افزایش جوایز نقدی برای فیلمسازان به استقبال بیشتر از جشنواره ها منجر می‌شود

۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۱۶۰
افزایش جوایز نقدی برای فیلمسازان به استقبال بیشتر از جشنواره ها منجر می‌شود
یک منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به‌ اینکه شهرداری تهران به عنوان برگزارکننده جشنواره فیلم شهر از امکانات زیادی برخوردار است، گفت: اتخاذ تدابیری مثل افزایش جوایز نقدی یا اختصاص بیلبوردهای تبلیغاتی به فیلم‌ها، استقبال از جشنواره فیلم شهر را افزایش خواهد داد.

امیررضا نوری‌پرتو، منتقد سینما و تلویزیون درباره رویکرد کلی جشنواره فیلم شهر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ اظهار داشت: برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که از سوی نهادها و ارگان‌های گوناگون برگزار می‌شوند و ثمره خاصی هم ندارند، رویکرد جشنواره فیلم شهر از جنبه‌های مثبتی برخوردار است.

نوری پرتو در ادامه گفت: اصولا این جشنواره در دوره‌ای ظهور کرد که فیلم‌های ایرانی از لحاظ موضوعی و مضمونی به سراغ زندگی مردمان طبقه متوسط و فرودست جامعه رفته‌اند. امروز بسیاری از فیلم‌ها تبدیل به درام‌های اجتماعی شده‌اند و روایتگر حضور فرد یا خانواده در دل یک جامعه شهری هستند. بنابراین جشنواره فیلم شهر در دوره‌ای ظهور کرد که مواد و مصالح مورد نیاز خود را دردسترس داشت.

وی با اشاره به‌اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، ادامه داد: با این وجود این، جشنواره نباید در یک سطح باقی بماند و کیفیت آن می‌تواند با ایجاد برخی تغییرات، بهبود یابد.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر هم مثل بعضی دیگر از جشنواره‌ها به دلیل نبود یک سری سیاستگذاری‌ها و رویکردهای اساسی، خود را به فیلم‌هایی با موضوع آسیب‌های اجتماعی یا زندگی شهری محدود کرده است، گفت: این در حالی است که‌ این جشنواره می‌تواند با رفع یکی سری از محدودیت‌ها خود را به یک جشنواره بین‌المللی طراز اول یا دوم ارتقا دهد.

نوری‌پرتو افزود: در حال حاضر جشنواره فیلم شهر در واقع چکیده‌ای از فیلم‌های برگزیده و محبوب جشنواره‌های فجر سال‌های پیش به همراه فیلم‌هایی است که به جشنواره فیلم فجر نرسیده‌اند، این محدودیت نباید باعث ‌شود جشنواره فیلم شهر دچار رخوت شود و  باید دغدغه‌های اولیه خود را به طور کامل محقق سازد.

وی با اشاره به‌اینکه جشنواره فیلم شهر باید خود را مطابق با تغییرات جامعه جهانی تغییر دهد، گفت: البته برای جشنواره فیلم شهر ممکن نیست خود را به طور کامل با تغییرات جهانی منطبق سازد و مثلا نمی‌تواند با بعضی از فیلم‌های بزرگ دنیا تعامل داشته باشد اما این بدان معنا نیست که نتواند سطح خود را بالاتر برد.

نوری پرتو تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که برای ارتقای سطح کیفی جشنواره فیلم شهر به ذهن بنده می‌رسد این است که مثلا این جشنواره فیلم‌هایی را شرکت دهد که تاکنون اکران نشده‌اند. ممکن است سازندگان بعضی از فیلم‌ها برای حضور در جشنواره تمایل نشان ندهند اما می‌توان با افزایش اعتبار یا در نظر گرفتن جوایز نقدی افراد را نسبت به شرکت در جشنواره ترغیب کرد.

وی با اشاره به‌اینکه شهرداری تهران برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم شهر است، اظهار کرد: اگر شهرداری تهران برای هریک از شرکت‌کننده‌های مسابقه جشنواره فیلم شهر بیلبورد رایگان اختصاص دهد، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های زیادی از شرکت در جشنواره استقبال خواهند کرد.

این منتقد سینما و تلویزیون افزود: حتی شهرداری می‌تواند برای بهبود کیفی جشنواره فیلم شهر و افزایش استقبال فیلمسازان از این جشنواره اعلام کند که سهم خود را از اکران و فروش فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم شهر شرکت کنند، دریافت نخواهد کرد.

نوری‌پرتو تصریح کرد: درست است که به دلیل مشکلات ممیزی نمی‌توان هر فیلم خارجی را در جشنواره فیلم شهر نمایش داد و گزینه‌های ما در ابعاد بین‌المللی زیاد نیست اما به لحاظ داخلی می‌توان برای بهبود کیفیت جشنواره فیلم شهر مشوق‌های مالی در نظر گرفت.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی از 27 آغاز شده و تا 31 تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت ادامه خواهد داشت.

علاقمندان می‌توانند برای دریافت آخرین اطلاعات هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به کانال تلگرامی این رویداد هنری به نشانی  t.me/shahrfilmfest و اینستاگرام رسمی جشنواره www.instagram.com/shahrfilmfest مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما