اخبار و چهره‌های فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

من مازیار ۵۶ سال دارم!/ ادعای پر سر و صدای شهاب حسینی/ پژمان جمشیدی با زیر خاکی بهترین شد/ دختر ژاله صامتی در نقش ژاله صامتی/ ساترا کماکان پر سر و صدا/ اسماعیل شنگله و پروازی در سکوت!

۱۴۰۱/۰۴/۳۱ - ۰۷:۲۸:۱۷
کد خبر: ۱۳۵۲۷۶۴
من مازیار ۵۶ سال دارم!/ ادعای پر سر و صدای شهاب حسینی/ پژمان جمشیدی با زیر خاکی بهترین شد/ دختر ژاله صامتی در نقش ژاله صامتی/ ساترا کماکان پر سر و صدا/ اسماعیل شنگله و پروازی در سکوت!
هفته‌ای که گذشت جشنواره فیلم شهر افتتاح شد که فرداشب مراسم اختتامیه‌ی آن با شناخت بهترین فیلم و بهترین بازیگران سینمایی در تالار وحدت معرفی خواهند شد. «اسماعیل شنگله» و «روح‌الله مفیدی» را از دست دادیم و البته فینال «عصرجدید» یکی از پرسروصداترین و پربازدیدترین اخبار هفته گذشته بود.

ادعای عجیب هفته؛ «شهاب حسینی»

شهاب حسینی عنوان کرد: بازیگری وقت آدم را می‌گیرد و به دغدغه‌های دیگر کمتر پرداخته می‌شود. من آثارم را ارائه می‌کنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری را برایم به دنبال دارد.

شهاب حسینی در اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر که به دبیری و ریاست خودش برگزار شد، گفت: این جشن یک زمینه آشنایی‌ست برای فیلمسازان جوان مستقل با بخش بزرگتر سینما. حقیقتا حضور این همه چهره مهم سینمایی که به دعوتم پاسخ گفتند، برای من یک دلگرمی بزرگ بود، چراکه این رویداد، کاملا مستقل است و از سوی هیچ نهاد و مرکز دولتی حمایت نمی‌شود. حاشیه‌ها می‌آیند و می‌روند ولی در نهایت خط سیر مشخص است. بازیگری وقت آدم را می‌گیرد و به دغدغه‌های دیگر کمتر پرداخته می‌شود. من آثارم را ارائه می‌کنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری را برایم به دنبال دارد. مساله این است که از یک جایی شما باید براساس سهم اجتماعی خود کاری کنید و آنچه انجام می‌دهم طبق نیازی است که به نظرم وجود دارد. من احساس نمی‌کنم که مسیرم را با بازیگری شروع کردم و چون به مدارجی هم رسیدم دیگر همین کافی است. در حیطه کاری خودم احساس می‌کنم دوست دارم این‌ها را کنار هم ادامه دهم و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی فقط در رشته سینما باشم آن روز بیش از کارهای بازیگری‌ام به آن یک کار افتخار می‌کنم.

گذشته از اینکه در دو سال اخیر، این کرونا بود که لطمات غیرقابل انکاری به سینما وارد کرد، باید بگویم هدف من بیشتر کمک کردن به آثاری بود که بستر جامعه از آن بی‌خبر است. البته دوست دارم که این کار را سال‌های آینده با فیلم‌های بلند مستقل سینمایی هم ادامه دهم. با احترام به همه همکاران حرفه‌ای خودم، ورودم به این مسیر به این دلیل بود که به یک فضا و انرژی تازه نیاز داشتم چون فضای آنجا برای من اقناع‌کننده نبود.‌

هدف من از این مسیر چیزی جز ایجاد بستر برای مخاطب نبوده است. با این حال فعلا گام اول را آنلاین پیش بردیم ولی بعد از این احتمالا به دنبال مکانی ثابت برای نمایش فیلم‌ها خواهیم بود.

جایزه هفته؛ «پژمان جمشیدی»

پژمان جمشیدی: ژاله صامتی کمکم کرد!

پژمان جمشیدی بازیگر «زیرخاکی» این سریال را نقطه عطف دنیای بازیگری خود خواند و عنوان کرد ژاله صامتی در این راه او را کمک کرده است.

ژمان جمشیدی بازیگر سریال «زیر خاکی» که به همراه ژاله صامتی جایزه بهترین بازیگران بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی هشتمین جشنواره فیلم شهر را کسب کردند و در مراسم افتتاحیه این جشنواره با گریم سریال «آفتاب‌پرست» ساخته برزو نیک‌نژاد حاضر شد، عنوان کرد: هرچه ما در بطن شکل‌گیری داستان فیلم‌ها عمیق‌تر شویم آینده روشن‌تری را از سینما و تلویزیون خواهیم داشت.

وی گفت: اصولاً برگزاری جشنواره‌ها اتفاق بزرگی است و هرچه جشنواره‌های سینمایی با کیفیت برگزار شوند در روند هرچه بهتر فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی تأثیر دارند. در سطح دنیا جشنواره‌هایی داریم که معتبر هم نیستند اما جوایزشان در اینجا به چشم می‌آید؛ در اینجا به نکته می‌رسیم که چرا در کشورمان جشنواره‌هایی برگزار نشود که اعتبارشان از آن‌ها بیشتر است و جشنواره فیلم شهر از همان جشنواره‌های معتبر در سطح کشور است، هرچه ما در بطن شکل‌گیری داستان فیلم‌ها عمیق‌تر شویم آینده روشن‌تری را از سینما و تلویزیون خواهیم داشت.

بازیگر فیلم «علف‌زار» درباره سریال «زیرخاکی» عنوان کرد: این سریال یکی از کارهای است که بسیار دوستش دارم. این سریال نقطه عطف دنیای بازیگری من است. این گروه به خاطر داشتن کارگردان خوش ذوق و با اخلاق بسیار دوست داشتنی هستند. حضور ژاله صامتی به عنوان بازیگر نقش مقابل من در هر چه بهتر شدن کار کمک بزرگی کرد.

پژمان جمشیدی که این روزها فیلم سینمایی «علف‌زار» را بر پرده سینماها دارد، به‌تازگی با سریال «آفتاب‌پرست» بار دیگر حضور در شبکه نمایش خانگی را هم تجربه می‌کند.

غایب هفته؛ «ژاله صامتی»

ژاله صامتی

ژاله صامتی در شب افتتاحیه‌ی جشنواره فیلم شهر که به عنوان بهترین بازیگر زن سریال‌های تلویزیونی انتخاب شد حاضر نبود و دخترش جایزه‌ی او را در یافت کرد چرا که او در مراسم فینال «عصرجدید» حضور داشت.

پر سر و صدای هفته؛ «ساترا»

رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) گفت: انجام ماموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است و اخیرا مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری با ساترا انجام شده که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر تاکید شده است.

سعید مقیسه؛ رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در خصوص نامه‌نگاری انجام شده با ریاست سازمان صدا و سیما برای برخورد بازدارنده در مقابل تخلفات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر گفت: بدون شک مهمترین اولویت فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ‌گونه تعارفی ندارد.

معاون سازمان صدا و سیما، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مجوز هیچ‌یک از رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر لغو یا تعلیق نشده است، گفت: درصورت رعایت قانون از پلتفرم‌ها حمایت می‌کنیم. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است. بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کم‌تر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به ماموریت قانونی ساترا در حوزه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر بیان کرد: انجام ماموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است. اخیرا هم مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری با ساترا انجام شده است که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر تاکید شده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور با موضوع «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن»، ممانعت از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن یکی از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد و با توجه به ماموریت ساترا در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، ساترا به دنبال نظارت بر سلامت محتوایی صوت‌و تصویر فراگیر است.

رییس ساترا خاطر نشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رها شده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند.

مقیسه با اشاره به ضرورت مراقبت از نهاد خانواده و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین وظایف حاکمیت حمایت از خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است و در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی تاکید شده است که کلیه سکوها و ارایه‌دهندگان محتوا ملزم هستند از عرضه تبلیغات و محتوای مضر برای رده سنی کودک و نوجوان ممانعت کنند که یکی از اولویت‌های اصلی ساترا همین موضوع است که مراقبت کند محتوای مضر برای رده سنی کودک و نوجوان توسط رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در برنامه‌های این گروه سنی تولید و پخش نشود.

وی همچنین به طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی به عنوان دیگر سندی که تاکید بر سالم‌سازی محتوا در فضای مجازی دارد اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف راهبردی تعیین شده در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، حضور جریان‌ساز و هدفمند در عرصه‌های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است؛ در حالی‌که شاهد هستیم برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر محتوایی را تولید و منتشر می‌کنند که کاملا در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامی است و بارها این قبیل محتواها مورد اعتراض بخش‌هایی از جامعه واقع شده است.

وی افزود: در همین سند مجموعه اقداماتی برای سالم‌سازی محتوا طراحی شده که بیانگر عزم جدی کشور برای ارتقاء سالم‌سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان است و مجموعه رصدهای انجام شده در ساترا بیان‌گر آن است که محتواهای برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای آسیب‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

مقیسه در پایان تاکید کرد: ساترا روی مواضع قانونی خود برای حفظ حقوق مخاطبان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایستادگی خواهد کرد و به زودی معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا نشست‌هایی با حضور مدیران رسانه‌های جمعی، نخبگان رسانه‌ای و سایر گروه‌های فعال فرهنگی و اجتماعی تدارک خواهد دید تا گفت‌و گوهای موثری بین ساترا و فعالان اجتماعی کشور شکل بگیرد.

پرواز هفته؛ «اسماعیل شنگله» و «روح‌الله مفیدی»

اسماعیل شنگله بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت.

اسماعیل شنگله، کارگردان، بازیگر، مترجم و از استادان برجسته بازیگری در دانشکده هنر‌های دراماتیک، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

فرزند این بازیگر با انتشار پستی درگذشت این بازیگر را تایید کرد.

آخرین نقش آفرینی این هنرمند پیشکسوت، به هفت سال قبل و بازی در سریال «سال‌های ابری» برمی‌گردد. او در طول این مدت، پیشنهاد‌های بسیاری را به دلیل کسالت و زندگی خارج از تهران رد کرد و تصمیم گرفت فعالیتی در این حرفه نداشته باشد.

«سام و نرگس»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «سگ کشی» و مجموعه‌های «روشن‌تر از خاموشی»، «روز‌های زندگی»، «باران عشق» و … از جمله فعالیت‌های زنده یاد شنگله بود.

خبرگزاری برنا این اتفاق رو به خانواده هنرمند و اهالی سینما و هنر تسلیت می گوید.

روح‌الله مفیدی

روح الله مفیدی  نیز هنرمند سینما و تلویزیون صبح روز جمعه ۲۴ تیر بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت.

روح‌الله مفیدی در سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد. در سال ۱۳۳۲ فوق‌دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد. مفیدی کار تئاتر را در سال ۱۳۲۷ و بازیگری در سینما را نیز با «پریچهر» (فضل‌الله بایگان) در سال ۱۳۳۰ آغاز کرد کرد.

خبرگزاری برنا درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.

چهره هفته؛ «شهره لرستانی»

شهره لرستانی

 

شهر لرستانی در فضای مجازی خود از تغییر جنسیت و تغییر نامش خبر داد.

شهره لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی در فضای مجازی خود از تغییر جنسیت و نام جدیدش خبر داد. 

شهره لرستانی

او در این‌باره نوشت: من، آهنگهایی هستم که در تنهایی خود گوش میدهم ...من تمام اشکهایی هستم که سراسر زندگی ،در خفا ریخته ام ...

درد هایی که کشیده ام ....من ،تمام تجربه های تلخ و شیرین ، تمام اتفاقهای زندگی.... آنان که فقط بر من رفته است ، هستم ...

من ...،تمام انتخاب هایم،...در تمام لحظات زیسته ام در این کره خاکم.....این منم ،منی که ،عاقبت ،تکه های زخم خورده وجودش،یکپارچه شد ...

حالا..تکه های وجود من،تمام زندگی ام شوید ...کنارم بمانید تا با هم پیر شویم ....همراه باشیدبا پاهای خسته و دل شکسته ام..و صدایی ،از اعماق کودکی ،مرا بنام ،خواند :

ما،زیاریم و به یار برمی گردیم ...مازیار..... اسامی را ،خدا می فرستد

پی نوشت :بعد از سردرگمی های بسیار ....

..وتلاطمی از پس تلاطم ....و .....

انسان ، در لحظه مرگ هم ،امکان دوباره زاده شدن دارد... زهی توفیق

که زنده ام و رسالت ام مرا زنده نگهداشته

«شهره لرستانی» با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از مخاطبانش خواست که صفحات فیک را در خصوص او و اخبارش تعقیب نکنند.

 

شرط هفته؛ «احسان علیخانی»

احسان علیخانی گفت: اگر قرار باشد فصل جدید «عصر جدید» ساخته شود باید دختر، پسر، زن و مرد کنار هم باشند.

احسان علیخانی در قسمت اول ویژه برنامه فینال «عصر جدید» درباره پایان یافتن این برنامه بیان کرد: «عصر جدید» بسیار برای ما خاطره‌انگیز بوده است. دیدن امثال شما عزیزان و بچه‌هایی که در نقاط دور افتاده‌ و محروم هستند، پناهی ندارند و خودشان احساس می‌کنند که درها و مسیر برایشان بن‌بست است به ویژه وقتی این مسیر برایشان باز می‌شود، بسیار لذت‌بخش است.

وی درباره دعوت از رشته های متنوع تر به این برنامه گفت: باید پذیرشی رخ دهد که بتوانیم سراغ شاخه‌های متنوع دیگری برویم. این بدیهی‌ست و کسی هم نمی‌تواند انکار کند که ملاحظات جدی‌ای وجود دارد. رشته‌هایی هستند که دعوتشان به اینجا سخت است و با جنگ، دعوا و بحث همراه است ولی من اعتقاد دارم «عصر جدید» در شبکه سه یک اتفاق بسیار بزرگ بود. ما در این صحنه اجراهایی را از دخترانمان در حوزه‌های مختلف موسیقی، ورزشی و… دیدیم که در چهل سال اخیر بی سابقه بود اما اگر شرایط مساعد و مناسب باشد چراکه نه این باعث افتخار همه ماست که این برنامه ادامه یابد.

اگر شرایط مناسب باشد و بشود کار مناسب و درست انجام داد، حتما برنامه ساخته خواهد شد. باید برای چشم، شعور و سلیقه بیننده احترام قائل باشیم. سه‌گانه «عصر جدید» ساخته شده، اگر قرار باشد فصل بعدی آن نیز ساخته شود باید بسیار بزرگ‌تر و باشکوه‌تر، در برگیرنده رشته‌های متنوع‌تر باشد و دختر، پسر، زن و مرد در کنار هم قرار بگیرند.

این برنامه با کمک رفقای عزیز من، شما عزیزان، شرکت کننده‌ها و استعدادهایی که در این مملکت بودند ممکن شد و باعث افتخار همگی ما بود. من در جایی که خانه‌ام است دنبال قهرمان‌بازی خاصی نیستم.

خبر خوش هفته؛ بازگشت «هوشنگ ابتهاج» به منزل

هوشنگ ابتهاج (سایه) که چندی پیش به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در آلمان بستری شده بود، به درخواست خودش به خانه‌اش بازگشت.

یلدا ابتهاج، فرزند امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) که پیش از این از بستری شدن پدرش به دلیل نارساییِ کلیه در بیمارستانی در شهر کلن خبر داده بود، به‌تازگی در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «دوستان عزیز که می دانم این روزها در نگرانی زیادی به سر بردید، پدرم به درخواست خودشان به خانه منتقل شدند. باید از همکاری پزشکانی که از دور و نزدیک این روزها ما را حمایت کردند بینهایت سپاسگزار بود.»

پایان کار هفته؛ «خندوانه»

«محمد بحرانی» صداپیشه عروسک جناب‌خان در صفحه مجازی خود با ارائه توضیحاتی درباره آشنایی و همکاری با رامبدجوان اعلام کرد که ضبط برنامه «خندوانه» به اتمام رسیده است و احتمال دارد این برنامه دیگر تولید نشود.

بخشی از متن پیام او بدین شرح است: «ضبط خندوانه تمام شد و معلوم نیست که دیگر اصلا ساخته بشود یا نه و معلوم نیست که اگر ساخته شود من در «خندوانه» باشم یا نه.

فکر می‌کنم کلا ۱۰ برنامه از «خندوانه» مانده باشد که همه‌ هم ضبط شده‌‌‌اند و شاید بعد از این قسمت‌ها «خندوانه» برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

این‌ چند قسمت هم تحملش کنید! به امید اینکه برنامه‌های خیلی بهتری در آینده جایگزین شوند که بیشتر موردپسند شما باشند.»

انتهای پیام/

 

نظر شما