محمد فیلی: نویسنده آثار مذهبی را از کار پشیمان می‌کنند!

۱۴۰۱/۰۵/۱۷ - ۰۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۲۵۵
محمد فیلی: نویسنده آثار مذهبی را  از کار پشیمان می‌کنند!
شاید منفورترین کاراکتر تاریخ اسلام را بازی کنی و برای نمایش این شخصیت سیاه تاریخی به جز حس در بازیگری مجبور باشی به سراغ تکنیک بروی و برای نشان دادن تمام زوایای منفی یک شخصیت نوع و جنس بازی‌ات را تغییر بدهی. محمد فیلی که این روزها مشغول بازی در سریال سلمان فارسی است به رغم کارنامه پر و پیمانش با مختارنامه و با شخصیت شمر جایگاه بازیگری‌اش را تثبیت کرد تا در روزهای منتهی به عاشورا مهمان این گفت‌وگو باشد.

بازیگر سریال‌های بانوی سردار، هاتف، گسل که سینما را با خروج ابراهیم حاتمی‌کیا تجربه کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ به نکات جالبی در خصوص تولیدات نمایشی در ژانر تاریخ اسلام اشاره می‌کند. محمد فیلی در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات کارهای مذهبی به ویژه ماه محرم موفق عمل نکرده‌ایم و مشخصا کنداکتور ما خالی است گفت: به اعتقاد من کارهای تصویری بیشتر در ذهن تماشاگر می‌نشیند و تاثیر بیشتری از مدل های دیگر خواهد داشت. در این سال‌ها دیده‌ایم که سخنرانان بسیاری در خصوص ایام محرم صحبت می‌کنند  پس باید گفت  برنامه‌های این فرمی برای مردم یکنواخت شده است. اما کار نمایش در هر مدیومی  به جزئیات ماجرا می‌پردازد و می‌تواند مسائل مذهبی را با هنر آمیخته کند تا تاثیرگذارتر و باورپذیرتر شود.

بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه می افزاید؛ برای نمونه سریال «مختارنامه» سال‌هاست که پخش می‌شود اما همچنان مخاطب‌های خاص خودش را دارد. بارها شنیده‌ام که افراد می‌گویند ما هشت یا 10 بار این سریال را دیده‌ایم. این تاثیر کار  نمایش و شخصیت های جذاب نمایشی است که نباید آن را دست کم گرفت چون مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند وتاثیر مستقیم روی باور بیننده دارد.

بازیگر سریال «روزی روزگاری» درخصوص کمبود و افت کیفی آثار در این گونه از فیلمسازی نیز عنوان‌ کرد: در ساخت یک کار تاریخی_مذهبی به سختی به یک قصه‌ی واحد می‌رسیم چرا که  با ممیزی ها و سخت گیری های بسیاری مواجه  می‌شود. برای ساخت این آثار باید متون بسیاری خوانده شود‌. برای مثال وقتی سریال مختارنامه را نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید زمان و مطالعات بسیاری روی آن گذاشته شده است. در نتیجه باید اثری خلق شود که مورد توجه عموم باشد. رسیدن به این نتیجه واحد مشکل‌آفرین شده است.

 محمد فیلی در ادامه اضافه کرد: نوشتن فیلمنامه در این زمینه آنقدر سخت است که آن شخصی هم که شروع به نوشتن می‌کند پشیمان می‌شود. به همین دلیل نگارش یک فیلمنامه و ساخت یک اثر هیئتی را می‌طلبد که مشتاقانه پای آن بنشینند. این کار با یک فیلمنامه و قصه روز که راحت‌تر نوشته و اجرا می‌شود کاملا متفاوت است.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز