گزارش هفته؛

این دوستان تازه به «شهر» رسیده‌اند؟

۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۰۸:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۶۲۸
این دوستان تازه به «شهر» رسیده‌اند؟
برگزاری جشنواره ها یک فرصت جدی رقابت است تا جدا از داستان اکران هنرمندان در بوته رقابت نیز توانمندی های هنری خود را بسنجند، با نگاهی اجمالی به جشنواره های هنری دنیا به خصوص در عرصه فیلم به این نتیجه می‌رسیم که ارتقا کیفی و اعتبار جشنواره ها به تولیداتی است که فستیوال شرکت می‌کنند و عملا رشد هر جشنواره ای به ارتباط مطلوب مدیران جشنواره و فیلم سازان داخلی و خارجی مرتبط می شود در بررسی جشنواره فیلم شهر به چند نقطه نظر متفاوت در برنا رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ از زاویه‌ی نگاه یک داور، یک منتقد، یک کارگردان و یک بازیگر جشنواره شهر گذشته را در گزارشی پایانی بررسی کرده ایم.

جشنواره‌ها، بزرگراه‌های ارتباط مردم و اهالی هنر هستند

یکی از بزرگراه‌های اصلی ارتباط فرهنگی مردم با هنر و اهالی آن، برگزاری جشنواره‌هایی است که محور اساسی برگزاری آنها توجه به فرهنگ، خواست و سلیقه مخاطب است. بدیهی است هر چه آثاری که در این نوع جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند و به نمایش در می‌آیند از نظر فرهنگی، هنری و محتوا قوی و غنی‌تر باشند با استقبال گسترده‌تری روبرو می‌شوند. به موازات برگزاری انواع جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سینمایی، فرهنگی و هنری، جشنواره‌ فیلم شهر نیز سال‌هاست برگزار می‌شود. این جشنواره به همت شهرداری برگزار می‌شود و شهرداری علاوه بر ارتباط عمرانی، ارتباط فرهنگی نیز با جامعه دارد و توانسته به مدد هنرمندان و با یاری مدیران فرهنگی و هنری آثاری در زمینه‌های مختلف تولید کند، افزون بر نمایش آنها در جشنواره فیلم شهر در سایر جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز عرض اندام کند و گام‌های موثر و مفیدی در راه ایجاد ارتباط مناسب فرهنگی در کشور برداشته است.

این جشنواره مانند همه جشنواره‌ها باید پیش از هر چیز، دارای استانداردهای برگزاری یک جشنواره هنری و سینمایی باشد، به ویژه که جنبه بین‌المللی هم دارد. دست‌اندر کاران این جشنواره طی سال‌ها و در هر دوره کوشیده‌اند با بهره‌گیری از مدیران کاربلد و هنرمندان خبره و حرفه‌ای و آثار شایسته و مناسب، گام‌هایی در این عرصه بردارند ولی با این همه هنوز هم جای ارتباط بیشتر این جشنواره و مردم و جذب مخاطب بیشتر در عرصه هنر و تولید آثار برتر در این جشنواره حس می‌شود. 

در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان سینما و شرایط کرونا عملا تولید آثار هنری در سینما به حالت رکود درآمده است. با این همه ما شاهد این هستیم که از میان آثاری که تاکنون تولید شده و با توجه به نوع نگاه و حتی سفارش مسئولان فرهنگی و هنری شهرداری و این جشنواره هنرمندانی حضور پیدا کردند که آثار به‌روز‌تری دارند. بدیهی است که هر چه این آثار به فرهنگ جامعه ایران-که یک جامعه ایرانی و اسلامی است-نزدیک‌تر باشد، استقبال فراوان‌تر می‌شود و به نوعی افزون بر پاسداری از فرهنگ جامعه در اشاعه و فرهنگسازی تاثیرگذار خواهد بود. 

در هر حال با توجه به اینکه این جشنواره هشت دوره برگزار شده از سوی اهالی هنر و رسانه و قلم و همچنین قشرهایی از هنرمندان و مردم مورد توجه قرار گرفته، انتظارهای بیشتری از آن در جهت حفظ و ترویج زندگی سبک ایرانی و اسلامی می‌رود، که با توجه به امکانات و تسهیلاتی که در اختیار این تشکل فرهنگی سینمایی وجود دارد این انتظار افزون شده تا مردم و مخاطبان بتوانند آثار بهتر و مناسب‌تری از این جشنواره را شاهد باشند و از امتیازهای آن و امتیازهای دستگاه‌های فرهنگی برای احیای فرهنگ جامعه هنری گام‌های بیشتر و  تاثیرگذارتری بردارند. 

به هر حال جامعه ایران با توجه به مناسبات فرهنگی دارای ویژگی‌هایی است که گرچه در نگاه کلی با مولفه‌های دیگر جوامع مشترک هستند اما طبیعی است که مختصات فرهنگی کشور در نوع زندگی روستایی و شهری هم جلوه‎‌گر می‌تواند باشد و در ارتقای فرهنگ شهرنشینی و با توجه به اینکه ما افزون بر قوانین مدون کشور به قوانین الهی هم مزین هستیم، این دو فاکتور می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگ مردم در شهرها و همچنین و ایجاد مناسبات دوستانه و همدلی برای آبادی و عمرانی و رشد ترقی کشور و گسترش فرهنگ جامعه نقش‌آفرین باشد، حتی نمونه‌هایی در این راستا تولید شود که علاوه بر داخل به عنوان آثار فرهنگی و نمودهای عمرانی و پیشرفت در کشور در جشنواره‌های جهانی به نمایش درآید.

پرویز شیخ طادی از تاثیر اجتماعی جشنواره ها می گوید

پرویز+شیخ_طادی

در کشوری که از یک مقطعی به یک مقطعی دیگر وارد می‌شود، کار فرهنگی به خصوص در حوزه شهری تنها بر عهده یک جشنواره نمی‌تواند باشد. کار فرهنگی ابعاد گسترده‌ای دارد که نیازمند برنامه‌ریزی است، باید مسائل آن مطرح شود، افق و آینده آن مشخص شود، پس از آن برای آن سرمایه‌گذاری کرد، محصول فرهنگی تولید شود و بعد برای آن محصول فرهنگی جشنواره برگزار شود.

داور پیشین این جشنواره افزود: در حال حاضر، روال جشنواره فیلم شهر این است که منتظر محصولاتی باشد که در این حوزه ساخته شده باشند. تعدادی آثار به این جشنواره وارد می شوند که ممکن است مرتبط باشند و ممکن است مرتبط نباشند. حتی این آثار ممکن است در جشنواره‌های دیگر هم شرکت کنند. در این صورت آثار رسیده چندان نمی‌تواند متمرکز باشد و با هدف‌گذاری دقیق انجام شود؛ بیشتر بحث انتخاب در جشنواره مطرح است. در یک انتخاب نیز ممکن است تماما یا بخشی از آن فیلم مرتبط به مسائل شهروندی باشد.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «روزهای زندگی» با بیان اینکه برگزاری جشنواره فیلم شهر بسیار خوب و به جاست، ادامه داد: مشخص است که از ابتدا کسانی که بنیان‌گذار این جشنواره بودند، اهداف و افقی داشته‌اند و با مسائلی روبرو شده‌اند نیاز به کار فرهنگی حس شده است. امور فرهنگی نیز به برگزاری جشنواره نیاز دارد تا هنرمندان تشویق شوند و در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «امپراتور جهنم» خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره معمولا در کشور ما در بحث تولید آثار ماندگار و مرتبط با موضوع آن جشنواره کارایی ندارد. نمی‌توان برای تغییر رفتار و یا ایجاد رفتار شهروندی از این جشنواره‌ها کمک جدی بگیریم. این موضوع نیازمند آن است که شهرداری برای این کار بودجه اختصاص دهد و در سال تولید 10 فیلم سینمایی با هدف‌گذاری دقیق داشته باشد. در غیر این صورت، آثار رسیده به جشنواره به طور تصادفی با موضوع شهر مرتبط خواهند بود و پس از آن ممکن است به جشنواره‌های دیگر بروند و بگویند در جشنواره فیلم شهر نیز جایزه گرفته‌ایم؛ یعنی ممکن است بخشی از آن فیلم به موضوعات دیگر نیز مرتبط باشد. بنابراین نمی‌توانند یک هدف جدی‌ را دنبال کنند؛ این موضوع بسیار مهم است.

جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم شهر باید جدی گرفته شود، نه صرفا بخاطر اینکه جشنواره‌ای باشد که هیاهو راه بیندازد، بلکه جشنواره‌ای که کار مفیدی در جامعه کند، فرهنگی بسازد و مشکلی را حل کند.

وی درباره شعار این دوره از جشنواره، «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام» نیز گفت: البته این شعار بزرگی است. به نظر من این شعار می‌تواند هدف و الگویی برای آینده باشد. چرا که هنوز به این موضوع نرسیدیم.

شیخ‌طادی یادآور شد: زمانی می‌توان این جمله را شعار جشنواره قرار دهیم که به این هدف رسیده باشیم. برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی کرد، از متخصصین جامعه‌شناسی و علوم‌انسانی کمک بگیریم، کارشناسان آمارها را بررسی کنند و کار تحقیقی و پژوهشی انجام شود. در نهایت بگویند بخشی از این هدف با کمک وزارت امور اقتصادی محقق می‌شود، بخشی از آن با کمک وزارت بهداشت و درمان و بخشی دیگر هم با کمک فرهنگ و رسانه هایی مانند سینما، تئاتر، تلویزیون.

بازیگر شهربانو از تاثیر انگیزشی جشنواره‌ها می‌گوید

سامان صفاری

سامان صفاری، بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص جشنواره فیلم شهر به خبرنگار فرهنگ و هنر برنا گفت: من علاوه بر فیلم سینمایی «شهربانو» در مجموعه تلویزیونی «خانه امن» و در سریال «سرجوخه» ایفای نقش کرده‌ام که خوشبختانه هر دو به جشنواره راه یافته‌اند و از این بابت خوشحالم.

صفاری در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره فیلم شهر بیان کرد: بسیاری از کشورهای جهان که دارای صنعت سینما هستند، فستیوال‌های مختلف و متنوعی در این زمینه دارند؛ این در حالی است که ما نسبت به بضاعتی که  در سینمای ایران وجود دارد جشنواره‌های اندکی داریم؛ درست مثل تعداد اندک سینماهایمان در سطح کشور و برخی از استان‌ها.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه فکر می‌کنم اگر تعداد سینماهایمان بیشتر شود انگیزه نسل جوان هم بیشتر می‌شود، یادآوری کرد: ما یک جشنواره فیلم فجر در کشور داریم که حدود 20 تا 22 فیلم بلند سینمایی در مسابقه آن شرکت داده می‌شوند.

از آنجا که بخش زیادی از این فیلم‌ها از پیش مشخص شده‌اند، سازندگان فیلم‌های مستقل باید در رقابتی تنگاتنگ شرکت کنند تا جاهای اندکی را که خالی مانده به خود اختصاص دهند و بتوانند به جشنواره فیلم فجر ورود پیدا کنند.

صفاری در پایان تاکید کرد: بنابراین اگر تعداد جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم شهر افزایش یابد، هم انگیزه فیلمسازان مستقل برای فیلمسازی بالا می‌رود و هم احتمال حمایت از آن‌ها افزایش می‌یابد.

عبدالعظیم طاهر: فیلم‌های ایرانی می‌توانند دیوار مرزها را بشکنند

طاهر

 «سومین باری است که در جشنواره‌های سینمایی ایران شرکت کردم،  البته در دوبار قبلی که جشنواره فجر و مقاومت بودند و به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا مجازی برگزار شد به عنوان فیلمساز حضور داشتم و خب این‌بار خوشحالم که هم به ایران سفر داشتم و هم داور بخش بین‌الملل آن هستم.»

 او ادامه داد : «برایم خیلی شگفت‌آور بود که 3600 اثر به این جشنواره از تمام دنیا فرستاده شد و اعضای هیات انتخاب این جشنواره مجبور بودند تا این آثار را در طی چهار ماه ببینند و تعداد 72 اثر را برای رقابت در این بخش انتخاب کنند در این بین آثار فیلم‌های ایرانی نیز حضور دارند؛ مانند فیلم «خورشید» کار «مجید مجیدی»، تمام این 72 فیلم را اعم از فیلم مستند،کوتاه و بلند سینمایی را دیده‌ام و بعضی از این گزینه‌ها نیز لایق جایزه هستند.»

این داور با اشاره به اینکه برای من و تمام فیلمسازانی که در این جشنواره شرکت کرده‌ایم، برایمان مهم نیست که دشمنان ایران چقدر آن را منزوی نشان می‌دهند؛ توضیح داد: «بهترین راه برای شکستن تمام حرف‌های دولت‌های غرب، همین برگزاری جشنواره‌هاست. نکته‌ای که برای از فیلم‌های ایرانی جالب بود، این فیلم‌ها قلب‌ را مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر است که این فیلم‌ها می‌توانند دیوار مرزها را بشکنند.»

انتهای پیام//

نظر شما