رقابت جدی در جشنواره‌ها عیار سینما را بالا می‌برد

۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۰۹:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۴۴۵
رقابت جدی در جشنواره‌ها عیار سینما را بالا می‌برد
برگزاری جشنواره‌های مختلف در مدیوم سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و... کمک می‌کند تا در محفلی هنری، اهالی فعال در عرصه هنرهای نمایشی در کنار هم قرار بگیرند و به تبادل نظر و اشتراک تجاربشان در دنیای فیلمسازی در کنار به یک رقابت برسند. شاید مهمترین اتفاق در هرجشنواره‌ای قرار گرفتن آثار در یک قاب و آزمون و خطاهایی است که با تماشای آثار همکاران رخ می‌دهد اما در یک جشنواره تخصصی با محتوا و خط و ربط مشخص می‌توان توانمندی فیلمسازان را در مناسبات و موضوعات تعیین شده نیز محک زد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ برگزاری جشنواره شهر فرصتی شد تا با فیلمسازان، منتقدان، مدیران، تهیه ‌کنندگان و حتی بازیگران از ابعاد مختلف اهیت جشنواره‌های هنری را بررسی کنیم و از ابعاد مختلف چند و چون برگزاری یک جشنواره و محصولی که از آن ساری می‌شود را به تحلیل بنشینیم.

 
 

زینب تقوایی عنوان کرد: از نگاه من برگزاری جشنواره‌هایی شبیه به جشنواره شهر برای حوزه‌ی ما لازم و ضروری است. این رویدادها ضمن اینکه شوق و نشاط اهالی سینما و تلویزیون را زیاد می‌کند باعث ایجاد رقابت و تولید کارهای بهتر می‌شود که پویایی بیشتری را در بلندمدت رقم خواهد زد.

«زینب تقوایی» تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در هشتمین دوره‌ی جشنواره فیلم شهر در بخش بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را برای ساخت سریال «دودکش» دریافت کرد. او در خصوص برگزاری این جشنواره به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: اولین باری است که برای جشنواره فیلم شهر کاندید شده‌ام. از نگاه من برگزاری جشنواره‌هایی شبیه به جشنواره شهر برای حوزه‌ی ما لازم و ضروری است. این رویدادها ضمن اینکه شوق و نشاط اهالی سینما و تلویزیون را زیاد می‌کند باعث ایجاد رقابت و تولید کارهای بهتر می‌شود که پویایی بیشتری را در بلندمدت رقم خواهد زد.

تقوایی در خصوص جایزه‌ای که از جشنواره فیلم شهر دریافت کرد اضافه کرد: اصلا فکر نمی‌کردم که از جشنواره فیلم شهر جایزه بگیرم. چه جایزه‌ای که خودم برای سریال «دودکش» گرفتم چه جوایزی که مابقی همکارانم دریافت کردند همگی موجب خرسندی و خوشحالی من بود.

تهیه‌کننده فیلم «سمفونی نهم» درباره‌ی ساخت فیلم و سریال در این شرایط سخت اقتصادی اظهار داشت: من بیشتر در حوزه ساخت سریال‌ فعالیت داشته‌ام. از یکسو با ورود جوانان و سرمایه‌گذاران جدید در پلتفرم‌ها و از سوی دیگر تلویزیون که رسانه‌ی اصلی و ملی ماست فکر می‌کنم بتوان این مشکلات را تا کمی حل کرد. درکل فکر می‌کنم با تورم‌ها و شرایط بد اقتصادی که سینما و تلویزیون هم از آن‌ مستثنی نمانده است باید شرایطی را اتخاذ کنیم که موجب گسترش فضاهای کاری بیشتر و جذاب‌تر شدن آثار شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا قصد ساخت سریال برای شبکه‌های نمایشی خانگی را دارد یا نه، گفت: برای من که تولیدکننده هستم مخاطب اهمیت دارد. مخاطب من همه‌ی مردم ایران هستند و هیچ استثنایی برایم وجود ندارد. اگر شیوه‌ی کار تیم ما را دنبال کنید متوجه می‌شوید که چه در کارهای ملودرام چه کارهای کمدی بیشتر نگاه، نگاه مردمی بوده است‌. منِ تولیدکننده هر کجا ببینم مردم ایران با دیدن کارهایم لحظات خوب و جذابی را تجربه می‌کنند آنجاست که متوجه می‌شوم کارم را درست انجام داده‌ام.

تقوایی درباره‌ی فعالیت‌های اخیرش گفت: در حال حاضر مشغول نگارش چند کار برای تلویزیون و نمایش خانگی هستیم که به زودی خبرهایش را اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: بخش فرهنگی به خصوص فیلمسازی بخش پررنگی است که در کنار سایر نیازهای مردم اجتماع باید به آن هم توجه شود. همه‌ی مدیریت‌ها، نهادها و ارگان‌ها در هر عرصه‌ای که هستند باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند. فکر می‌کنم که این بخش، بخش هویت‌ساز و لازمی است که هیچکس نباید نسبت به آن نگاه صرفا مفرحی داشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» که از جمله آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم شهر است با اشاره به اینکه جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم شهر با نگاه کاملا مستقل، تخصصی و حرفه‌ای آثار ارزشمند سینمای ایران را وارد رقابت می‌کنند، گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها درنهایت شاهد پیشرفت سینما خواهیم بود.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» که از جمله آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم شهر است، درباره این فیلم به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: «یدو» یک فیلم خانوادگی با یک متن دفاع مقدسی است که مخاطب بزرگسال و نوجوان را به خود جلب می‌کند. 

وی با بیان اینکه این فیلم تلاش کرده خیلی راحت و بدون لکنت به مسائلی بپردازد که در حوزه دفاع مقدس چندان به آن‌ها پرداخته نشده است، اظهار کرد: همدلی همکاران من در تولید این فیلم در موفقیت آن موثر بود و باعث شد «یدو» در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد. 

مصباح افزود: فکر می‌کنم این فیلم در همه بخش‌ها موفق بود؛ چه بخش بازیگری که بازیگران نوجوانمان و ستاره پسیانی بی‌نظیر نقش‌آفرینی کردند، چه در بخش پشت دوربین که همه همکارانم از بهترین عوامل سینمای ایران هستند و برای من افتخار بود که در کنارشان باشم. فرمانده میدان هم آقای مهدی جعفری بودند که با موفقیت خود توانستند یک اثر فوق‌العاده خلق کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» درباره جشنواره فیلم شهر نیز گفت: خوشبختانه جشنواره امسال با جدیت و نظم بیشتری در حال برگزاری است و شاهد تغییرات جدی و بنیادین در آن هستیم. تصورم این است که اگر جشنواره‌های این‌چنینی با نگاه کاملا مستقل، تخصصی و حرفه‌ای آثار ارزشمند سینمای ایران را وارد رقابت کنند، درنهایت شاهد پیشرفت سینما خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که برای هر جشنواره‌ای می‌تواند ملاک قضاوت قرار گیرد، استقلال آن است، عنوان کرد: امیدواریم جشنواره فیلم شهر همانطور که تاکنون استقلال خود را حفظ کرده است، پس از این هم مسیر خود را پرقوت ادامه دهد و همواره شاهد جشنواره‌ای مستقل و کارشناسانه باشیم که به تعالی سینما کمک می‌کند.

مصباح در بخش بعدی سخنان خود گفت: به عقیده من همه شهرداری‌های کشور باید خود را موظف بدانند که در کنار خدمات شهری خوراک فرهنگی هم به شهروندان ارائه کنند.  

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری‌ها علاوه بر برگزاری رویدادهایی مثل جشنواره فیلم شهر در حوزه تولید محتوا هم ورود کنند.

آقای محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران یکی از دوستان بنده هستند و با توجه به چهره فرهنگی و فرهیخته ایشان امیدواریم با حضور ایشان در شهرداری تهران هم آثار ارزشمند فرهنگی و گران‌سنگی با حمایت شهرداری در تولید محتوا تولید شود.

در آخرین شب مسابقه فیلم سینمایی و ویدیویی در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، فیلم سینمایی «شهربانو» با حضور عوامل فیلم و مخاطبان علاقه‌مند اکران شد. در پردیس سینما ملت و در حاشیه جشنواره فیلم شهر، فیلم سینمایی «شهربانو» که از جمله آثار راه‌یافته به جشنواره بود با حضور برخی از عوامل این فیلم و در میان استقبال مخاطبان اکران شد. مریم بحر‌العلومی، کارگردان فیلم و سامان صفاری، هنرپیشه این اثر از جمله هنرمندانی بودند که برای دیدن فیلم آمده بودند. قرار بود بهرنگ علوی و یوسف تیموری هم بیایند اما فرصت نکرده بودند. مردم هم آمده بودند و جلوی درب سالن 4 در پردیس سینما ملت حسابی شلوغ بود. پیش از اکران فیلم به سراغ بحرالعلومی‌ و صفاری رفتیم تا هم راجع به فیلم سوال کنیم و هم راجع به جشنواره.

مریم بحرالعلومی‌ کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» درخصوص ماهیت جشنواره فیلم شهر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: جشنواره فیلم شهر که امسال هشتمین دوره‌اش را پشت سر می‌گذارد، یکی از مهم‌ترین و به اصطلاح استراتژیک‌ترین رویدادهای سینمایی ایران است. فارغ از تمام بحث‌های فنی و تخصصی وقتی جشنواره‌ موضوعی و دیدگاهی به آثار سینمایی و حتی تلویزیونی توجه می‌کند؛ یعنی آثار نمایشی جای بررسی متفاوتی را دارند که این بر دوش جشنواره فیلم شهر است.

کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» با بیان اینکه جای جشنواره فیلم شهر در دوران شیوع بیماری کرونا خالی بود، توضیح داد: این رویداد مهم و متفاوت در دو سال اخیر که درگیر مهار کردن این بیماری بودیم برگزار نشد و همین امر باعث شد آثار نمایشی از رقابت در این رویداد جا بمانند. «شهربانو» نیز یکی از همین فیلم‌هاست.

بحرالعلومی‌در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «شهربانو» یک درام اجتماعی است، بیان کرد: این فیلم روایت‌گر اتفاقیست که در سطح یک شهر رخ می‌دهد و درباره یک حق شهروندی صحبت می‌کند. جرم و جنایت روزانه گریبان‌گیر برخی از شهروندانی است که ناخواسته وارد جریانی می‌شوند. شهربانو روای تمام این حرفهاست. امیدوارم این فیلم جایگاه خودش را در این جشنواره پیدا کند.

رضا مقصودی، داور بخش کوتاه و نیمه بلند داستانی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، گفت: برای اینکه در رفتار اجتماعی تغییر ایجاد شود باید ابزار متفاوتی را به کار ببریم، یکی از آن ابزار سینما و تصویر است.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر برنا؛ رضا مقصودی، داور بخش کوتاه و نیمه بلند داستانی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: سال‌ها پیش داوری همین بخش را بر عهده داشتم و فکر می‌کنم اتفاق خوبی است که دوباره در این جشنواره به عنوان داور حضور دارم و خوشحالم که جشنواره فیلم کوتاه بعد از کرونا دوباره برگزار شد.  

وی افزود: فیلم‌های این دوره از جشنواره را دوست داشتم و فکر می‌کنم از لحاظ کیفی، اعم از بخش فیلمنامه، فنی و کارگردانی اتفاقات خوبی می‌افتد، به نظرم فیلم‌ها پخته‌تر شده و حتی جشنواره بازی‌ها را دقیق‌تر نظارت می‌کند و از این جهت بسیار خوب است. 

مقصودی با اشاره به کیفیت فیلمنامه آثار در این دوره از جشنواره فیلم شهر گفت: به نظر می‌رسد کارگردان‌های جوان قواعد جشنواره را رعایت می‌کنند ولی در بخش فیلمنامه هنوز جا برای بهتر شدن و پخته‌تر شدن داریم. مشکل فیلمنامه مشکل سنتی ماست که در اکثر جشنواره‌ها با آن روبرو هستیم. با این حال فکر می‌کنم در آن بخش هم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. گاهی دورادور در جریان برخی از کارها هستم که نتیجه مطالعه دقیق و پژوهش است و فیلمساز برای فیلمنامه وقت می‌گذارد. فکر می‌کنم به مرور و با کسب تجربه های لازم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد.

کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» با تأکید بر اینکه آثار بصری در زمینه شهر در نهایت موجب تغییر در رفتار اجتماعی خواهد شد، عنوان کرد: برای اینکه در رفتار اجتماعی تغییر ایجاد شود باید ابزار متفاوتی را به کار ببریم و فراهم کنیم، یکی از آن ابزار سینما و تصویر است. ما با سینما می‌توانیم بخشی از آموزش‌های لازم را به مردم منتقل کنیم و جامعه را برای یک سری مفاهیم مهم تحت تاثیر قرار دهیم. 

نویسنده فیلم سینمایی «لیلی با من است» ادامه داد: اگر مردم به این موارد توجه کنند و انتقال آموزه‌ها به خوبی صورت بگیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم در کنار فعالیت بخش‌های دیگر که سعی می‌کنند محیط شهری خوبی را برای ما فراهم کنند، اتفاقات خوبی در زمینه فرهنگ شهرنشینی و مردم ببینیم و نهایتا تاثیر این تلاش‌ها را در جامعه و رفتار مردم ببینیم. 

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم برای ایجاد تغییر، اصلی‌ترین عنصر خود مردم هستند. اگر نگاه مردم تغییر کند و به سمت زندگی بهتر و سالم‌تر پیش رود، ابزار خوب زندگی کردن را از مسئولان مطالبه می‌کنند. سینما یکی از ابزارها و ادواتی است که در تبلیغ فرهنگ بسیار کمک کننده و موثر است.

انتهای پیام/

 

نظر شما