پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

۱۴۰۱/۰۳/۲۵ - ۱۵:۳۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۷۸۱
پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان
مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، در پیامی به مناسبت برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبانی ویژه و حساس دارد، ضرورت فهمی روان‌شناسانه و اخلاق‌محور را برای دست‌اندرکاران و تولید‌کنندگانش می‌طلبد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در پیام مسعود ویژه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان آمده است: آدمی، این یگانه نگین درخشنده‌ی آفرینش بر قله‌های وجود، اگر خویش را و آفریدگار خویش را به خوبی بشناسد، به راستی که می‌توان اشرف مخلوقاتش خواند. مخلوقی که گشودن راز بندگی را از آیین‌ها و مراسم آیینی آغاز کرد. نیایش‌های نمایش‌واره‌ای که ابزاری آگاهانه و عاشقانه بودند برای دست‌یابی به پیوندی هنرمندانه با معشوق ازلی. در وادی این آیین‌ها بود که گفتگو در نمایش شکل گرفت و بنیان هنری والا به نام تئاتر پایه‌ریزی شد. تئاتری که در نگاهی کارشناسانه، زیر مجموعه‌ای از نمایش است که آیین‌ها و مناسک کارآمدترین ریشه‌های به سامان نشستن آن هستند.

تئاتری که می‌تواند آگاهی بخش باشد و فرهنگ‌ساز. تئاتری که در مهیا کردن فضایی شایسته و با نشاط و پویا می‌تواند لذتی‌اندیشه محور برای مخاطب‌اش خلق کند.

اما تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبانی ویژه و حساس دارد، ضرورت فهمی روان‌شناسانه و اخلاق محور را برای دست‌اندرکاران و تولید‌کنندگانش می‌طلبد. چرا که دوران کودکی و نوجوانی، دورانی پر تلاطم و سیال است که با دنیایی از خیال پردازی‌ها و آرزو‌های رنگارنگ درآمیخته است و این جای کار است که علیرغم باور جمعی، تولید تئاتر برای کودکان و نوجوان کاری بس دشوار می‌نماید‌. هنرمند این گونه‌ی نمایشی می‌بایست که کودک را به لحاظ نیاز‌ها و دل مشغولی‌های همه جانبه بشناسد تا بتواند برای برقراری دیالوگ با مخاطبانش زبان کودکی و نوجوانی بگشاید؛ و این یعنی این که روان‌شناسی کودک و نوجوان بداند تا بتواند محصولی مناسب در صحنه یا خیابان برایشان عرضه کند.

و حال که پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی، همدان، پس از میزبانی به حق سال‌های متمادی در برگزاری باشکوه جشنواره، به بیست و هفتمین سال از انجام این رخداد بین‌المللی رسیده، ‌امید می‌رود که با همت والای هنرمندان این رشته، حضوری متکی بر بلوغ هنری را در اجرا‌ها شاهد باشیم و در صحنه و خیابان با هنرنمایی هنرمندانی متعهد به تئاتر و کودک و نوجوان رو به رو گردیم و آثاری منسجم، خلاق، هنرمندانه، با کیفیتی بهره‌مند از عناصر زیبایی‌شناسانه را نظارگر باشیم، چرا که کودکان و نوجوانان این دیار دیرینه، شایسته‌ی بهترین‌ها هستند. انشا...

انتهای پیام/

 

نظر شما