سیاست های یک جشنواره از زبان سیاست گذاران/ شهرنشینی و زیست مناسب در کلانشهرها محور جشنواره فیلم شهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۹۸۲
سیاست های یک جشنواره از زبان سیاست گذاران/ شهرنشینی و زیست مناسب در کلانشهرها محور جشنواره فیلم شهر
با پایان مهلت فراخوان و تعیین اعضای هیأت انتخاب برخی از بخش‌های هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، مقدمات برگزاری این دوره از جشنواره نیز فراهم شد. در این دوره مجید اکبرشاهی، حمیدرضا جعفریان، حسن خجسته، روح‌الله رجبی و محمدحسین صوفی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند. شعار اصلی این دوره از جشنواره فیلم شهر، «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» است که اعضای شورای سیاست‌گذاری بر تحقق این موضوع تاکید داشتند. درباره سیاست‌های برگزاری این دوره از جشنواره فیلم شهر، با سه عضو شورای سیاست‌گذاری گفت‌وگو کردیم.

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ ارتقای فرهنگ شهرنشینی و زیست مناسب در کلانشهرها از اهداف جشنواره فیلم شهر است.

این جشنواره  با رویکرد  مدیریت شهری برگزار می شود

جشنواره شهر

محمدحسین صوفی، دبیر سابق شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، درباره سیاست‌های این دوره از جشنواره گفت: از اهداف برگزاری جشنواره‌ها تضارب آرا، برخورد اندیشه‌ها، کشف استعدادها، شناسایی نیروهای کیفی و کسانی است که توانایی تولید آثار بهتر و تاثیرگذارتر دارند. این جشنواره نیز با این رویکرد در حوزه مدیریت شهری برگزار می‌شود و به شعار «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام» توجه دارد. خوشبختانه آثار قابل توجهی در بخش‌های مختلف از ایران و کشورهای دیگر به این جشنواره رسیده که نوید برگزاری یک جشنواره باشکوه را می‌دهد.

وی با اشاره به تفاوت جشنواره فیلم شهر با سایر جشنواره‌ها در حوزه سینما افزود: تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های دیگر در این است که مدیریت شهری را ترغیب می‌کند و قصد دارد فرهنگ شهرنشینی، مدیریت شهری و زیست مناسب را تبیلغ و اشاعه کند. جشنواره‌های دیگر، جشنواره‌های موضوعی با تخصص خاص خودشان بوده و این جشنواره زیست بهتر به ویژه در کلانشهرها را مورد توجه قرار می‌دهد. 

مدیرسابق شبکه دوم سیما ادامه داد: من در جریان برگزاری این جشنواره در دوره‌های پیشین نیز بوده‌ام، جشنواره فیلم شهر یکی از جشنواره‌های معتبر است که مورد اقبال فیلمسازان و حامیان قرار می‌گیرد. ویژگی خوبی که این جشنواره در این دوره دارد آن است که ما آن را بعد از یک سال وقفه به دلیل کرونا برگزار می‌کنیم، فیلمسازان ما توفیق شرکت در این جشنواره را نداشتند و امسال با فرصتی مغتنم در این دوره شرکت کرده‌اند. بنابراین تعداد آثار نسبت به جشنواره‌های پیشین بیشتر شده است. امیدواریم امسال با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است جشنواره با شکوهی برگزار شود، مردم نیز از آن به خوبی استقبال کنند و زمینه‌ای برای تولید آثار بهتر در سال‌های آینده فراهم شود.

جشنواره فیلم شهر برای اهالی سینما و تلویزیون معتبر است

WhatsApp Image 2022-06-24 at 11.34.30 AM

حمیدرضا جعفریان، عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره مباحث مطرح شده در جلسات این شورا گفت: در جلساتی که داشتیم بحث شهر تهران و شعار «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» مطرح شد و درباره نحوه داوری این بخش ویژه و سیاست‌هایی که در تقدیر از خدمات شهری، اجتماعی، و فرهنگی هنری تهران بود گفتگو شد.

وی افزود: جشنواره فیلم شهر، جشنواره‌ای شناخته شده و معتبر است که جای خود را میان اهالی هنر، رسانه و سینما باز کرده است. البته من هنوز آثار رسیده به این جشنواره را ندیده‌ام ولی در میان نام آثار شرکت کننده در جشنواره، تولیدات حرفه‌ای فضای سینما و تلویزیون به چشم می‌خورد که ثبت نام شده بودند. این موضوع نشان دهنده آن است که جشنواره فیلم شهر برای اهالی این حوزه معتبر است. 

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، با اشاره به بخش جدید «آفرینش‌های شهری» در جشنواره فیلم شهر

 ادامه داد: بخش ویژه‌ای که امسال تدارک دیده شد «آفرینش‌های شهری» است که قرار است در این بخش به سایر آثار هنری مانند بیلبورد، تبلیغات محیطی، تندیس، مجسمه، نقاشی روی دیوار، کاشیکاری و... در کنار آثار سینمایی و انواع فیلم توجه شود، این موضوع امسال اولین بار است که اتفاق می‌افتد و از این رو بسیار قابل توجه است.

جعفریان درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم شهر یادآور شد: برگزاری این جشنواره از دو جهت اهمیت دارد؛ یکی موضوع شهر تهران و هویت آن به عنوان یک کلانشهر و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه هنرهای تصویری و سینمایی که در آن انجام می‌شود، است. جنبه دیگر اهمیت برگزاری آن، پرداختن به موضوعات مختلف شهری است که مختص شهر تهران نیست و شهرهای مختلف را شامل می‌شود. همچنین اعتبار این جشنواره به گونه‌ای است که ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و آثار خوبی به بخش بین‌الملل امسال ارسال شده است. این موضوعات اهمیت جشنواره را چند برابر می‌کند.

اهمیت توجه به مباحث شهروندی در دنیای نو بر مبنای تفکر اسلامی 

WhatsApp Image 2022-06-24 at 11.34.29 AM

روح‌الله رجبی، سرپرست شبکه تلویزیونی امید و عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، درباره برگزاری این جشنواره گفت: موضوع کلی و شعار اصلی جشنواره فیلم شهر، «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» است که باید محقق شود. بخش‌های مختلف این جشنواره اعم از ارسال آثار، داوری‌ها، جوایز و تقدیرها نیز بر این مبنا انجام می‌شوند. همچنین بحث شهروندی و ساخت شهر نوین در دنیای نو بر مبنای تفکر اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی است که این جشنواره پیگیری می‌کند، در واقع در تلاش هستیم بتوانیم اهداف نظام انقلاب اسلامی را در قالب شعار امسال جشنواره محقق کنیم. 

وی افزود: یکی از اهداف این جشنواره آن است که بتواند در شهرهایی که ام‌القری و پایتخت‌های جهان اسلام هستند نماد و الگو ارائه دهد و به حوزه‌هایی همچون مسائل اجتماعی، فرهنگی و شهری، از آسیب‌ها، مشکلات، موانع گرفته تا فرصت‌ها و قوت‌هایی که درون شهر وجود دارد، بپردازد.

رجبی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در فرهنگسازی، عنوان کرد: هدف این جشنواره نیز در نهایت ایجاد جریانی در بدنه سینما و تولید محصولات رسانه‌ای و تصویری در کشور است که به موضوعاتی که مطرح شد بپردازد، در همین راستا از افرادی که در جشنواره به این موضوعات بپردازند تقدیر می‌شود. به هر حال جریانی که می‌خواهد شهر را به درستی نمایش دهد دارای نقات قوت و ضعفی است و جشنواره فیلم شهر به کمک شهرداری تهران قصد دارد این موضوع را محقق کند. 

سرپرست شبکه تلویزیونی امید، با اشاره به نحوه پرداختن این جشنواره به مسائل شهری و شهرنشینی، یادآور شد: پرداختن به مسائل و معضلات اجتماعی آسیب‌های اجتماعی جزو مسائلی است که باید در این جشنواره به آن پرداخته شود، اما طبیعتا باید دیدگاه درستی داشته باشیم، نقص‌ها و قوت‌ها را ببینیم، آسیب‌ها، تاریکی‌ها، راهکارها، روشنایی روز و امید را ببینیم و آنها را برجسته کنیم. هر مسئله اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، ترافیک شهری و... که ظاهر و باطن شهر و رفتار شهروندی را درگیر می‌کند، در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: نقش رسانه سینما در این میان بسیار موثر است، حتی به نظرم نقش‌هایی که گاهی دارای نقص‌هایی هستند و به اصطلاح، خاکستری هستند و از طبقات مختلف اجتماعی گزینش می‌شوند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این نقش‌ها در یک قصه قرار می‌گیرند تا بتوانند آرام آرام آن نقص خود را به کمالی برسانند یا دیگران آن نقص را بپذیرند. در هر صورت، سیر این آسیب به سمت کمال که در صحنه شهر اتفاق می‌افتد، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در جشنواره فیلم شهر معنا پیدا کند و قابل اجرا باشد.

رجبی با بیان اینکه در جهان نیز جشنواره‌هایی با موضوع شهر برگزار می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این جشنواره‌ها، فیلم‌هایی نمایش داده می‌شوند که خاص آن شهر هستند و هدف آن تبیین نظام مدیریت شهری آن شهر مورد نظر است. از این طریق، آن شهر به عنوان نماد می‌تواند به سایر شهرها آموزش دهد و الگو قرار بگیرد. در جشنواره فیلم شهر نیز می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم. هدف آن است که تهران و مدیریت شهری داخل تهران را با وجود ضعف‌ها و قوت‌ها، درست نمایش دهیم تا بتوانیم آن را در فضای بین‌الملل نمایش دهیم. لازم است که درباره نحوه مدیریت شهرمان صحبت کنیم، چون مدیریت شهر تهران به عنوان پایتخت، مبنای مدیریت کل کشور خواهد بود. این را می‌توانیم در سطح بین‌الملل عنوان کنیم که مدل جدیدی برای مدیریت شهری، با وجود مولفه‌های دینی و اسلامی و شهر مدرن داریم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر، در دوره‌های گذشته، اضافه کرد: همواره دوره‌های گذشته این جشنواره، افراد و آثار مورد توجه آن را پیگیری می‌کردم. جشنواره فیلم شهر، در این دوره نیز قرار است استمرار همان وضعیت را با توجه به استعدادها و افراد جدید و جوان‌تر و اتفاقات نو دنبال کند.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

شهر

انتهای پیام//

 

نظر شما