فاکتورهای موثر در اقبال یک جشنواره

۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۰۶:۰۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۴۹۰۵۱
فاکتورهای موثر در اقبال یک جشنواره
کمتر از 10 روز تا برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر باقی مانده است و در این مدت اعضای هیأت انتخاب آثار را بازبینی کردند و منتظر مرحله داوری آثار هستیم. جشنواره‌ای که به گفته برخی از هنرمندان بعد از هفت دوره، جای خود را میان جشنواره‌های کشور باز کرده و جدا از بحث موضوعی به محتوای آثار توجه و تمرکز بیشتری می کند. شاید پیش از این نمایش مسائل و دغدغه‌های زندگی شهری، سوژه آثار این جشنواره بود، ولی به نظر می‌رسد جشنواره فیلم شهر، در این دوره، از تجربه سال‌های گذشته استفاده می‌کند و رویکردی محتوا محور را در پیش گرفته است. رویکردی که حتی برای خود صاحبان آثار و هنرمندان نیز حائز اهمیت و توجه است و بر آن تأکید دارند. در همین راستا با سه تن از فیلمسازانی که در هشتمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شرکت کرده اند، گفت‌وگو کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ سه کارگردان از سه نسل مختلف در گزارشی همراه با خبرگزاری برنا شدند تا ابعاد مختلف جشنواره نمایشی را بررسی کنند. در این گزارش با سه کارگردان از سه ژانر مختلف گفت‌ وگو کرده‌ایم تا ماهیت یک جشنواره و نقشی که می‌تواند در توسعه و ارتقای سینما و تولیدات نمایشی در ژانرهای دیگر را داشته باشد بررسی کنیم.

بهروز شعیبی: رویکرد محتوایی جشنواره فیلم شهر است که آن را متفاوت کرده است

«بهروز شعیبی» کارگردان و بازیگر که با دو فیلم «بدون قرار قبلی» و «هناس» در جشنواره فیلم شهر حضور دارد، گفت: «جشنواره فیلم شهر به دلیل داشتن رویکرد محتوایی، جزو متفاوت‌ترین رویدادهای سینمایی ایران محسوب می‌شود. این جشنواره فارغ از تمام نگاه‌های فنی یک اثر، حرفی برای گفتن دارد.»

او ادامه داد: « فیلم بدون قرار قبلی نیز درست در مسیر این رویداد سینمایی در حرکت است، یعنی با کمک ابزار سینما از یک مفهوم و محتوایی پیروی می‌کند. قاعدتا حضور فیلم‌های سینمایی مختلف در جشنواره‌های متفاوت این امکان را به وجود می‌آورد که فیلم‌ها از لحاظ تکنیک که بخش اصلی سینماست، سنجیده نشود.»

این کارگردان با اشاره به اینکه جشنواره‌های مختلف، فرصتی برای دیده شدن تمام آثار سینمایی را ایجاد می‌کند، توضیح داد: « متأسفانه اکران همزمان دو فیلم من در سینماها باعث شده نتوانم زیاد درباره فیلم هناس صحبت کنم. این فیلم از آن دسته فیلم‌هایست که قصه و موضوع ملتهبی دارد و رویکردی که این اثر دارد بسیار متفاوت‌ است، همیشه یک رو از زندگی کسانی که جانشان برای مردم این سرزمین گذاشته‌اند وجود دارد که «هناس» راوی همان نیمه است؛ این فیلم را با علاقه بازی کردم و امیدوارم در جشنواره فیلم شهر سرنوشت خوبی در انتظارش باشد.»

عادل تبریزی: جشنواره فیلم شهر آثار را از منظر روابط اجتماعی داوری می‌کند

«عادل تبریزی» کارگردان سریال«جناب عالی» درباره حضور این سریال در جشنواره فیلم شهر گفت: «در همین ابتدای صحبت‌هایم باید بگویم فارغ از تمام بحث‌های رقابتی جشنواره فیلم شهر تنها جشنواره‌ای است که در بازار بالا و پایین شدن‌های روابط اجتماعی فیلم‌ها را از همین منظر داوری می‌کند.»

او ادامه داد: «خوب است هرچند وقت یک‌بار هم که شده‌ است دورهم جمع شویم و درباره ماحصل آنچه تا الان تولید کرده‌ایم، حرف بزنیم. مگر غیر از این است که رسالت ما بیداری اجتماعی است؟  پس باید یک بار هم شده آثارمان را از جنبه محتوایی بسنجیم شاید این بار اتفاق دیگری افتاد. به عنوان یک کارگردان بسیار خوشحالم که سریالم در این جشنواره حضور دارد. البته که در این سال‌ها به سریال‌ها ظلم شده است و یک جشنواره اختصاصی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود تا این مجموعه‌ها نیز روبه‌روی هم قرار گیرند. خوبی جشنواره شهر همین است که مجموعه‌های نمایشی چه در نمایش خانگی و چه در تلویزیون را فراموش نکرده است.»

این کارگردان با اشاره به اینکه سریال «جناب‌عالی» یک طنز اجتماعی است؛ توضیح داد: «به نظرم برخی گفته‌ها را که بستر و ریشه تلخ دارند را باید به صورت کلامی طنز گفت تا تلخی آن گرفته شود، آن وقت مخاطب با همان شیرینی طنز به عمق داستان پی‌خواهد برد. سریال جناب‌عالی نیز از همین روش استفاده کرده است. امیدوارم در بیان آنچه برای ساخت این کار فکر می‌کردیم، موفق شده باشیم.»

جواد افشار: بررسی جنبه محتوایی آثار در جشنواره شهر منجر به جامعه‌ای سالم‌تر می‌شود

«جواد افشار» کارگردان سریال «گاندو» درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: «اصولا در سطح دنیا جشنواره‎‌هایی که شهرداری‌ها برگزارکننده آن هستند از اعتبار خاصی برخوردارند و این خود بسیار قابل بررسی است؛ این نگاه ویژه‌ای که به دنیای فیلم و سریال در نگاه خرد و کلان به فیلم‌های اجتماعی و محور زندگی شهری و ارتباط جمعی اجتماعی می‌شود بسیار درست است.»

این کارگردان با اشاره به اینکه سبک اجتماعی فرق کرده  است؛ ادامه داد: «زمانی که آثار سینمایی و تلویزیونی که از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک گام به ارتقای سطح رسانه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و این بار در جشنواره فیلم شهر قرار است جنبه محتوایی آن نقد شود. می‎‌توانیم بگوییم بعد از این اتفاق رسانه و در گامی بلندتر جامعه سالم‌تری را خواهیم داشت.»

افشار درباره نزدیکی سریال گاندو با اهداف جشنواره فیلم شهر توضیح داد:«سریال گاندو به دنبال بیان این موضوع است که همواره در سطح جامعه، عده‌ای سعی دارند آرامش روانی و امنیتی جامعه‌ای را برهم بزنند و در مقابل عده‌ای در برابر این افراد ایستادگی می‌کنند، پس همیشه سلامت روانی جامعه به دست افرادی تهدید می‌‎شود است. گاندو به این دلیل با اهداف این رویداد مهم هم‌سو است.»

انتهای پیام/

 

نظر شما