معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تولیدات رادیویی رادیو زیارت

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۰۹:۴۱:۵۲
کد خبر: ۱۳۳۸۰۴۹
آیین اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی رادیو زیارت، در مشهد مقدس و به میزبانی صدا و سیمای خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی صبا برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر برنا؛  در این رویداد مهم فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، علاوه بر آیت‌ الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، رحمتی سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی و علی بخشی‌ زاده معاون صدای جمهوری اسلامی، نظری استاندار خراسان رضوی، مسعود احمدی افزادی دبیر  جشنواره رسانه ملی، نصر پور مدیر کل صدا و سیمای این مرکز و جمعی از مدیران و معاونان، برنامه‌سازان و هنرمندان مراکز حضور داشتند.

در این مراسم ، سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی؛  در سخنانی با تاکید بر ضرورت پوشش حداکثری رادیو زیارت در گستره جغرافیایی وسیع عنوان کرد: البته امروز هم که این پوشش صد در صدی نیست، ولی پیام آن به گوش مخاطبان رسیده و تاثیرگذاری لازم را داشته است.

محمد مهدی رحمتی افزود: گزارشی از میزان مخاطبان رادیوهای استانی و رادیو زیارت تهیه و ارائه شده که نشان می‌دهد برنامه‌های رادیو زیارت به خوبی شنیده شده است و این خود گویای اثرگذاری بالای رادیو است.

وی با بیان اینکه مردم ایران به دلیل فرهنگ و ذائقه خود، به برنامه‌های رادیو زیارت تعلق خاطر پیدا کرده‌اند گفت: همکاران ما در شبکه‌های رادیویی استانی و زیارت، کاری جهادی انجام می‌دهند چرا که گاه با کمترین امکانات و دریافتی، برنامه‌هایی را روی آنتن می‌برند که در تراز برنامه‌های ملی و جهانی است.

سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: ساختار نیروی انسانی هم در رادیوهای استانی کامل نیست و با این وجود، شبکه رادیویی زیارت توانست بر پایه همین ساختار و با همین عوامل هنری و فنی موجود، به شکوفایی برسد و در گستره ملی شنیده شود.

رحمتی با بیان اینکه طبق بررسی‌های مرکز پژوهش های صدا و سیما میزان شنوندگان رادیو زیارت از رادیوهای ملی بیشتر و این امر نشان‌دهنده موفقیت این شبکه است گفت: در دیداری که رئیس رسانه ملی با مقام معظم رهبری داشت رهبر انقلاب بر معرفت‌ افزایی از طریق زیارت تاکید داشتند و اگر بتوانیم از طریق رسانه به این هدف دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم موفق هستیم.

وی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت، از مجموعه همکاران معاونت امور استان‌ها برای تحقق این هدف بزرگ قدردانی کرد.

رادیو زیارت شبکه‌ای نو با اثرگذاری عمیق است

علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیو زیارت اظهار کرد: این شبکه، مدت کوتاهی فعالیت داشته ولی در این مدت آن چنان موفق بوده است که اکنون فعالیت‌هایش در این جشنواره به داوری گذاشته شده است.

وی افزود: مولفه‌های موفقیت در عرصه رسانه شامل بحث مدیریت، نیروی انسانی و آموزش مستمر نیروی انسانی است.

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز در یک رسانه و بسته‌بندی پیام بخش دیگری از شاخص‌های موفقیت یک رسانه محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از وظایف معاونت صدا رصد رادیوهای مختلف است و طبق ارزیابی‌های ما رادیو زیارت نکات مثبت زیادی دارد که می توان مصداق های آن را در این رادیو بیان کرد.

 

جشنواره رادیو زیارت بر مدار تولیدات مردمی‌ برگزار شد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی هم در بخش دیگری از آیین اختتامیه با بیان اینکه این جشنواره چند سال به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده بود اظهار کرد: امسال همزمان با جسارت عنکبوت صفتان به حریم رضوی توانستیم اختتامیه جشنواره رادیو زیارت را برگزار کنیم البته در سال‌های شیوع کرونا آستان‌های مقدس حرم ائمه اجازه ندادند زیارت در این مدت به محاق برود.

محسن نصرپور گفت: امیدواریم با اجرای موفق جشنواره رادیو زیارت و تداوم آن در سال‌های آینده علاوه بر شناساندن ظرفیت‌های غنی زیارت در معرفی شبکه زیارت گام برداریم.

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: به واسطه دسترسی مردم به تکنولوژی‌های ارتباطی انحصار تولید پیام شکسته شده است.

وی افزود: اکنون مردم می‌توانند با توجه به نوع نگرش و تفکر خود محتوای منحصر به فرد خود را تولید و توزیع کنند برای همین باید به مفهوم زیارت در فضای مجازی توجه شود.

استاندار خراسان رضوی: آماده هر نوع کمک برای توسعه رادیو زیارت هستیم

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم  اظهار کرد: آماده هر نوع کمک در ترویج موضوع زیارت در زندگی مردم هستیم و تلاش داریم با اقدامات سازنده، زیارت آسان و سریع را برای عاشقان امام رضا (علیه السلام) فراهم کنیم.

یعقوب علی نظری افزود: اثر بخشی اجتماعی و روانی امر زیارت بسیار حائز اهمیت است که در همه ابعاد باید توسعه یابد.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وجود بارگاه نورانی امام رضا (علیه السلام) یک منبع پر فیض است که رسانه‌های تخصصی از جمله رادیو زیارت می‌تواند در ترویج و توسعه ابعاد مختلف زیارت این امام رئوف نقش‌آفرین باشند.

معرفی برگزیدگان تولیدات رادیویی زیارت

بخش پایانی مراسم اختتامیه، معرفی و تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در بخش‌های اصلی و جنبی بود.

بر این اساس و در بخش مسابقه، مهدی اوشیب نتاج از مرکز مازندران با اثر «پیشه کا» عنوان نخست را به خود اختصاص داد و مینو جعفرپور از مرکز همدان و گروه فرهنگی و هنری صبای مرکز گیلان نیز با آثار «حروفچین» و «معراج» به رتبه‌های بعدی دست یافتند.

سید حسن حکمت‌آرا از مرکز آبادان با اثر «کودکان حسینی» نفر نخست بخش ترکیبی بود و محمد کاظم قشقاوی از مازندران با اثر «سلام آقا» و وحید علویان از مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اثر «آخرین سرباز» هم عنوان دوم مشترک این بخش را کسب کردند و عنوان سومی هم به نیره زمانی از مرکز مازندران با اثر «خورشید طوس» رسید.

محمد صادق آزادی از کهگیلویه و بویراحمد با اثر «پرسیمان» و مهدی مقدس‌زاده از خراسان رضوی با اثر «ما می‌توانیم» هم نفرات اول و دوم بخش میزگرد بودند ضمن اینکه هیئت داوران، برنامه‌ای را در این بخش شایسته احراز رتبه سوم ندانست.

در بخش مستند جشنواره، حسین حیاوی از خوزستان با اثر «دلیل بودن» به عنوان رتبه نخست معرفی شد و ندرت نوروزی هم از مرکز سیستان و بلوچستان با اثر «غریب دیرآشنا» به مقام دوم دست یافت ضمن اینکه این بخش هم عنوان سومی نداشت.

در حوزه تولیدات مردمی، رضوان رشیدی با اثر «هوای امامزاده»، جایزه نخست را به مرکز فارس برد و ساناز احسانی هم از تهران با اثر «اولین دیدار» به مقام دوم دست یافت.

بخش آنونس نیز سه برگزیده داشت که به ترتیب شامل علی الداغی از مرکز خراسان شمالی با اثر «آنونس اول»، امین رسولی از اردبیل با اثر «صلوات خاصه» و خانم تقی‌زاده از یزد با اثر «خانه دلدار» بودند.

هیئت داوران نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت، برگزیدگان بخش فیچر و مینی‌فیچر را نیز اعلام کرد که این افراد به ترتیب از مقام نخست تا سوم، مسعود رشیدی از مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اثر «تو را می‌خواند»، عباس رسول آبادی از گلستان با اثر «چشم‌هایش» و فاطمه رفیعی از مرکز چهارمحال و بختیاری با اثر «چراغ بران» بودند.

در بخش پژوهش و نویسندگی مستند نیز آرش حسین پناهی از کردستان با مستند «جذبه عشق» به مقام نخست رسید اما هیئت داوران، هیچ اثری را شایسته احراز رتبه‌های دوم و سوم تشخیص نداد.

این مسئله در بخش نویسندگی برنامه‌های ساده و ترکیبی نیز تکرار شد و تک برگزیده این بخش، جمیله توکلی از رادیو زیارت برای برنامه ترکیبی «صبح و زیارت» به عنوان نفر اول بود.

حمید حمزه‌نژاد از مازندران برای شعر «سمت حرم» عنوان نخست بخش نویسندگی شعر را از آن خود کرد و در بخش مقالات پژوهشی نیز آرش قهرمان از خراسان رضوی برای پژوهش «نیازسنجی و ذائقه‌شناسی فرهنگی مخاطبان بین‌المللی آستان قدس رضوی» جایزه نخست را به خود اختصاص داد؛ در این بخش سعیده جلالیان از خراسان رضوی برای پژوهش «شرح حال و عملکرد نائب التولیه آستان قدس رضوی» به مقام دوم رسید و هیئت داوران، هیچ پژوهشی را شایسته عنوان سوم ندانست.

بخش آکاپلا دو برگزیده نخست داشت که شامل حجت حسینی از خراسان رضوی برای اثر «کوکب اقبال» و قوام نیا از اصفهان برای اثر «یمن مرتضی» بودند؛ در این بخش مجید شمسایی از خوزستان برای اثر «صلوات» و عبدالله صفائیان از خراسان رضوی برای اثر «کعبه فقرا» حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند.

بخش موسیقی پاپ چهار برگزیده داشت؛ مجید شمسایی از خوزستان برای قطعه «محمد رحمت للعالمین است» مقام نخست را به دست آورد و مقام دوم مشترک هم به میلاد محمدی از خراسان رضوی برای اثر «مشهد مهر»، نقی همراه از سیستان و بلوچستان برای اثر «قدم قدم» و علیرضا گلستانی عراقی از استان مرکزی برای اثر «دخیل اشک» رسید ضمن اینکه در این بخش، هیچ اثری نظر هیئت داوران برای مقام سومی را کسب نکرد.

بخش کودک و نوجوان جشنواره تولیدات رادیویی زیارت نیز تنها یک برگزیده نخست داشت که این جایزه به وحید رئیسی از فارس برای اثر «نماز» اهدا شد.

در بخش گزارش مکتوب، عاطفه مرادی از مرکز آبادان برای گزارش «کنار قدم‌های جابر» نفر اول شد و جواد محمودی از قم و طاهره شفیعی از چهارمحال و بختیاری هم برای گزارش‌های «اربعین میادگاه حسینیان زمان» و «نه به پای تن که به پای جان به حرمت می‌آیند» حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند.

محبوبه آقانوری از مرکز قم نیز توانست تک برگزیده نخست بخش گزارش خبری رادیویی باشد؛ او این جایزه را برای گزارش «حول حالنا با طعم زیارت» به خود اختصاص داد.

در بخش گزارش موضوعی تولیدی، حسین شجاع از رادیو زیارت برای گزارش «زیباترین جاده» به مقام اول رسید و رتبه دوم نیز توسط ناهید فرهادی از رادیو زیارت برای اثر «درمان بی دوا» کسب شد.

مریم کریمی دهکردی از چهارمحال و بختیاری برای اثر «من تازه» مقام نخست بخش تولید آثار هنری چند رسانه‌ای (پادکست) را به خود اختصاص داد اما هیئت داوران هیچ اثری را شایسته کسب مقام دوم تشخیص نداد و رتبه سوم را به مهدی قاسم‌ زاده از مازندران برای اثر «اما کمی‌بعدتر» اختصاص داد.

در این بخش ویدا ضمیری اخلاقی از خراسان رضوی برای اثر «پیامی در راه» و سکینه بوداغی از مازندران برای اثر «مشاعره» نیز مشترکا شایسته تقدیر شناخته شدند.

بخش تولید آثار هنری چند رسانه‌ای (عکس) هم به تشخیص هیئت داوران، برگزیده‌ای نداشت اما شیوا محمدی از بوشهر و علیرضا صفرزاده از خراسان رضوی به ترتیب برای آثار «زیارت» و «زیارت بارانی» شایسته تقدیر شناخته شدند.

مینا نعیمی از رادیو زیارت برای اثر «ضامن آهو» و عمار ابوالفتحی از تهران برای اثر «حب الحسین یجمعنا» موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم بخش تولید آثار هنری چند رسانه‌ای (هنرهای تصویری و تصویرسازی و طراحی نمادهای زیارتی) شدند.

در بخش رسانه‌های دیجیتال و توزیع (سایت) نیز مهدی شاملو از تهران برای سایت «ایرانصدا» مقام نخست را به دست آورد و نفیسه حیدری از استان مرکزی هم برای سایت صدا و سیمای این مرکز، شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش نمایش تا پنج دقیقه، بهرام نوری از گیلان برای اثر «زائر» رتبه نخست را کسب کرد و با توجه به اینکه هیئت داوران هیچ اثری را در این بخش به عنوان آثار دوم و سوم معرفی نکردند، مهدی سرخی زاده یزدی از یزد برای اثر «همیشه یکی هست» به عنوان هنرمند شایسته تقدیر معرفی شد.

بخش نمایش‌های تا 15 دقیقه نیز همین وضعیت را داشت و شهرام میکائیلی از مهاباد برای اثر «شرط بندی» عنوان نخست را کسب کرد و عنوان شایسته تقدیر هم به علی جعفری جم از خراسان جنوبی برای اثر «اسماعیل» اهدا شد.

علی حسین‌زاده از آذربایجان غربی برای اثر «آقای غریبان» توانست عنوان نخست بخش نمایش‌های تا 30 دقیقه‌ را به خود اختصاص دهد و عباس طاهری از خراسان رضوی برای اثر «چاه» و بهرام نوری از مرکز گیلان برای اثر «نذر چشمان آهو»، عناوین دوم و سوم را کسب کردند ضمن اینکه در این بخش، بهرام دارابی از مازندران برای اثر «ماهتو» شایسته تقدیر شناخته شد.

برگزیدگان بخش ویژه شهید سلیمانی نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت نیز در قسمت‌های مختلف معرفی و از آنها تجلیل شد.

این هنرمندان عبارت بودند از یوسف حامدی از آذربایجان غربی برای اثر «آنونس سردار» در بخش ساختار ترکیبی، مهدی قاسم‌زاده از مازندران برای نمایش «منتظر دیدار» در بخش پژوهش و نویسندگی، رسول برومند از خراسان رضوی برای اثر «هوای حرم» در حوزه موسیقی، نیره فراخی از خراسان رضوی برای گزارش مکتوب «از خادم الرضایی تا عرض کبریایی»، حسین شجاع از رادیو زیارت برای گزارش رادیویی «ذوالفقار ایران» و سیده تکتم سیدی از خراسان رضوی برای گزارش رادیویی «بدرقه زائر آسمانی

انتهای پیام//

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز