ژرفا و جایگاه تفکر در انسان

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۸:۵۸:۵۲
کد خبر: ۱۳۴۵۸۰۷
ژرفا و جایگاه تفکر در انسان
شبکه جهانی جام جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان خود در سراسر دنیا خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبانان اقدام به تولید مجموعه برنامه معرفتی شناختی «ژرفا» کرده است . برنامه «ژرفا» با موضوع تحلیل و بررسی جایگاه تفکر در مقام انسان، ماحصل تلاش دو گروه معارف و گروه فرهنگ، ادب و هنر است که تمام روزهای هفته روی انتن می‌رود. ماحصل تلاش گروه معارف در سه فصل از چهارشنبه تا جمعه پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مجموعه برنامه گفت‌وگومحور«ژرفا» در گروه معارف به تهیه کنندگی کورش انصاری و با اجرای محمد عینی‌زاده موحد، تبیین تئوریک بنیان‌های نظام دینی را با رویکرد بررسی تطبیقی اندیشه اسلام و اندیشه غرب، هدف خود قرار داده است. تحقیق علمی برنامه را محمد عینی‌زاده موحد، سردبیر و عباس اسکندری ؛ مهدی سعیدی و ابراهیم علوی بر عهده گرفته است. این برنامه در سه فصل مباحث خود را پی می‌گیرد. 

فصل اول که چهارشنبه‌ها پخش می‌شود، سیری در تاریخ اندیشه‌ورزی و دین‌پژوهی دارد. برخی عناوین و موضوعات این فصل عبارتند از اندیشه‌ورزی ؛ عقل خودبیناد در اندیشه غربی و عقل در فلسفه اسلامی ؛ دین در یونان باستان ؛ دین در قرون وسطی ؛ رنسانس، واکنش اروپا به دین قرون وسطایی . فصل دوم پنجشنبه‌ها، ‌به بررسی مبانی سیاسی نظام دینی اختصاص یافته و موضوعاتی همچون اهداف سیاسی دین ؛ مفهوم و جایگاه قدرت در اندیشه دینی و غیردینی ؛ مردم‌سالاری و دموکراسی ؛ عدالت در حکومت دینی ؛ مفهوم آزادی در اندیشه دینی و غیر دینی و نسبت آن با حکومت ؛ آینده جهان، شاخصه‌های جامعه و حکومت مهدوی و اندیشه‌های آخرالزمانی در آن مطرح می‌شود. فصل سوم نیز طی ده شب، جمعه‌شب‌ها، موضوعاتی را در حوزه مبانی اندیشه دینی و اعتقادی به گفت‌وگو خواهد گذارد. موضوعاتی مانند: مفهوم عقل در اندیشه اسلامی ؛ نسبیت معرفت در غرب (سکولاریسم) ؛ تبیین زمینی وحی، نقد تجربه‌انگاری وحی ؛ فهم متون دینی (هرمنوتیک) ؛روشنفکری دینی و.... در هر قسمت از مجموعه برنامه ژرفا، دو کارشناس که از اساتید برجسته و پژوهشگر در دانشگاه و حوزه‌های علمیه و پژوهشگاه‌های به‌نام کشور هستند، به گفت‌وگو در موضوعات یادشده می‌پردازد. 

گروه فرهنگ، ادب و هنر نیز در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان ارجمند خود در سراسر دنیا خصوصا ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبانان این برنامه معرفتی شناختی را با موضوعات تاریخ و تمدن،سبک زندگی، هویت و فرهنگ و شعر و ادبیات روی انتن می‌برد. در این برنامه گفت‌وگو محور که با حضور اساتید محترم دانشگاه و اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های علوم اجتماعی،جامعه شناسی،تاریخ،فرهنگ و هویت، علوم سیاسی،فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی،ادبیات فارسی،مردم شناسی، باستان شناسی،پژوهش هنر،فلسفه، موسیقی،و....تهیه و تولید شده است بنیان‌های فکری مخاطبان را مورد توجه قرارداده تا با ژرف نگری در مسائل پیش بینی شده چراغ راهی برای بینندگان و مخاطبان خود باشد تا از دریچه تفکر و تامل بنیادی و فارغ از هیاهوی دنیای مدرن نگاهی کاربردی و ژرف به موضوعات مطرح شده و چالش‌های پیش رو در این زمینه داشته باشند . برنامه‌های این گروه در چهار سرفصل تاریخ و تمدن،سبک زندگی، هویت و فرهنگ و شعر و ادبیات، هر کدام در سیزده برنامه ودر مجموع 52 برنامه پنجاه و پنج دقیقه ای به تهیه کنندگی امیر حسین محمودی فرد در حال تولید است. برای بهره مندی بیشتر از زمان ومدیریت گفت‌وگوها در هر بخش از یکی از اساتید برجسته همان حوزه به عنوان مجری کارشناس استفاده شده است .در بخش تاریخ و تمدن یونس نوربخش استاد جامعه شناسی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در بخش سبک زندگی معصومه حاتمی فوق دکتری در رشته روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه در ایران و امارات وعضو بنیاد نخبگان و انجمن روانشناسی ایران، در بخش شعر و ادبیات رشید کاکاوند استاد زبان و ادبیات فارسی،شاعر، در بخش هویت و فرهنگ محمد سالار کسرایی مدرس دانشگاه عضو هیئت علمی‌گروه جامعه شناسی توسعه و رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا و برگزاری گفت‌وگوها را برعهده دارند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز