وقتی نام شما مهم می‌شود!/ جایگاه اسامی در درام ایرانی!

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۹۱۵
وقتی نام شما مهم می‌شود!/ جایگاه اسامی در درام ایرانی!
حتما شما هم با دیدن سریال‌های مختلف به این فکر فرو رفته‌اید که در انتخاب اسامی شخصیت‌ها چه فاکتورهایی موثر است. انتخاب اسامی و نام شخصیت‌ها در هر اثر دارای ویژگی‌هایی مرتبط با تعریف شخصیت و جایگاه آن کاراکتر در آن درام براساس تفکر و تعاریف صاحب اثر است که گاهی با تناسب و گاهی با تعلیق انتخاب می‌شود. در گزارشی در گفت‌وگو با نویسندگان سریال‌های تلویزیونی موضوع را بررسی می‌کنیم.

فهیمه سلیمانی، فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، در پاسخ به این سؤال که انتخاب اسامی برای شخصیت‌‌‌ها و کاراکترها چقدر اهمیت دارد و گاهی براساس قواعد مرتبط با رنگ‌آمیزی شخصیت آن‌ها انتخاب می‌شود و گاهی نه، توضیح داد: این موضوع برایم بسیار اهمیت دارد. احساس می‌کنم که این کار به رنگ‌آمیزی کاراکترها و خود من بسیار کمک می‌کند. وقتی که پلان اولیه‌ی داستان را می‌نویسم همزمان اسم شخصیت‌هایم را انتخاب می‌کنم.

او در ادامه اضافه کرد: فکر می‌کنم بعضی از دوستان هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند. به یاد می‌آورم چندین سال پیش سر سریالی بودم مدیر شبکه و دوستان اصرار داشتند که اسامی به دلایلی باید تغییر کند و من هم اصرار داشتم که باید همین اسامی باشند چرا که به کاراکترها معنا می‌دهند. بعضی از همکاران به راحتی کنار می‌آیند و اسم (سامان) و (کیوان) برایشان هیچ فرقی ندارد.

سلیمانی درباره اینکه چگونه و براساس چه فاکتورهایی نام‌های شخصیت‌های داستانش را انتخاب می‌کند گفت: با انتخاب اسامی در واقع اشاره‌ای هم به خانواده‌ و پیشینه‌ی آن کاراکتر می‌کنیم. بنابراین من هرگز اسم بی‌هویتی را برای کاراکترم انتخاب نمی‌کنم. فرهنگ خانوادگی، میزان سواد، میزان مذهبی یا غیر مذهبی بودن آن افراد و... را در نظر می‌گیرم و در حقیقت شناسنامه و پیش داستان برای کاراکترم تعریف می‌کنم. برای مثال کسی که در خانواده‌ی خیلی مذهبی به دنیا آمده باشد قطعا نمی‌تواند اسم متفاوت‌تری از چیزی که در ذهن منِ مخاطب است داشته باشد. تمام این‌ موضوعات به شخصیت‌پردازی‌های درست ما و فهم مخاطب کمک‌ می‌کند.

نویسنده‌ی سریال «کارو» درخصوص تاثیری که انتخاب اسامی در شخصیت افراد می‌گذارند گفت: اعتقاد دارم‌ که انتخاب اسم حتی خارج از عالم داستان و فیلم روی شخصیت افراد تاثیرگذار است. این مسئله را اگر کمی دقت کنیم در نام اطرافیان خودمان هم می‌بینیم. وقتی روی بچه‌ها اسم‌های خاص با معانی خاص گذاشته می‌شود ناخودآگاه در شخصیت آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد و به مرور شبیه اسم‌هایشان می‌شوند.

نویسنده سریال خوشنام در پایان گفت: وقتی می‌خواهم نقش خلافکار و بتمنی را که از خانواده‌‌ای معمولی می‌آید بنویسم برایش لقبی کنار نامش طراحی می‌کنم که به آن رنگ‌آمیزی شخصیتی که می‌خواهم نزدیک شود. در واقع با لقبی که دیگران او را صدا می‌زنند به هدفم و پیش‌برد داستان کمک می‌کنم.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز