گزارش هفته؛

سریال‌سازی متمرکز در سیما فیلم یا ماموریت سریال‌سازی در اختیار شبکه‌ها

۱۴۰۱/۰۴/۰۳ - ۱۰:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۱۰۶
سریال‌سازی متمرکز در سیما فیلم یا ماموریت سریال‌سازی در اختیار شبکه‌ها
سال‌های سال سریال‌سازی در شبکه‌های مختلف اتفاق می‌افتاد و گروه‌های فیلم و سریال براساس جدول پخش سریال، مناسبت‌های ملی، مذهبی و... به سریال‌سازان برای ساخت مجموعه‌های نمایشی پیشنهاد کار می‌دادند یا برای پیشنهادات نویسندگان و سریال‌سازان اقدام می‌کردند و البته از سویی مرکز سیما فیلم در ساخت آثار فاخر صاحب کرسی برای تلویزیون بود و طبیعتا آثار تاریخی و قدرتر در این مرکز ساخته می‌شدند اتفاقی که به یکباره رنگ و لعاب دیگر به خود گرفت و سیمافیلم نک هرم سریال‌سازی رسانه ملی شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ به رغم اینکه در دو سال اخیر ساخت سریال‌ها به سیما فیلم سپرده شده بود و عملا گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های مختلف نقش پررنگ همیشگی خود را از دست داده بودند این خبر به گوش می‌رسد که مجددا قرار است شبکه‌های مختلف تلویزیونی نقش سابق خود را به دست بگیرند.

با تهیه‌کنندگان رسانه ملی موضوع را بررسی کردیم.

محسن علی اکبری: فرقی بین شبکه‌ها و سیما فیلم وجود ندارد

محسن+علی+اکبری

محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درخصوص بر عهده گرفتن مدیریت سیما فیلم بر روی فیلم و سریال‌ها و نظارت بر آن‌ها با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت‌وگویی کرده است که در ذیل می‌خوانید.

سریال‌سازی در تلویزیون سال‌ها بر عهده گروه فیلم و سریال شبکه‌ها بود اما بعد تصمیم مدیران اینگونه بود که سیما فیلم مدیریت سریال‌سازی را بر عهده بگیرد در همین خصوص محسن علی اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که آثاری چون «مردان آنجلس»، «مریم مقدس»، «خاطرات مرد ناتمام»، «نفوذ» و... را در کارنامه‌اش دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درباره‌ی مزایا و معایب این تصمیم گفت: در وهله اول می‌گویم که مسئولیت سریال‌سازی چه در شبکه باشد و چه در سیما فیلم باشد هیچ فرقی نمی‌کند. تنها فرقی که دارد این است که سیما فیلم صرفا سریال تولید می‌کند اما شبکه‌ها کارهای مستند و گزارشی، برنامه‌های ورزشی و رپورتاژ و... دارند و یک شبکه تمام مواد تبلیغاتی و راه‌های مختلف در آن موجود است اما سیمافیلم  فقط و فقط به سریال سازی می پردازد، این نکته باعث می‌شود که هم بررسی‌ها و هم مدیریت‌ها در سیما فیلم بیشتر از شبکه ها باشد. یعنی اگر یک کاری در سیما فیلم باشد چون آنها صرفا سریال‌ساز هستند و کار دیگری ندارند بیشتر مدیران آنها وقتشان را برای حل مشکلات سریال و یا پیگیری امور مالی می‌گذارند. اما در کل من فکر می‌کنم بین شبکه‌ها و سیما فیلم هیچ فرق محسوسی نیست.

علی اکبری درخصوص اینکه کار با شبکه راحت‌تر است یا مرکز سیما فیلم بیان کرد: هیچ فرقی نمی‌کند تنها مزایایش این است مدیر مجموعه آن تمرکز لازم را روی سریال دارد چون در گونه‌های دیگر بصری فعالیت نمی‌کنند.

محسن شایانفر: کار با شبکه‌ها راحت‌تر از سیما فیلم است/ 3 سال است که گرفتارم و تسویه‌حساب نکرده‌ام

 

محسن+شایانفر

محسن شایانفر تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون که سال‌های زیادی در تهیه‌کنندگی تجربه دارد درخصوص بر عهده گرفتن میدیریت سیما فیلم بر روی فیلم و سریال‌ها و نظارت بر آن‌ها با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت‌وگویی کرده است که در ذیل می‌خوانید.

سریال‌سازی در تلویزیون سال‌ها بر عهده گروه فیلم و سریال شبکه‌ها بود اما بعد تصمیم مدیران اینگونه بود که سیما فیلم مدیریت سریال‌سازی را بر عهده بگیرد در همین خصوص محسن شایانفر تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که آثاری چون «خسته دلان»، «هست و نیست»، «ملکوت»، «حکایت‌های کمال» و... را در کارنامه‌اش دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره‌ی مزایا و معایب این تصمیم گفت: واقعیت این است که تقسیم کار با خود کیفیت به همراه دارد. مجموعه‌ای از مدیران خردمند جمع شده‌اند و در شبکه، گروهی به نام فیلم و سریال دایر کرده‌اند و تیمی را به عنوان طراح و برنامه ریز انتخاب کرده تا باتوجه به رویکردهای هر شبکه بتوانند کاری را تصویب و عرضه کنند. متاسفانه از زمانی که این تصمیم در دوره آقای سرافراز اتفاق افتاد، متمرکز بر سیما فیلم شدند و عملا فیلم و سریال کلیه شبکه‌ها تبدیل شد به اداره تامین و عملا فقط جنبه پخش را بر عهده داشتند. و این تمرکز به نظرم نتایج خوبی نداشت.

او ادامه داد: سیمافیلم که مدتی کارهای «الف ویژه» انجام میداد و خوب هم بود و اینکه بخواهند همزمان تکلیف پنج، شش شبکه و سیاست‌های کلی آن در راهکارهای اجرایی مشخص کنند در وهله اول کلی نیروی خلاق در شبکه‌ها از دست می رود و حتی به گونه‌ای شد که در بسیاری از زمان‌ها آنتن شبکه‌ها بدون سود بود.  

شایانفر درخصوص اینکه کار با شبکه راحت‌تر است یا مرکز سیما فیلم بیان کرد: بدون شک برای تهیه‌کنندگان کار با شبکه‌ها راحت‌تر است به دلیل این که وقتی که تقسیم کار باشد و سفارش‌دهنده شبکه باشد و فقط قانون‌گذار سیمافیلم نتیجه‌اش مصیبتی می‌شود که من در حال حاضر 3 سال است گرفتارم و کار اخیرم را تسویه حساب نکرده‌ام. اینگونه می شود که دیگر تمایل به کار کردن چه در شبکه و چه در سیمافیلم پیدا نمی‌کنم. اما در نهایت برنامه‌سازان در شبکه و حوزه فیلم و سریال‌ها بسیار راحت‌تر بودند. می‌توانست نظارت عالی از سوی سیما فیلم صورت بگیرد اما احساس می‌کنم تا اینجا خروجی خوبی نداشته و وضعیت در شبکه‌ها بهتر بوده است.

تهیه کننده «خسته دلان» در خصوص موافق بودن با مسئله ساخت فیلم‌های الف ویژه در سیما فیلم و دیگر سریال‌ها در شبکه‌ها تاکید کرد: من کاملا موافق این مسئله هستم و به نظرم همان فرمتی که داشت یعنی کارهای الف ویژه در سیما فیلم و دیگر سریال‌ها در شبکه‌ها بهتر بود و به نظرم اینکه وظایف شبکه‌ها را برعهده گرفته جالب نیست و در واقع نیروهای شبکه‌ها تشریفاتی شدند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز