کودکان و نوجوانان به مدیران رسانه مشاوره بدهند!

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۳۰۱
کودکان  و نوجوانان به مدیران رسانه  مشاوره بدهند!
یادداشت؛ مجتبی احمدی، دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛

 کودکانمی توانند  به مدیران حوزه رسانه و فرهنگ   برای ساخت آثار مرتبط با این گروه سنی مشاوره بدهند  چون هیچ کس به اندازه ی خود بچه ها از سلیقه و مذاق شان در انتخاب بسته های رسانه ایی مطلع نیستند!

چه کسی بهتر از خود بچه ها می توانند به مدیران نسل قدیم  وجدید تر حال و احوال امروز شان را شرح دهند!

آیا کودکان جای خوبی در رسانه ها دارند؟

آیا کودکان و نوجوانان خواسته های رسانه ای شان را رسانه های امروز پیدا می کنند؟

ژانر کودک یکی از حساس‌ترین گونه‌های فیلمسازی است که در سال‌های اخیر به یک دلیل مشخص به آن توجه ویژه نشده است و طبیعتا در آینده نزدیک شاهد تاثیر این بی‌توجهی و عدم دقت به عرصه تولیدات گروه کودک و نوجوان خواهیم شد.

بی‌تردید کماکان امروز بیش از هر روز پای پول در میان است و پر واضح است که ژانر کودک جزء ژانرهای موفق در حوزه اقتصادی نیست و طبیعی است که در روزگاری که سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه های فرهنگی نگاهی کاملا بیزینسی دارند نمی توان روی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه حساب کرد و عملا با یک شیب محسوسی شاهد این هستیم که تولیدات حوزه کودک با افت محسوس کمی و کیفی مواجه است و به همین دلیل است که نه تنها در نوبت اکران ها شاهد حضور آثار کودک نیستیم که در رسانه ملی هم مانند گذشته این ژانر با استقبال چه از سوی تیم سازنده و چه از سوی مدیران مواجه نمی شود .

با تغییر بدنه مدیریتی سازمان صدا و سیما این توقع وجود دارد که کودکان ونوجوانان را که در بحث رسانه و محتوای مفید بیش از گروه های سنی دیگر مستحق هستند و دیگر رسانه ها این توانمندی را دارند که گوی رقابت را برای تسخیر تفکر و ساختار ذهنی کودکان مان از ما بربایند جدی بگیرند و با تدبیر در این حوزه تصمیم گیری کنند و حتی برای سرمایه گذاری هنگفت نیز در این باره  دو دل نباشند که این اتفاق هزینه نیست که در حقیقت سرمایه گذاری محسوب می شود .

اگر به فعالیت های کمپانی های معروف ساخت محتوا چه در حوزه فیلم ، چه در حوزه انیمیشن، چه در طراحی شخصیت های معروف  و ... دقت کنیم متوجه خواهیم شد که انواع مدیوم ها و رسانه ها روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری های هنگفت کردند چرا که این گروه سنی می توانند در آینده با تفکر و نگاهشان مسیر هر جامعه را تحت الشعاع قرار دهند و در این باره نگاهی فرامرزی وجود دارد که شاهد آن هستیم در کشور ما نیز فرزندان مان بیش از اینکه آثار داخلی را دنبال کنند علاقمند هستند قهرمانان خود را از میان شخصیت های محبوب آن سوی آبی انتخاب کرده و با این اوصاف مسیری دشوار برای رقابت با آنها پیش روی ماست.

ارگان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط در این باره باید خود را موظف دانسته و با نگاهی هوشمندانه و آینده نگر بخشی از توجه خود را در حوزه فرهنگی به کار برای گروه کودک و نوجوان اختصاص دهند و در این باره حتی روی اعداد وارقام نیز نگاهی صرفه جویانه نداشته باشند چرا که بخواهیم یا نخواهیم از این قافله عقب مانده ایم و فرزندان خود را برای مسیری که ناخواسته ممکن است در آن بیفتند باید مراقبت کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما