گزارش هفته؛

تلویزیون، پلتفرم‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد بر سر دوراهی حیاتی!

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۷:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۹۱۵
تلویزیون، پلتفرم‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد بر سر دوراهی حیاتی!
حجم بالای مخاطب در شبکه نمایش خانگی و اقبالی که برای این آثار مشهود است به فاکتورهای مختلفی از جمله: حضور چهره‌های محبوب سینمایی ممیزی‌های کمرنگ‌تر و البته نزدیک شدن محتوای این آثار به خطوط قرمز مرسوم و همیشگی تلویزیون می‌باشد که این مسئله ابعادی همراه با آسیب را در مسیر پیش روی خانواده‌ی سریال‌سازی در این مدیوم قرار داده است. سوال اینجاست که شما به کدام دلیل مخاطب تولیدات شبکه نمایش خانگی هستید؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یکی از موضوعاتی که این روزها چالش میان سریال‌سازان شبکه نمایش خانگی، تلویزیون و وزارت ارشاد است و چلنج مفصلی را میان صاحبان آثار و قدرت‌های موثر در ممیزی آثار ایجاد کرده است بحث مدیریت محتوایی تولیدات در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی است و طبیعتا این موضوع ساخت این آثار و در نهایت مخاطب پر تعدادی را که به خود اختصاص داده است تحت شعاع قرار خواهد داد. موضوعی که در هفته‌های گذشته در گفت‌و گو با چهره‌های مختلف موثر در این عرصه آن را برررسی کرده‌ایم.

نجات پلتفرم‌ها در دست کیست؟ تلویزیون یا وزارت ارشاد؟

جمال+گلی

جمال گلی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر سخت‌گیری‌های بسیاری در محتوای آثار سینمایی داشته، تأکید کرد که تضمینی برای بهتر شدن شرایط در صورت بازگشت شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد وجود ندارد.

جمال گلی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اظهار داشت: دغدغه ما تهیه‌کننده‌ها درباره اینکه نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت ارشاد باشد یا ساترا و تلویزیون به نوع نگاه این دو نهاد مربوط می‌شود و از آنجا که امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساز و کار درستی در نظارت بر محتوای آثار سینمایی و صدور مجوزها ندارد و یک فیلم 90 دقیقه‌ای با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود هیچ تضمینی وجود ندارد که نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت ارشاد قرار بگیرد و وضعیت بدتر نشود.

گلی تصریح کرد: مشکل ما با ساترا مشخص است و سینماگران بر این عقیده‌اند که سخت‌گیری‌های بسیاری وجود دارد اما اگر نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد برگردد ممکن است سخت‌گیری‌ها به همان شکل ادامه داشته باشد و یا حتی وضعیت بدتر شود.

وی افزود: نظارت بر شبکه نمایش خانگی توسط ساترا یک اراده حکومتی است و به نظر می‌رسد طبق قانون تولیدات نمایشی در قالب سریال باید زیر نظر تلویزیون باشد و ما نمی‌توانیم تأثیر چندانی در این مسئله داشته باشیم. باید مشکلی که با نظارت ساترا داریم را پیگیری کنیم و بدانیم که اگر این مسئولیت از ساترا به وزارت ارشاد منتقل شود وضعیت بهتر می‌شود، وگرنه از نظر من این تصمیم اتفاق مثبتی را رقم نمی‌زند. از طرفی نظارت ساترا مزایایی دارد که نباید نادیده بگیریم. در وزارت ارشاد معمولاً افرادی هستند که سینماگران را به دو گروه خودی و غیرخودی تقسیم می‌کنند و منافع جمعی نقشی در آن ندارد اما در ساترا اینگونه نیست و اتفاقاً فرآیند دریافت مجوز در ساترا بسیار ساده‌تر از وزارت ارشاد است.

تهیه‌کننده سریال «ریکاوری» در ادامه با حمایت از عملکرد ساترا گفت: من عملکرد ساترا را در این مدت مثبت می‌دانم. نظارتی که بر محتوا وجود دارد هم تا حدی منطقی است و اگر تصور ما بر این است که در نمونه‌هایی مثل حجاب قرار است ساترا سخت‌گیری‌های زیادی داشته باشد و پوشش بازیگران را کاملاً تلویزیونی کند باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اصلاً نوع پوشش چه تأثیری در کیفیت و جلب نظر مخاطب دارد؟ ما باید به مسائل کلان‌تر و جدی‌تری فکر کنیم و مطالبات خود را در آن زمینه دنبال کنیم و به دنبال شکل‌گیری شرایطی باشیم که لابی‌ها و روابط دوستانه در فراهم شدن شرایط کار و تولید تأثیرگذار نباشد و همه بتوانند در شرایطی عادلانه با موقعیتی یکسان اثری که مدنظر دارند را تولید کنند و در این شرایط فرق چندانی ندارد که وزارت ارشاد بر محتوای آثار نظارت داشته باشد یا تلویزیون.

محتوای نامرغوب پلتفرم‌ها و انتقاد یک مدیر دولتی

کلیله و دمنه

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رییس جمهوری در یادداشتی با استناد به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از وظیفه صداوسیما برای پیگیری محتوای تصویری مغایر سیاست‌های کلی جمعیت گفت.

محمد سرشار معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهوری در یادداشتی که در صفحه شخصی‌اش منتشر شده، به حواشی به‌وجودآمده درباره نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی در موضوع سیاست‌های جمعیتی کشور پرداخت.

سرشار که تا زمستان ۱۴۰۰ مدیر شبکه کودک تلویزیون بود، در یادداشتی با عنوان «صلاحیت قانونی ساترا» نوشت: «در راستای مباحث اخیر در خصوص مبنای قانونی نظارت ساترا بر فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و… باید عرض کنم بر اساس بند ث ماده ۲۸ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» (مصوب ۱۴۰۰) ساترا موظف است بر محتواهای وی‌او‌دی‌ها نظارت کند و تخلفات آن‌ها را مورد پیگیری قانون قرار دهد. بنابرین مبنای قانونی لازم برای نظارت ساترا بر تولید و تامین و پخش آثار ایرانی و خارجی فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت وجود دارد.

بند الف ماده ۲۸ می‌گوید «تولید، پخش، توزیع، اشاعه، ترویج، انتشار یا حمایت» از «فیلم، سریال یا پویانمایی» مغایر سیاست‌های کلی جمعیت «ممنوع» است و بند ث تاکید می‌کند که «سازمان صداوسیما از طریق سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر […] بر محتوای مرتبط با سیاست‌های کلی جمعیت در بستر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای-هنری […] به ویژه محصولات شبکه خانگی و نشر آثار نظارت نموده و در صورت تخلف مراتب را از طریق مراجع ذی‌صلاح قانونی پیگیری نمایند.»

بنابرین فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت حق تولید یا انتشار سریال‌هایی با مضامین زندگی مجردی، کم‌فرزندی و… را ندارند و ساترا موظف است در صورت ارتکاب جرم، وی‌اودی‌ها را مورد پیگیری قانونی قرار دهد.

اینکه ساترا چقدر در عمل به وظایفش موفق بوده، بحث دیگری است که در این یادداشت کوتاه، نخواستم قصه پر غصه آن را باز کنم.»

محمد+سرشار

محمد+سرشار

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز