ملک‌الشعرای بهار به روایت دخترش از رادیو فرهنگ

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۸:۰۲:۲۲
کد خبر: ۱۳۴۱۷۶۲
ملک‌الشعرای بهار به روایت دخترش  از رادیو فرهنگ
برنامه «مستند فرهنگ»‌ امروز سه شنبه ۳۱ خرداد به «بهار به روایت چهرزاد» اختصاص دارد .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در این برنامه مستند «چهرزاد بهار»  ناگفته هایی از زندگی حرفه ای  پدرش محمدتقی بهار روایت می شود.

در این مستند رادیویی روایتگر قسمت عمده‌ای از زندگی ملک‌الشعار بهار، «چهرزاد» فرزند اوست که ابعاد تازه‌ای از زندگی و سلوک این شاعر، ادیب، سیاستمدار و روزنامه‌نگار برجسته کشورمان  را بیان می کند.

محمد‌تقی بهار (ملقب به ملک الشعرا) در سال ۱۲۶۵ شمسی در مشهد چشم به جهان گشود. پدرش میرزامحمدکاظم صبوری نام داشت.

میرزا محمدکاظم صبوری، ملک‌الشعرای آستان قدس رضوی در زمان ناصرالدین‌شاه بود؛ مقامی که پس از درگذشت او، به فرمان مظفرالدین شاه، به فرزندش محمد تقی بهار رسید.

ملک الشعرای بهار، آخرین قصیده‌سرای بزرگ زبان فارسی، سراینده ترانه مشهور مرغ سحر، قصیده دماوند و... در طول عمر نه چندان بلندش به شاعری بسنده نکرد، او در عین حال روزنامه‌نگار، محقق ادبی، وکیل مجلس و سیاست پیشه نیز بود.

او در سال ۱۳۲۹شمسی  به بیماری سل مبتلا شد.

به ریاست او در تهران «جمعیت ایرانی هواداران صلح» تشکیل شد و با وزارت فرهنگ نیز قراردادی برای تألیف کتاب «سبک شناسی شعر فارسی» بست که به علت بیماری ناتمام ماند.

«بهار» سرانجام در سال ۱۳۳۰ شمسی بر اثر بیماری سل درگذشت. پیکر او از مسجد سپهسالار(شهید مطهری) تا آرامگاه ظهیر الدوله در شمیران تشییع و در همانجا به خاک سپرده شد.

«مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی  فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۵:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز