.

 

 فاش گوی هفته ؛ مهران غفوریان و داستان نوبت لیلی

مهران غفوریان

مهران

 

 

 

نظر شما