داریوش بابائیان: عده‌ای به دلیل پولشویی، سینما و نمایش خانگی را برهم ریخته‌اند

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۸۳۸
داریوش بابائیان: عده‌ای به دلیل پولشویی، سینما و نمایش خانگی را برهم ریخته‌اند
داریوش بابائیان سینمادار، تهیه‌کننده و مدیر پخش در سینمای ایران است که با تهیه آثاری چون افراطی‌ها، بازنده، خواستگار محترم و... در طول این سال‌ها معمولا در سینمای بدنه و گیشه فعالیت داشته است و البته در تمام این سال‌ها نیم نگاهی به جشنواره‌های مختلف نیز داشته است. این تهیه‌کننده در خصوص سرمایه‌گذاری در سینما با خبرگزاری برنا گفت‌وگویی داشته است.

داریوش بابائیان که اخیرا در حوزه آسیب‌های اجتماعی با فیلم «مورچه‌خوار» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی پسرش کیان بابائیان حضور داشته است در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذارها در سینما برنده می‌شوند یا خیر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: سرمایه‌گذاری در سینما چند دسته است‌. عده‌ای عاشق سینما هستند، بودجه می‌گذارند و می‌خواهند بازیگر شوند اما این افراد اکثرا ناموفق می‌شوند. چرا که سرمایه‌گذاری و تهیه‌ فیلم توانمندی، سابقه و پشت‌کار حرفه‌ای می‌خواهد. دسته‌ی دوم سرمایه‌گذارهای شرکتی و اسپانسرها هستند که برای مالیات و انجام امور فرهنگی بودجه می‌گذارند. دسته‌ی سوم‌ دسته‌ای هستند که تعدادشان بسیار زیاد است و به دلیل پولشویی، سینما و نمایش خانگی را برهم ریخته‌اند. این‌ افراد می‌خواهند مقداری از  پول‌هایشان در این راه هزینه شود تا از این طریق بتوانند فعالیت‌های متفرقه خودشان را به راحتی انجام دهند.

او در ادامه با مثالی در خصوص ورود پول‌های کلان به سینما و پولشویی اضافه کرد: برخی از این سرمایه‌گذاران ۳۳ میلیارد هزینه می‌کنند اما تولیداتشان یا توقیف می‌شود یا اگر هم اکران شود شاید یک پنجمش بازگردد. بنابراین این ضرر و زیان‌ها برای این افراد هیچ اهمیتی ندارد چرا که به دنبال کارهای دیگری هستند.

بابائیان در پاسخ به این پرسش که گیشه سینما بیشتر در دست چه نوع آثار و ژانرهایی است گفت: حقیقتا سینمای کمدی اثرگذارتر است چرا که برای سرمایه‌گذار برگردان مالی دارد. اگر سرمایه‌گذارها سود نکنند حداقل ضرر هم نمی‌کنند. فیلم‌هایی که در ژانر کمدی بودند حتی در دوران کرونا هم موفق‌تر عمل کردند.

تهیه‌کننده فیلم‌ سینمایی «یک فراری از بگبو» در خصوص تولیدات کمدی دست پایین و سخیفی که این روزها در سینما ساخته می‌شود و به عقیده عده‌ای سینما را به ابتذال می‌کشاند عنوان کرد: تعدادی کارگردان و تهیه‌کننده هستند که این مسیر را دوست دارند و دست‌بردار نیستند. شما اگر نگاهی به پانزده فیلم کمدی اخیر سینما بیندازید که فروش نسبتا خوبی داشته‌ است متوجه می‌شوید که چه افرادی بیشتر این نوع تولیدات را حمایت و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

او در خصوص تاثیر سرمایه‌گذار بر روی سلیقه مخاطب اظهار داشت: سرمایه‌گذارها بیشتر سلیقه خودشان را اعمال می‌کنند و نمی‌دانند قرار است که چه اتفاقی بیفتد‌. اگر بخواهیم به سلیقه مخاطب نگاه کنیم باید آثار گوناگونی در ژانرهای متفاوت داشته باشیم. خیلی‌ها از ژانر کمدی دورند و مثلا ترجیح می‌دهند فیلم‌های خانوادگی، ترسناک و... را ببینند. بنابراین سرمایه‌گذارها انتخاب‌کننده هستند. آن‌ها با تهیه‌کننده و کارگردان مشورت می‌کنند و بیشتر به دنبال کارهای کمدی می‌روند تا فروش بیشتری داشته باشند.

داریوش بابائیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زهر عسل» درخصوص ساخت آثار هنری در سینما و حمایت ارگان‌ها عنوان کرد: وظیفه‌ی این قضیه بر دوش دولت و بنیاد سینمایی فارابی است. آن‌ها باید بودجه بگذارند تا بتوانند از ژانر جنگی، هنری، فرهنگی، جشنواره‌ای و سینمای کنار بدنه حمایت کنند. متاسفانه بنیاد سینمایی فارابی هم بیشتر نگاهش به حوزه کودک است و ارتباط بسیار کمی با آثار هنری برقرار می‌کند. گویا اخیرا بنیاد فارابی تصمیم گرفته از فیلم‌هایی که قرار است در سینمای هنر و تجربه اکران می‌شود حمایت‌ کند. البته حرف با عمل خیلی فاصله دارد باید ببینیم که در آینده چه پیش خواهد آمد.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز