«بعد از هفت قدم بلند» با « دیلان» در «چاپخانه» رادیو فرهنگ همراه شوید

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۵:۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۵۱۹۱۹
«بعد از هفت قدم بلند» با « دیلان» در «چاپخانه» رادیو فرهنگ همراه شوید
"مجموعه‌ داستان «بعد از هفت قدم بلند » و‌ نمایشنامه« دیلان»دو اثری است که یکشنبه ۲۶ تیرماه در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو بانویسندگان دو کتاب مجموعه‌ داستان «بعد از هفت قدم بلند »  و « دیلان» این آثار معرفی می‌شوند.

گفتگوی اول به صحبتهای کارشناس مجری برنامه، ««مصطفی محمودی» با «ندا قربانیان» نویسنده نمایشنامه «دِیلان» از انتشارات «نودا»اختصاص دارد .

"دیلان" واژه‌ای در زبان کردی و به معنی رقص گروهی (نه در شادی) است و موضوع آن نیز با محتوای دفاع مقدس و روایتی از سه زن از سه قومیت در غسال‌خانه‌ای در دوران جنگ در کردستان است.

نمایش‌نامه‌نویس "دیلان" اساساً دغدغه‌ی حضور زن در جنگ را دارد و از آنجا که پرداختن به نقش موثر زنان در جنگ موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده، نمایش‌نامه‌ "دیلان" اثری موفق است که نویسنده به جای نوشتن از حضور مستقیم زنان در جنگ، اثرات مخربی که جنگ بر زن‌ها داشته را موضوع اصلی خود قرار داده است.

کتاب

در ادامه نیز«مهسا دهقانی‌پور» کارشناس مجری برنامه با «راضیه مهدی‌زاده» نویسنده مجموعه داستان «بعد از هفت قدم بلند» از انتشارات «ققنوس»درباره این اثر گپ و‌گفتی دارد ‌وبه معرفی این کتاب می پردازد.

مجموعه‌داستان بعد از هفت قدم بلند شامل ده داستان کوتاه تأثیرگذار است که تا پایان خواننده را با خود همراه می‌کند. تنوع شخصیت‌ها و سرنوشت جالب و تأمل‌برانگیز آن‌ها از ویژگی‌های این مجموعه‌داستان‌ است.

در این مجموعه‌داستان با مادری مواجه می‌شویم در شهر اصفهان که تبدیل به زاینده‌رود می‌شود، با دختر دوچرخه‌سوار ایرانی‌ای که بالای کوه فوجی پیدایش می‌کنند، با دختری که در منهتن زندگی می‌کند، روزها را می‌شمارد تا به ایران مهاجرت کند و مربی باله شود، با پسری اهل بوشهر که سفری را آغاز می‌کند و به قبری در آلمان می‌رسد، با استاد دانشگاهی در سیاتل که با الکسا و کورتانا و گوگل و سیری معاشرت و زندگی می‌کند. و در داستان آخر همۀ این شخصیت‌ها در مقابل نویسندۀ کتاب قرار می‌گیرند.

گفتنی است مجموعه‌داستان قبلی‌ راضیه مهدی‌زاده، یعنی قم رو بیشتر دوست داری یا نیویورک، که در نشر ققنوس منتشر شد منتخب جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد شده است.

این برنامه با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز