روز اول جشنواره فیلم شهر با اکران فیلم سینمایی «پروا»/ مهدویان: اولین بار در ۱۸ سالگی و اکنون پس از ۱۵ سال دوباره به جشنواره فیلم شهر راه یافتم

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۲:۴۵:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۲۸۵۵
روز اول جشنواره فیلم شهر با اکران فیلم سینمایی «پروا»/ مهدویان: اولین بار در ۱۸ سالگی و اکنون پس از ۱۵ سال دوباره به جشنواره فیلم شهر راه یافتم
نخستین روز از هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در حالی سپری شد که فیلم سینمایی «پروا» با حضور عوامل آن برای اولین بار اکران عمومی شد.

فیلم سینمایی «پروا» شب گذشته در جریان جشنواره فیلم شهر و در پردیس سینما ملت برای نخستین بار اکران عمومی شد. برخی از عوامل این فیلم هم با حضور در میان علاقه‌مندان سینما و هنر هشتم به تماشای این اثر پرداختند. در همین خصوص خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ به سراغ بعضی از عوامل فیلم رفت و علاوه بر چند و چون فیلم، نظرشان را درخصوص کیفیت برگزاری هشتمین جشنواره فیلم شهر جویا شد.

مهران مهدویان، فیلمنامه‌نویس و کارگردان این اثر بلند سینمایی که برای تماشای فیلم خود در پردیس سینما ملت حضور یافته بود، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه فیلم پروا به جشنواره فیلم شهر راه یافته است، گفت: در فیلم سینمایی پروا تلاش شد که «شهر» تبدیل به یک کاراکتر شود. در این فیلم اتفاقات فیلم به نحوی پیش رفته است که شهر کوچک قصه، تبدیل به یک کاراکتر شده و در فیلم شاهد یک زندگی شهری هستیم. تصور می کنم این امر در تصمیم داوران برای شرکت دادن «پروا» در جشنواره تاثیرگذار بوده است.

 

او در ادامه ضمن قدردانی از عوامل برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: به عقیده من اگر جشنواره به سمت اکران فیلم هایی برود که قبلا اکران نشده‌اند و حتی نسخه آنلاین آن ها هم قابل دسترس نیست. این باعث می شود که استقبال تماشاگران هم بیشتر شود و جشنواره از اعتبار بیشتری برخوردار شود.

کارگردان فیلم سینمایی پروا در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه جشنواره فیلم شهر جشنواره بسیار مهمی است و جایگاه خود را در بین سینمایی ها پیدا کرده است.

مهدویان به نکته جالبی هم درخصوص نخستین حضور خود در جشنواره فیلم شهر اشاره کرد و اظهار داشت: من اولین فیلم کوتاهم را تحت عنوان «باز زباله با ترانه» در 18 سالگی ساختم و با آن فیلم در سال 1387 در سومین دوره جشنواره فیلم شهر و در بخش «محله» شرکت کردم. این فیلم در زمره کاندیداها هم قرار گرفت. خاطرم هست که در آن زمان هم مثل این دوره از جشنواره اساتید بزرگی در جشنواره حضور داشتند. اکنون هم پس از گذشت 15 سال با اثر بلند سینمایی خود در جشنواره حضور یافته‌ام و این باعث خوشوقتی است.

او با اشاره به اینکه دوسالانه بودن جشنواره فیلم شهر باعث ایجاد وقفه در برگزاری این رویداد مهم می شود، گفت: به عقیده من بهتر است این جشنواره هر سال برگزار شود.

کارگردان فیلم سینمایی پروا در پاسخ به این پرسش که جشنواره فیلم شهر چگونه می تواند به عرصه هنر و سینما خدمت بیشتری ارائه دهد گفت: اگر شهرداری به گونه‌ای حمایت کند که فضا برای اکران فیلم های مستقل ایجاد شود، کمک زیادی به فیلمسازان مستقلی کرده است که از سوی هیچ ارگانی حمایت نمی شوند. به هر حال فیلمسازانی که از سوی ارگان ها حمایت شده‌اند، نیاز به حمایت جدید ندارند؛ بلکه فیلمسازانی نیاز به حمایت دارند که از آن ها حمایت نمی شود و به سختی هزینه های اثر خود را تامین کرده‌اند.

مهدویان ادامه داد: ما جوانان بااستعداد زیادی داریم که در عرصه فیلمسازی مهارت بسیاری دارند. اگر به جشنواره فیلم کوتاه تهران بروید از حجم زیاد فیلمسازان متبحر حیرت‌زده می شوید. اگر از این جوانان حمایت شود قادر به انجام کارهای بزرگی هستند. جشنواره فیلم شهر و به طور کلی شهرداری تهران می توانند از این فیلمسازان حمایت کنند و فرصت های مناسب را برای شکوفایی استعدادهای آن ها ایجاد کنند.

نه تلخی بی‌اندازه و نه شادی سخیف؛ هدف سینماگران باید تفریح‌سازی باشد

پس از مهدویان به گفتگو با سیامک ادیب نشستیم که از بازیگران فیلم سینمایی پروا است. ادیب فیلمنامه و کارگردانی این اثر را از نقاط قوتی دانست که مسبب راه یافتن آن به جشنواره فیلم شهر بوده و اظهار کرد: خیلی خوشحالم که جشنواره فیلم شهر برگزار می‌شود و به دیده شدن هرچه بیشتر فیلم‌ها و زنده شدن سینما کمک می‌کند.

این بازیگر سینما ادامه داد: خوشبختانه جشنواره فیلم شهر در هر دوره سطح خود را بالاتر می‌کشد و امیدوارم روزی بتواند به یک رقیب جدی برای جشنواره فیلم فجر تبدیل شود.

او در بخش بعدی سخنان خود درخصوص رکودی که سینما به آن دچار شده است گفت: این وضعیت تنها ناشی از یک عامل نیست و بر اثر عوامل گوناگون ایجاد شده است. درواقع ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‌اند تا شرایط سینما کساد شود.

ادیب یکی از عوامل رکود سینما را شرایط اقتصادی مردم برشمرد و بیان کرد: فکر می‌کنم هزینه بلیت سینما به حدود ۴۵ هزار تومان رسیده باشد و خانواده‌ها وقتی هزینه نفراتشان را حساب می‌کنند از رفتن به سینما منصرف می‌شوند.

او با اشاره به اینکه خیلی وقت‌ها هم مردم به تماشای فیلم‌های سینمایی می‌روند اما رضایتشان آنچنان که باید و شاید جلب نمی‌شود، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد بعضی از همکارانم فراموش کرده‌اند که قرار است ما تفریح‌سازی کنیم. تلخی بی‌اندازه یا بعضا شادی‌های سخیف باعث می‌شود مردم از سینما زده شوند.

ادیب ادامه داد: شیوع بیماری کرونا هم ضربه آخر را زد و باعث شد وضعیت سینما بیش از پیش نابه‌سامان شود.

این همرمند سینما در پاسخ به این پرسش که شهرداری چگونه می‌تواند از عرصه هنر و سینما حمایت به عمل آورد، گفت: از آنجا که شهر و المان‌های شهری در اختیار شهرداری است، می‌تواند با تبلیغات بیشتر در سطح شهر سینما را تا حد زیادی زنده کند.

ادیب افزود: تسهیل دریافت مجوز برای تبلیغات فیلم‌ها در سطح شهر و روی بیلبوردها تا حد زیادی می‌تواند به فیلمسازان کمک کند تا مردم را برای تماشای فیلم‌ها ترغیب کنند.

مهم‌ترین حمایت شهرداری از سینما باید در جهت تبلیغات باشد

در پایان و طی فرصت اندکی که تا اکران فیلم مانده بود، گپ‌وگفت کوتاهی هم با محمد شامی داشتیم که از دیگر بازیگران فیلم پروا است. شامی هم همچون ادیب، فیلمنامه و کارگردانی را از قوی‌ترین نقاط فیلم سینمایی پروا دانست و ضمن ابراز رضایت از کیفیت برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: اعطای جوایز نقدی در جشنواره فیلم شهر به جای خود؛ اما آنچه بیش از همه چیز به عوامل فیلم‌ها کمک می‌کند، تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای بیشتر دیده شدن آن‌هاست.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی از 27 تیر ماه آغاز شده و تا 31 تیر در پردیس سینما گالری ملت ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای دریافت آخرین اطلاعات هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به کانال تلگرامی‌این رویداد هنری به نشانی  t.me/shahrfilmfest و اینستاگرام رسمی‌جشنواره www.instagram.com/shahrfilmfest مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز