هادی مقدم دوست: فیلمنامه‌نویسی، امری مرتبط با ذهن، فکر و محتواست

۱۴۰۱/۰۴/۱۸ - ۰۶:۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۳۴۷۹۴۹
هادی مقدم دوست: فیلمنامه‌نویسی، امری مرتبط با ذهن، فکر و محتواست
«هادی مقدم دوست» عضو هیات انتخاب بخش«محله» جشنواره فیلم شهر درباره اهداف این جشنواره با برنا گفت و گویی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا«هادی مقدم‌دوست (نویسنده، کارگردان و عضو هیأت انتخاب بخش «محله» جشنواره فیلم شهر درباره نحوه انتخاب آثار در این جشنواره» گفت: تعداد آثاری که بازبینی کردیم بسیار زیاد بود و آثار در سطوح کیفی متفاوتی بودند، اما به طور کلی، سطح کیفی آثار از لحاظ ساخت و تکنیک و برازندگی‌های تصویری، سطح مطلوبی بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر سطح کیفی آثار از لحاظ تکنیکی و ظاهری به سطح مطلوبی رسیده است، حتی در جشنواره‌های دیگر هم که آثار فیلم کوتاه را می‌بینم همینطور است اما در این میان برخی آثار ضعیف‌تر هستند و انتخاب نمی‌شوند به دلیل اینکه یکی از ملاک‌های مهم، کیفت آثار از لحاظ فنی و بیانی است. در این جشنواره  هم برای من کیفیت و برخورداری از استاندارد لازم آثار بسیار مهم بود، همچنین مهم بود که از لحاظ محتوا و بیان با مضمون جشنواره مرتبط باشد و رویکردی در کار باشد که برای فرهنگسازی یک شهر مفید بوده و در خدمت مجموعه شهر باشد. در نظر داشتیم آثاری که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند مانند هر عنصر شهری دیگر، عنصر مفیدی باشند، آثاری انتخاب شوند که برای شهر نقش سازنده داشته باشد و نهایتا به بهبود اوضاع یک شهر کمک کند.

کارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» درباره انتخاب میان آثار مبتدی و حرفه‌ای، توضیح داد: فاصله میان کارهای آماتور و حرفه‌ای بسیار زیاد است. تعداد زیادی از آثار سطح استاندار مطلوب و مناسبی داشتند. برخی از آثار متعلق به علاقمندان فیلمسازی بود که در ابتدای راه و علاقمند به حضور در جشنواره بودند اما هنوز حائز شرایط شرکت در جشنواره نیستند چون کارهایشان از سطح کیفی استاندارد پایین‌تر بود. شاید جشنواره‌ای ویژه فیلم‌های آماتور پذیرای این‌گونه آثار باشد ولی به طور کلی آثار از سطح کیفی خوبی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: امروزه پیشرفت ابزار و تکنولوژی به کمک سینماگران آمده، همچنین سینما، دانشی است که راحت‌تر در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همین باعث شده سرعت رسیدن به سطح استاندار کیفی زیاد بالا برود و علاقمندان دوره آماتوری خود را سریع‌تر طی کنند. ولی نکته‌ای که وجود دارد، بحث بیان و فیلمنامه است. این موضوع، چیزی است که کیفیتش به کمک امکانات و تکنولوژی بالا نمی‌رود و نیاز به تجربه دارد.

نویسنده سریال تلویزیونی «وضعیت سفید» با بیان اینکه فیلمنامه‌نویس همیشه باید تجربه کند تا بهتر شود، یادآور شد: امروزه ممکن است یک کارگردان در زمان کوتاه‌تری پیشرفت کند، چون امکانات و تکنولوزی با کارگردانی نسبت مستقیم دارد ولی فیلمنامه‌نویسی، امری مرتبط با ذهن، فکر و محتواست و احتیاج به مرور زمان دارد. از این رو آثاری که در جشنواره‌های مختلف می‌بینم، از نظر من در بحث فیلمنامه‌نویسی هنوز نیاز به کار بیشتری دارند. یکی از ملاک‌های من در انتخاب آثار، فیلمنامه‌نویسی بود، سعی کردم کارهایی که انتخاب می‌کنم جدا از استاندار بودن سطح کیفی و تکنیکی، فیلمنامه خوبی هم داشته باشد. هر چند آثاری بودند که سطح کیفی مطلوبی داشتند ولی از لحاظ فیلمنامه معیوب بودند، آن آثار از نظر من حائز شرایط انتخاب نبودند.

عضو هیأت انتخاب بخش «محله» جشنواره فیلم شهر درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: یک شهر احتیاج به رسیدگی‌های متنوعی از قبیل خدمات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و... دارد. نمی‌توانیم بگوییم یک شهر احتیاج به خدمات فرهنگی یا عمرانی ندارد. مثلا حمل و نقل یک شهر را نمی‌توان به حال خود رها کرد و به همان اندازه نمی‌توانیم خدمات فرهنگی شهر را به حال خود رها کنیم. هر دو به یک اندازه برای شهر مهم و لازم هستند. شهر برای آبادانی و بسامانی احتیاج به فرهنگسازی، اقدامات و مراقبت فرهنگی دارد.

 وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهری سالم بماند، روابط افراد آن شهر با یکدیگر خوب باشد و فرسوده نشود احتیاج به فرهنگ و روابط سالم در آن وجود دارد. جدا از مباحث سخت‌افزاری، مسائل نرم‌افزاری نیز برای یک شهر حائز اهمیت است. فیلم، یکی از رسانه‌های قوی است که می‌تواند این مضامین تاثیرگذاری فرهنگی را ایجاد کند و به معنای واقعی تاثیر فرهنگی بگذارد. جشنواره نیز می‌تواند کمک کند که فیلمسازان و فعالان فرهنگی تشویق، دیده، شناخته و استعدادیابی شوند، جایزه بگیرند و آن جایزه به آنان کمک کند که بتوانند فیلم دیگری برای کمک به شهر بسازند، معتبر شوند و آثار بهتری ارائه دهند. جشنواره کمک می‌کند فعالان فرهنگی شناسایی و تحسین شوند تا آنان بتوانند برای فرهنگی که به آبادانی و بسامانی شهر کمک می‌کند، فیلم بسازند. می‌توان گفت جشنواره فیلم شهر، بخشی از منظومه عمارت، آبادی و بسامانی شهر است.

انتهای پیام//

نظر شما