اجرای نمایش «خانم خزوک» ادای احترام به جبار باغچه‌بان است

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۵:۵۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۸۳۹۰
اجرای نمایش «خانم خزوک» ادای احترام به جبار باغچه‌بان است
حمید کیانیان، کارگردان نمایش «خانم خزوک»، حضور هنرمندان توانیاب در بخش تئاتر فراگیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را امیدوارکننده خواند و گفت: خوشبختانه در این دوره با حرکت بزرگی که دبیر جشنواره دنبال کردند، آثار این هنرمندان نیز نظیر سایر حوزه‌ها دیده خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ حمید کیانیان، کارگردان نمایش «خانم خزوک» که در بخش تئاتر فراگیر جشنواره بیست و هفتم اجرا می‌شود، گفت: این نمایش برداشتی آزاد از اثر استاد جبار باغچه‌بان است که جزء نخستین نوشته‌های تئاتر کودک و نوجوان ایران به شمار می‌رود.

او ادامه داد: داستان این نمایش از یک داستان عامیانه نشات می‌گیرد و ازدواج خاله سوسکه روایت می‌شود. در این اثر خاله سوسکه در پی یافتن یک سکه با حیوانات مختلف آشنا می‌شود و هر کدام از حیوانات از او خواستگاری می‌کنند؛ اما شرط ازدواج خانم سوسکه سخت و دست‌نیافتی است زیرا او به دنبال شخص خاصی است.

این کارگردان درباره علت انتخاب این اثر، بیان کرد: حدود صد سال از نگارش این اثر می‌گذرد اما پس از اینکه آثار استاد توسط دختر ایشان و در 50 سال پیش اجرا شد، هیچ نمایش دیگری از ایشان روی صحنه نرفت؛ در صورتی که استاد باغچه‌بان پایه‌گذار نمایش و تئاتر کودک و نوجوان کشور است. بنابراین سعی کردیم که یادی از این پیشکسوت بزرگ کنیم و این نمایش آشنا را به صحنه بیاوریم.

این کارگردان از حضور تئاتر فراگیر در این دوره از جشنواره ابراز خرسندی کرد و گفت: حدود 10 سالی هست که گروه ما آثار خود را برای این جشنواره ارسال می‌کند، اما با وجود اینکه عموماً آثار به لحاظ کیفی توسط هیئت انتخاب و داوران، انتخاب می‌شود، به دلیل معلولیت اعضا هیچ‌وقت اجازه حضور نداشتیم، زیرا برخی معتقد بودند که گروه ما قادر به رقابت با سایر گروه‌ها نیستند.

کیانیان تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره و برخلاف سال‌های گذشته و با حرکت بزرگی که دبیر جشنواره دنبال کردند، توانستیم در این رویداد حضور داشته باشیم.

او خواستار توجه به گروه‌های فراگیر شد و اظهار کرد: حضور هنرمندان توانیاب در این بخش از جشنواره بسیار امیدوارکننده و مثبت است، اما باید آثار این بخش نیز نظیر سایر حوزه‌ها دیده شود. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به شکلی صورت گیرد که همه از هنر این عزیزان لذت ببرند. روشن است که در حاشیه قرار گرفتن این گروه‌ها، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

این کارگردان، جداسازی محل اسکان هنرمندان فراگیر از سایر بخش‌ها را نامناسب خواند و افزود: درست است که محل اسکان این گروه‌ها، از سوی سازمان بهزیستی حمایت می‌شود، اما اگر اسکان این گروه از سایرین جدا باشد، باز هم باعث جداسازی آنان از جامعه و ایجاد حس عدم اعتماد به نفس آنان می‌شود. بنابراین امیدوارم در طول جشنواره سعی شود که این تفاوت‌ها را کمرنگ کنیم، زیرا همه سعی ما این بوده که بگوییم این هنرمندان نیز جزئی از جامعه هستند و تفاوتی با دیگران در آنان نیست.

کیانیان تأکید کرد: حضور و تعامل این گروه‌ها با سایر هنرمندان یک ضرورت است و امیدوارم که به این دو نکته توجه ویژه‌ای شود، زیرا در غیر این صورت تأثیرگذاری مثبت چندانی را شاهد نخواهیم بود.

نمایش «خانم خزوک» کاری از گروه تئاتر موسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران است. عوامل این نمایش عبارتند از: طراح و کارگردان: حمید کیانیان؛ بازیگران به ترتیب حروف الفبا: فاطمه بذرافشان، داوود بیگلری، مرتضی جوانشیر، زهرا چاهی، شقایق حسن‌زاده، ملیحه دری، خلیل قاسمی و شهاب مهدیزاده؛ دستیار کارگردان: مجتبی رسولیان؛ آهنگساز: سید سجاد شهر آئینی و مرسده فرخی؛ صداپیشگان: مجتبی ‌شفیعی و مرسده فرخی؛ ترانه‌سرا: عباس سپاهی یونسی؛ طراح حرکات موزون: نرگس یوسف‌زاده؛ طراح لباس: ملیحه فسنقری؛ دوخت لباس: فروغ زمانی؛ منشی صحنه: طیبه صداقت؛ نوازندگان: مجتبی خراسانی (پیانو)، شاهین رجب‌پور (گیتار)، مرسده فرخ (ویولن، ویولا)؛ ضبط، میکس و مستر: استودیو ساین، سید امیرحسین تولایی؛ ساخت آکسسوار: الهه دانشمندیان و حمید کیانیان؛ عکاس: حسین معینی؛ عکاس استودیویی: استودیو دال؛ تیزر: علی حمیدی و مجتبی رسولیان؛ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل: مجتبی رسولیان .

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

انتهای پیام//

نظر شما