چهره‌ها و اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

آرامش سایه در شهر باران/ یاغی شدن مرد مشکی‌پوش/نوید محمد‌زاده و ترانه علیدوستی به اسکار می‌روند؟/ گزارش خبرگزاری برنا و یک واکنش جدی از سوی مدیر فرهنگی/به هر آموزشگاه بازیگری اعتماد نکنید

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۰۶:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۷۲۶
آرامش سایه در شهر باران/ یاغی شدن مرد مشکی‌پوش/نوید محمد‌زاده و ترانه علیدوستی به اسکار می‌روند؟/ گزارش خبرگزاری برنا و یک واکنش جدی از سوی مدیر فرهنگی/به هر آموزشگاه بازیگری اعتماد نکنید
در هفته‌‍ای که گذشت جدا از اینکه همه اخبار به درگذشت هوشنگ ابتهاج معطوف شد و اقشار مختلف جامعه از فرهنگ و هنر گرفته تا چهره‌های سیاسی و دولتی واکنش‌های مختلفی در خصوص این اتفاق داشتند. داستان انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار هم موضوع داغ هفته بود که البته خبرگزاری برنا در گزارشی مفصل به آن می‌پردازد.

رقبای هفته؛ فیلم‌های در انتظار جشنواره اسکار

اسکار

از سینمای ایران شش فیلم شانس معرفی به آکادمی اسکار را دارند.

مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۲۳ پس از چند سال به شرایط قبل از همه‌گیری کرونا بازگشت و کمیته اسکار کشورهای مختلف در نهایت تا سوم اکتبر (۱۱ مهر ماه) فرصت دارند تا با بررسی گزینه‌های مختلف نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی اعلام کنند.

از سینمای ایران شش فیلم شانس معرفی به آکادمی اسکار را دارند. نخستین فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی است که به تازگی برای حضور در جشنواره ونیز انتخاب شده است. این فیلم برای اینکه شرایط لازم برای معرفی به آکادمی را داشته باشد باید پیش از پایان مهلت اعلام شده در سینماها اکران شده باشد. به همین منظور سرمایه‌گذاران فیلم در تلاشند تا شرایط اکران عمومی آن را بعد از حضور در ونیز مهیا کنند.

«تفریق» آخرین ساخته مانی حقیقی هم یکی از فیلم‌های صاحب شانس برای معرفی به آکادمی اسکار است. این فیلم با اخذ مجوز رسمی از سازمان سینمایی به زودی در بخش مسابقه جشنواره جهانی تورنتو حاضر می‌شود. کمپانی «فیلمز بوتیک» پخش جهانی آن را برعهده دارد و قرار است شهریورماه سال جاری هم اکران خود را در سینماهای کشور شروع کند.

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی هم جز فیلم‌هایی هستند که نامشان به عنوان کاندید جهت بررسی برای معرفی به آکادمی اسکار مطرح است.

«شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی با توجه به حضور در بخش مسابقه دو جشنواره معتبر جهانی ونیز و کن و داشتن پخش کننده خارجی شرایط مطلوبی برای معرفی شدن به آکادمی اسکار را دارند ، اما هیچکدام مجوز نمایش داخلی و خارجی از سازمان سینمایی ندارند، ضمن اینکه فیلم سعید روستایی رسما توقیف شده است.

سال گذشته فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی به آکادمی اسکار معرفی شد که این فیلم در نهایت نتوانست به جمع پنج فیلم نهایی راه پیدا کند.

با معرفت‌های هفته؛ گروه مشهور نروژی

گروه مشهور نروژی 240 هزار دلار برای کمک به غزه جمع کرد

پس از حمله اخیر اسرائیل به غزه، یک گروه مشهور نروژی 240 هزار دلار برای کمک به غزه جمع کرد.

یک گروه مشهور نروژی که در زمینه موسیقی فعالیت دارد، در صفحه اینستاگرام خود لینک جمع‌آوری کمک برای مردم غزه را قرار داده است.

موسیقی

گروه کوئیک‌استایل که مدتی است در شبکه‌های اجتماعی به شهرت دست یافته و بعضاً نیز کلیپ‌هایی با برخی آهنگ‌های ایرانی تولید و منتشر کرده‌اند، پس از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مردم غزه فلسطین، لینک جمع‌آوری کمک برای غزه را در صفحه اینستاگرام خود قرار دادند و توانستند نزدیک به 240 هزار دلار برای کمک به مردم غزه جمع‌آوری کنند.

سفر هفته؛ بازگشت ابتهاج به سرزمین میرزا کوچک خان

سایه پنج‌شنبه تشییع می‌شود

رضا حمیدی عنوان کرد: پیکر مرحوم ابتهاج پنج‌شنبه از کنار درخت ارغوان واقع در میدان فردوسی تهران تشییع می‌شود.

رضا حمیدی دبیر اسبق جشنواره شعر فجر عنوان کرد: پیکر مرحوم ابتهاج چهارشنبه به ایران منتقل و پنج‌شنبه از کنار درخت ارغوان واقع در میدان فردوسی تهران تشییع می‌شود.

پیکر استاد امیر هوشنگ ابتهاج روز جمعه ۲۸ مرداد با تشییع مردم فرهنگ دوست و ادب‌پرور ایران اسلامی در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

مرگ هفته؛ مرگ کسی که بروسلی را کشت

مرگ کسی که بروس لی را شکست داد!

جین لبل ملقب به «پدرخوانده گراپلینگ» کسی که در بسیاری از رشته‌های رزمی اعتبار گسترده‌ای به دست آورده بود در ۸۹ سالگی درگذشت.

جین لبل ملقب به «پدرخوانده گراپلینگ» کسی که در بسیاری از رشته‌های رزمی اعتبار گسترده‌ای به دست آورده بود و از او به عنوان الهام بخش کاراکتر کلیف بوث با بازی برد پیت در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته تارانتینو یاد می‌شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.

لبل چهره ای محبوب در دنیای هنرهای رزمی بود و فعالیت خود را به چندین عرصه از جمله جودو، هنرهای رزمی ترکیبی، کشتی حرفه ای و همینطور بدلکاری در هالیوود گسترش داد. وی در سال های ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ پیش از این که در نهایت به یک کشتی گیر حرفه ای تبدیل شود در مسابقات قهرمانی ملی جودوی آماتور در سنگین وزن قهرمان شد.

فهرست افرادی که توسط لبل آموزش دیده اند شامل شخصیت های مشهوری چون شوگر ری رابینسون، محمد علی، بروس لی، چاک نوریس و رودی پیپر است.

لبل در بیش از هزار فیلم نیز به عنوان بدلکار ظاهر شد و ۱۲ کتاب تالیف کرد. او همانگونه که پیش تر اشاره شد به عنوان الهام بخش شخصیت کلیف بوث با بازی برد پیت در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» شناخته می شود. طبق شایعات لبل، یکی از تنها دو نفری است که در مبارزه تن به تن، بروس لی را شکست داده است.

خبرنگار پیشکسوت هفته؛ رسول صدرعاملی

صدرعاملی: بهترین خاطراتم مربوط به روزهای خبرنگاری است

رئیس سازمان سینمایی در مراسم «ضیافت قلم» از غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی و حبیب اسماعیلی سینماگرانی که سابقه خبرنگاری دارند و 120 خبرنگار سینمایی، تقدیر کرد.

دوشنبه 24 مرداد ماه در مراسم ویژه تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه سینما (ضیافت قلم) از غلامرضا موسوی تهیه‌کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه‌کننده و فریدون جیرانی منتقد و کارگردان که سابقه خبرنگاری دارند، با اهدای لوح یادبود تقدیر شد. قبل از هر بزرگداشت، کلیپی از گفتگوها و تصاویر این سینماگران روی پرده رفت. همچنین در بخشی ویژه به خبرنگارانی که در دو سال اخیر، درگذشته‌اند، با قرائت متن و پخش تصاویر آنها، ادای احترام شد.  فریدون جیرانی به دلیل ابتلا به کرونا در این مراسم حضور نداشت.

تقدیر از غلامرضا موسوی با حضور مجید اسماعیلی مدیر عامل موزه سینما و سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما انجام شد. موسوی گفت: صحبت‌های آقای خزاعی به اندازه و کامل بود. فکر نمی‌کنم صحبت خاصی باقی مانده باشد. امیدوارم راهی گشوده شود تا رسانه‌های ما به‌ویژه در حوزه فرهنگ و مشخصا سینما، مانند گذشته پر رونق و پربار شوند و مسئولان راهی برای رونق بیشتر مطبوعات پیدا کنند.

تقدیر از حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما، با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مدیر کل روابط عمومی سازمان انجام شد. اسماعیلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سینمایی را از مظلوم‌ترین صنوف خواند و گفت: امیدوارم در آینده بیشتر به رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های سینمایی پرداخته شود. من افتخار این را داشتم که در سال‌های گذشته با فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی، بیژن امکانیان و مهدی فخیم‌زاده همکاری رسانه‌ای داشته باشم. در این مراسم لازم می‌دانم از حجت‌الاسلام دعایی که همیشه همراه سینماگران و هنرمندان بودند، یاد کنم و بگویم که او به عنوان یک فعال رسانه‌ای همیشه با ما  همراه و همدل بود.

بهترین روزهای زندگیم در مطبوعات گذشت

از رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردان با حضور حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت و احسان هشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی تقدیر شد. رسول صدرعاملی با تاکید بر اینکه بهترین روزهای زندگی‌ام در مطبوعات بوده و هنوز به این حرفه علاقه‌مند هستم، گفت: سینما و رسانه می‌توانند در کنار یکدیگر بزرگ شوند و رشد کنند، این یک همکاری دوطرفه بین رسانه و سینماست.  بزرگ شدن سینما و رسانه این است که باهم باشند، نه اینکه از یکدیگر تعریف و تمجید کنند، بلکه به یکدیگر کمک کنند.

این کارگردان در پایان گفت: سینمای ایران بعد از انقلاب همیشه جزو پیش‌روها بوده است. ما بازهم می‌توانیم از این روزهای سخت گذر کنیم و به روزهای با شکوه سینمای ایران برسیم.

تجلیل از بابک برزویه عکاس سینما و رسانه یکی دیگر از بخش‌های «ضیافت قلم» بود. امیر عابدی عکاس باسابقه برای این بخش، در کنار رئیس سازمان سینمایی قرار گرفت و از اهالی رسانه خواست برای سلامتی بابک برزویه و شفای او دعا کنند. عابدی همچنین با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان از رئیس سازمان سینمایی درخواست کرد، تمهیدی برای بهبود اوضاع زندگی هنرمندان و حفظ کرامت آنان در نظر بگیرد.

در پایان این مراسم با حضور محمد خزاعی، رسول صدرعاملی، سید احد میکائیل‌زاده مشاور مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز، از تعدادی از خبرنگاران تقدیر شد.

در مراسم «ضیافت قلم» که دوشنبه برگزار شد از  از 120 خبرنگار و فعال رسانه‌ای عرصه سینما که در رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری فعالیت می‌کنند، با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

مراسم تجلیل از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه سینما به همت سازمان سینمایی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، موزه سینمای ایران، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویا نمایی و موسسه سینما شهر برگزار شد.

تذکر هفته؛ هنرجویان نسبت به مجوز آموزشگاه‌ها حساس باشند

هنرجویان نسبت به مجوز آموزشگاه‌ها حساس باشند

محمد حسین اسماعیلی گفت: «یکی از مهمترین آسیب‌های موجود در این زمینه فعالیت آموزشگاه‌های هنری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح تهران و استان‌ها است.»

محمد حسین اسماعیلی؛ مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی سیاست‌های جدید این دفتر در آموزشگاه‌های آزاد هنری گفت: «در درجه اول ساماندهی، حمایت و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری در اولویت کاری دفتر در دوره جدید قرار گرفته است که در این راستا جلسات و نشست‌هایی برگزار و در زمینه مسائلی چون موضوع معافیت مالیاتی آموزشگاه‌های هنری و همچنین ورود سازمان فنی حرفه‌ای به صدور مجوز آموزشگاه‌های هنری بررسی و پیگیری و اقدامات لازم در حال انجام است.»

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری تأکید کرد: «یکی از مهمترین آسیب‌های موجود در این زمینه فعالیت آموزشگاه‌های هنری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح تهران و استان‌ها است که مقرر است با ورود جدیِ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و نظارت این دفتر، در صورت شناسایی هر یک از این واحدهای غیرمجاز اقدام سریع برای معرفی به اداره اماکن ناجا صورت گرفته و طبق قانون با متخلفان برخورد ‌شود.»

اسماعیلی گفت: «در این راستا خانواده‌ها و علاقمندان به آموزش های هنری باید قبل از هر اقدامی جهت ثبت نام در آموزشگاه ها از طریق سایت دفتر آموزش و یا ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها نسبت به مجوز داشتن این آموزشگاه‌ها اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم وجود مجوز، گزارش لازم را به نیروی انتظامی یا دفتر یا ادارت کل ارائه دهند.»

او در پایان گفت: «صدور کارت صلاحیت تدریس استادان و مربیان آموزشگاه ها در حال انجام است و تا کنون بیش از ۴۰۰۰ کارت صلاحیت تدریس صادر شده و در قدم بعدی رتبه بندی آموزشگاه‌های آزاد هنری و استاندارد سازی سرفصل دروس دوره‌های هنری، در دستور کار این دفتر قرار دارد.»

پی‌نوشت هفته؛ گزارش برنا با موضوع آموزشگاه بازیگری

چندی پیش خبرگزاری برنا در گزارشی به وضعیت آموزشگاه‌های بازیگری پرداخت که به مطلب فوق «تذکر هفته؛ هنرجویان نسبت به مجوز آموزشگاه‌ها حساس باشند» بی‌ربط نیست.

امنیت آموزشگاه‌های بازیگری را چه کسی تضمین می‌کند؟

امنیت آموزشگاه‌های بازیگری را چه کسی تضمین می‌کند؟

بسیاری از علاقه‌مندان بازیگری برای رسیدن به هدفشان به سراغ دانشگاه و تحصیلات آکادمیک می‌روند و برخی نیز در این عرصه به سراغ آموزشگاه های بازیگری می‌روند که گاهی این انتخاب می‌تواند صحیح و گاهی اشتباه باشد، به خواست مخاطبان خبرگزاری برنا در گزارشی به فعالیت های آموزشگاه های بازیگری و تاثیر آن بر موفقیت علاقه‌مندان و هنر آموزان این عرصه می‌پردازیم.

آیا شما هم به حرفه ی بازیگری علاقه من هستید؟، آیا شما هم خودتان را جای ستاره های سینما و تلویزیون می‌گذارید؟، آیا فرزندان شما هم به این حرفه ی وسوسه انگیز علاقه مند هستند؟، آیا علاقه مند هستید فرزندان شما نیز در دنیای بازیگری دیده شوند؟ ، آیا می دانید ستاره ها در سینما چگونه خلق می‌شوند و می درخشند؟، آیا تصور می کنید بازیگری یک حرفه ی حسی است و مستقیما به استعداد افراد مرتبط می‌شود یا اینکه این استعداد برای پرورش به آموزش احتیاج دار؟ به نظر شما چند درصد از هنرجویان از آموزشگاه ها ،بازیگر خارج می شوند؟ جواب تمام سئوالات فوق را در گزارشی با نظر کارشناسان در خبرگزاری برنا بخوانید.

آسیب‌های آموزشگاه های بازیگری!

مجتبی احمدی

حرفه جذاب و وسوسه کننده بازیگری که در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد و همچنین در کشور ما هم، متقاضیان بسیاری علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند این در حالی است که آنها هیچ آشنایی با چالش و چند و چون‌های این حرفه ندارند و اصولا تنها از طریق ظواهر و اتفاقات وسوسه کننده بیرونی به این عرصه علاقمند شده‌اند.

بی‌تردید یکی از سخت‌ترین حرفه‌های عرصه هنر، بازیگری است. بسیاری از کارشناسان آن را بعد از کار در معدن به عنوان سخت‌ترین شغل دنیا قلمداد کرده‌اند اگر چه در برخی مواقع دیده می‌شود که متاسفانه بازیگری از سوی برخی ساده انگاشته شده و هرکسی با هر سطح سواد و توانمندی با دلایل گوناگون این فرصت را پیدا می‌کند تا جلوی دوربین برود اما واقعیت این نیست و بی‌تردید یکی از تخصصی‌ترین مشاغل دنیا که جدا از توانمندی و تمرکز جسمی و فیزیکی، مستقیما با روح و روان هنرمند در ارتباط است و در حقیقت حرفه بازیگری را چیزی شبیه به زندگی می‌دانند با این تفاوت که تخصص و تکنیک نیز چاشنی این زندگی می شود.

بسیاری از خانواده های ایرانی علاقمند هستند تا به خواسته فرزندان‌شان شرایطی را مهیا کنند تا آنها توانایی ورود به این عرصه را پیدا کنند و استعداد و خلاقیت خود را محک بزنند اگر چه در این مسیر سخت بسیاری از اوقات افراد قبل ازرسیدن به نتیجه پشیمان می‌شوند و توانایی تحمل تب و تاب این شغل دشوار را ندارند اما برخی دیگر هستند که با عشق و علاقه تا پایان خط می‌روند و این مسیر را با آن‌چه به اصطلاح فارغ‌التحصیلی نامیده می‌شود تا نقطه پایانی می‌رسانند اما آیا به آرزوی قلبی خود می‌رسند اگر در رشته پزشکی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به یک دکتر حاذق تبدیل نشوند می‌توانند لااقل یک دکتر معمولی باشند اما درمورد حرفه بازیگری هیچ قرارداد از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد.

درصد پائینی از دانش آموختگان بازیگری آموزشگاه ها ودانشگاه های هنری این شانس را پیدا می‌کنند که به نتیجه برسند و بتوانند در حرفه مورد علاقه‌شان زندگی حرفه‌ای را تجربه کنند در بیشتر مواقع بسیاری از دانش‌آموختگان مستعد به نتیجه نرسیده و حتی فرصت یکبار دیده شدن را پیدا نمی‌کنند در حقیقت با تعریف نسبی هنر به این نتیجه می‌رسیم که دنیای بازیگری یکی از سخت‌ترین مسیرها برای به نتیجه رسیدن است هرچند این مسیر در این سال‌ها برای خیلی‌ها کوتاه شده و با کمترین استعداد و توانایی این روزها عنوان بازیگر را کنار اسم خود می‌بینند و بی‌تردید قابل لمس است که روابط در این عرصه تاثیر بی چون و چرا دارد.

این که تصور کنیم می‌شود با گذراندن چند دوره و کلاس بازیگری ورودی موفق به این عرصه داشته باشیم خیالی بس بیهوده است چراکه تجربه نشان داده برای دست‌یابی به هدف در دنیای بازیگری جدا از شانس حرفه‌ای که حرف اول را می‌زند به پارامترهای دیگری نیاز دارد.

بازیگر برای ورود و ماندگار شدن باید سال‌ها مطالعه کند و فیلم ببیند، تلاش کند، خسته نشود و البته برای رسیدن به اوج مسیرهای لازم را پله پله طی کند و توقع نداشته باشد تمام پله‌ها را یک شبه طی کند که تجربه نشان داده آن‌هایی که زود آمدند، زود رفتند و روابط تنها در حد معرف می‌توانند موثر باشند و برخلاف آنچه در میان عام مد شده، بازیگری اصلا شغل سهل‌الوصولی نیست و بازیگر برای ورود مناسب، جایگاه مطلوب و ماندگاری مستمر باید از مسیری سلامت عبور کند که این مسیر می‌تواند تحصیلات آکادمیک دانشگاه باشد، آموزشگاه‌های بازیگری باشد و تجربه‌های آماتوری باشد که در طول زمان جنبه تخصصی و حرفه‌ای به خود می‌گیرند.

استانداردهای آموزشگاه بازیگری از زبان مأمون سریال امام رضا (ع)

محمد-صادقی-3

در هر جای دنیا آموزشگاه هایی وجود دارند که دریک طیف مشخص قرار می‌گیرند ولی تعداد اندکی از آن ها چندان کیفیت مناسبی ندارند و ما نیز از این معضل و موقعیت چندان مستثنا نیستیم حتی در تهران آموزشگاه های بازیگری زیادی وجود دارد و اقلیت آن ها خوب کار می‌کنند ولی تعداد قابل توجهی هم صلاحیت تدریس به جوانان را ندارند چون کادر آموزشی متخصص و موثری ندارند.

 او افزود: اصولا آموزش، یک کار تخصصی است  و انتقال  دانش در مسئله ی پیچیده و بسیار ظریف مثل بازیگری نیازمند تجربیات و مهارت های ویژه ای است.

محمد صادقی در مورد چگونگی کارکردن آموزشگاه های استاندارد بازیگری گفت: اصولا یک کارگاه بازیگری باید 16 بازیگر، 8 آقا و 8 خانم داشته باشد چون این تعداد ، تعداد مناسب و سالمی است. چون می‌توان نظرات مختلف و قابلیت های متفاوتی را در آن ها دید .

بنابراین 16 هنرجو در یک کارگاه که دو نوبت در هفته به مدت 4 ساعت می‌باشد کافیست و استادان باید مجرب باشند تا بتوانند محدودیت های افراد را که منحصر به فرد هستند و با دیگری فرق می‌کنند را تشخیص و آن ها را تقویت کنند . تنها موضوعی که امروزه در آموزش بازیگری  رایج است این است که ما نیاز به آموزش سیستم داریم، سیستمی که باید به بازیگران آموزش داده شود تا بتوانند توسط آن پاسخ مشکلاتی را که با آن برخورد می‌کنند را پیدا کنند. ما در بسیاری از کارگاه های بازیگری شاهد آن هستیم که برخی از مدرسین از تجربیات شخصیشان می‌گویند و مسائل حاشیه ای را دنبال می‌کنند و این تجربیات ،حاشیه ها و خاطرات، کمک زیادی  به هنرجو ها نمیکند درواقع باید هنرجوهای بازیگری توسط مربی به شکل متمرکز و تخصصی روی یک سیستم کار بکنند تا بتوانند به اهدافشان در بازیگری دسترسی داشته باشند.

 این بازیگر در ادامه به این سوال که آیا در شرایط کرونا کلاس های بازیگری تشکیل می‌شود یا خیر پاسخ داد: بله، کلاس های بازیگری در این روزهای کرونایی فعالیت و تدریس می کنند اما به شدت محدود هستند. برخی از این موسسات به شدت مراعات می‌کنند و  سعی می‌‍کنند تا جایی که می‌توانند هنرجوهای کمتری پذیرش کنند حتی در عین فعالیت با فاصله ی زیادی از هم قرار  می‌گیرند و نحوه مشارکت و نشستن با حفظ فاصله می باشد. اغلب کلاس ها تهویه دارند و هوا رد و بدل می‌شود درواقع این مسائل کمک زیادی  برای سلامت افراد است. افرادی که در کلاس ها مشارکت می‌کنند دقت دارند تا اگر متوجه علائمی  از ویروس کرونا در خود شدند  دیگر مشارکت نکنند تا دیگران صدمه نبینند اما انشاالله که این شرایط بتواند ایمنی را تا حد لازم ایجاد کند.   

آموزشگاه بازیگری جنبه تجاری دارد!

هادی مرزبان

تحصیلات آکادمیک لازمِ اما کافی نیست بدین معنی که دانشگاه‌های ما مرکز قالب سازی هنرپیشه نیستند و خودِ فرد باید توانایی داشته باشد. پس از آن تحصیلات آکادمیک به او کمک می کند اما اگر اینگونه فکرکنیم فردی استعداد نداشته باشد و فقط به این موضوع که به دانشگاه رفته و تحصیلات آکادمیک دارد بسنده کند او راه را غلط رفته است. اما ممکنِ فردی استعداد داشته باشد و به دنبال  کسب تحصیلات آکادمیک در زمینه بازیگری نرود این شخص می‌تواند روی صحنه حاضر شود و به ایفای نقش بپردازد منتهی در مسائل فنی و تخصصی این رشته کمبود دارد و به وسیله تحصیل آکادمیک می تواند این کمبودها را جبران کند. 

کارگردان نمایش «هاملت با سالاد فصل» در ارتباط با اینکه چرا تنها تعداد محدودی از فارغ التحصیلان رشته‌های هنری وارد فضای حرفه ای کار می شوند؟ بیان داشت: تمام خروجی های دانشگاه ها در رشته های هنری وارد فضای حرفه ای کار بازیگری نمی شوند به چند دلیل اولین علت این که سیستم آموزشی ما مشکل دارد. و پس از آن برخی از افرادی که رشته های هنری را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند به هیچ عنوان به این رشته ها علاقمندی ندارند و صرف بدست آوردن مدرک دانشگاهی آن را برای تحصیل بر می گزینند و این اشتباه است چرا که آن ها 4 سال از عمر خود را تلف می کنند و نتیجه این می شود زمانی که فارغ التحصیل می شوند بیکار هستند نمی تواند وارد فضای حرفه ای کار شوند.

مرزبان در ادامه تاکید کرد: در دانشگاه های ما تعدادی اساتید هستند که حقشان تدریس در دانشگاه نیست و در واقع در این دوره 4 ساله به نوعی سرِ دانشجویان را گرم می کنند و آن ها را سرکار می گذارند و به عقیده من این کم لطفی به این دانشجویان است چرا که آن ها چیزی یاد نمی گیرند. متاسفانه اندکی در انتخاب اساتید گزینش وسخت گیری های لازم را اعمال نمی کنند البته روی صحبت من با همگان نیست و اساتید خوب و باتجربه در دانشگاه ها کم نیستند و  برخی ها واقعا خوب کار می کنند ولی هنگامی که دقت کنیم متوجه می شویم تعداد این اساتید از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کند.

او درمورد شرایط لازم برای آموزشگاه  های بازیگری استاندارد گفت: برای تعداد زیادی از آموزشگاه های بازیگری مسئله پول اهمیت دارد. بیشتر این کلاس هایی که تشکیل می‌شوند متاسفانه جنبه تجارتی دارند. و هنرجویانی که به این کلاس ها مراجعه می کنند فکر می کنند بعد از طی چند ماه به یک بازیگر تمام عیار تبدیل می شوند. این آموزشگاه ها اگر نیت و هدفشان این است که هنرجویان را به بازیگر تبدیل کنند به صورت رایگان به هنرجویانی که ثبت نام می کنند آموزش دهند و پس از این کار آیا کسی کلاسی دایر می کند؟ این کلاس ها تبدیل به محل کسب درآمدی شده برای برخی از دوستان که گاهی اوقات بیکار می شوند و باخود می گویند درآمد از طریق این آموزشگاه هم هست البته تاکید می‌کنم آموزشگاه و کلاس خوب هم کم نداریم که بسیار با کیفیت و استاندارد هستند.

شهرت عامل دعوت برخی به تدریس بازیگری است!

رضا بهبودی

اگر آموزشگاه های بازیگری  بتوانند استاندارد یا کیفیت قابل قبولی داشته باشند برای هنرجو آموزش موثرتری دارند ولی فقط بستگی به این دارد که کادرآموزشی مجرب با دیدگاه روشن و متفاوتی داشته باشند تا بدانند قرار است روی چه مولفه هایی کار کنند.

در حالیکه  ممکن است بعضی از آموزشگاه ها هدفشان را روی آموزش بازیگر در تاتر و گاهی هم روی بیان و صدای آن ها بگذارند  در واقع  باید یک انسجام بین اساتید متعدد یک مجموعه هنری باشد تا بتوانند با دستاورد ها و منظر های گوناگون و محترم خود هنرجو را از کمترین موقعیت به بهترین جایگاه برسانند.یک مشکل عمده  آموزشگاه های بازیگری این است که بعضی از معلمین ممکن است همدیگر را قبول نداشته باشند یا شاید از دنیاهای متفاوتی بیایند و این مسئله می تواند برای هنرجوها کمی گیج کننده باشد.

رضا بهبودی بازیگر نقش فیلم اکسیدان ادامه داد : موضوع دیگری که باید به آن پرداخت  این است که عمده ی مدرسه های بازیگری در کشور های دیگر به یک حرفه خاص  مثلا تاتر یا بازیگری معروف هستند و هنرجو می تواند آن مکان را بشناسد و  در نهایت بداند قرار است با چه چیزی سرو کار داشته باشد. در واقع ما در بهترین حالت بازیگران و کارگردانانی هستیم که بیشتر به خاطر تجاربی که در این زمینه به دست آوردیم از ما دعوت به عمل می شود تا به هنرجویان آموزش دهیم  ولی در واقع ما عمدتا  به طور تخصصی تحصیل کرده ی این رشته ها  نیستیم و اگر هم در یک مجموعه یکی دو نفر مهارت کافی در این زمینه داشته باشند  مابقی استادان بیشتر به علت تجربه و متاسفانه به علت شهرتی که دارند دعوت و تدریس می کنند.

 کشور های دیگر که خواستار تاتر هستند امر آموزش برایشان یک موضوع آکادمیک و جدی محسوب می شود در واقع در  مدارس یک سری مولفه هایی مشغول به آموزش  هستند و هنر جو می تواند حدس بزند که  کدام مدارس می تواند به او در این زمینه کمک کند. حتی ممکن است این دانشگاه ها خروجی بهتری داشته باشند .برخی هنرجویان به دنبال بازیگری هستند یا حتی  می خواهند بیشتر  در حوزه ی سینما،تصویر،صدا فعالیت کنند اما اصول اولیه ی کار را نمی دانند و از آن طرف هم ممکن است هر کدام از  معلمین از یک دنیای ذهنی متفاوت آمده باشند .با تمام احترامی که قائل هستم اما برخی معلمین این حوزه انسجام زیبا شناختی و منظر مشترک ندارند درواقع بیشتر کلاس های هنری درس را  در 5 یا 6 جلسه تمام می کنند.درصورتی میتوان گفت شرایط مفید است که شرط و شروط های لازم رعایت شود.مشکل دیگر این است که دوره ها کوتاه مدت شده  است و این موضوع می تواند برای موسسه ها و استادان مشکل اقتصادی داشته باشد و طولانی بودن کلاس ها برای هنرجو ها مسائل مالی خیلی زیادی به وجود می آورد. به طور کل زمان کلاس ها کم شده  و هنگامی که هنرجو کلاس آموزشی را تمام می کند احساس می کند هنوز هیچ چیزی نیاموخته و مدام به آموزشگاه ها و موسسات دیگر روی می آورد و به صورت پراکنده هم پول خرج می کند ، هم وقت کافی می گذارد و هم دستاورد مشخصی که می توانست در این بازه ی زمانی به دست بیاورد شاید به دست نیاورد .این مسائل معضلات آموزشگاه ها است و نا صبوری نسل جدید هم این مشکل را مضاعف کرده است.اگر این مسائل حل شود قطعا برای هنر جو ها هم سودی خواهد داشت.

 این بازیگر در خصوص  اینکه آموزشگاه های استاندارد بازیگری وظیفه  اصلی شان چیست ادامه داد : کار استاندارد آموزشگاه های بازیگری فقط آموزش است و باید در مولفه های مختلف استادان مربوطه را گرد هم بیاورد تا آموزش صحیح صورت بگیرد در واقع برخی از موسسات پیشنهاد معرفی آموزشگاه ها را به افراد می دهند و این به نظر راه درستی نمی باشد چون آموزش را تعطیل میکند و هنرجو ها را در  آموزشگاه  در فضای رقابتی قرار می دهند به طور کل رقابت یک امری است که در نهاد آدمی گذاشته شده است و حتی ممکن است مدام به این مسئله فکر میکند که اگر توجهی را جلب کنم یا فلان نمره را بیاورم میتوانم به آن رتبه ای که گفته شد برسم و فکر می کنم آموزشگاه باید برطبق نامی که دارد فقط آموزش درست داشته باشد و متعهد باشد. یک آموزشگاه بازیگری در بهترین حالت می تواند بانک اطلاعاتی داشته باشد تا دستیاران کارگردان ها یا افرادی که دنبال بازیگری هستند به آن مکان رجوع و افراد متخصص را پیدا کنند.

رضا بهبودی در پایان به برپایی و تشکیل کلاس های بازیگری در زمان کرونا پرداخت و بیان کرد: کم و بیش بعضی از آموزشگاه ها فعال و با جمعیت کم تر در حال فعالیت هستند . کلاس ها هربار ضد عفونی می شوند و هنرجو ها با حفظ رعایت پروتکل های بهداشتی در کلاس آموزشی حاضر می شوند درواقع  این مسئله کمی سخت است اما به طور حتم فاصله ها رعایت می شود ولی به هر حال این تصمیم خود شخص است و بعضی ها تصمیم می گیرند با وجود کرونا در کنار دیگر فعالیت ها چند ساعتی را در یک کلاس با جمعیت 10 الی 15 نفر بگذرانند و برخی ها نیز ترجیح می دهند که در این کلاس ها شرکت نکنند.

 آموزش به تنهایی معجزه نمی‌کند!

شکرخدا گودرزی

 اولین استاندارد آموزشگاه‌های بازیگری داشتن یک پلاتوی مناسب (محل تمرین) است که هنرجوها بتوانند به درستی در آن تمرین کنند.

او درباره نقش آموزشگاه‌های بازیگری در معرفی بازیگران متبحر و حرفه‌ای گفت: به نظر من یکی از دلایلی که از آموزشگاه‌ها در تربیت بازیگر نتیجه بهتری حاصل می‌شود، علاقه و عشق هنرجو ها به این حوزه  است؛ در واقع این طور نیست که هنرجوها فقط بخواهند یک رشته دانشگاهی را پاس کنند و مدرک بگیرند. البته من فکر می کنم در آموزشگاه‌های بازیگری  ممکن است سودجویی هم باشد اما یکی از پارامتر‌های مراکز آموزشی خوب داشتن اساتید موفق و باتجربه است، در واقع کسانی باید در این آموزشگاه ها کار کنند که بتوانند هنرجو را به خوبی تربیت کنند و توانمندی آن‌ها را به سطح مناسبی برسانند؛ طبیعتاً داشتن محل مناسب برای تمرین و بازی، اساتید خوب ، شرح درس های کارآمد در تئاتر از استانداردهای  مرکز آموزشی خوب و مناسب است.

این بازیگر و مدرس در پاسخ به این پرسش که چند درصد از آموزشگاه‌های بازیگری صرفاً برای درآمدزایی و بیزینس فعالیت می‌کنند، گفت: در واقع اطلاعات آماری ندارم که بخواهم درصدی مطرح کنم اما ممکن است تعداد زیادی از آموزشگاه ها اینگونه باشند به هرحال باید خروجی هر آموزشگاهی را بررسی کرد تا از این طریق متوجه شویم  که چند هنرجو  به شیوه درست تربیت شده اند و در حال حاضر این هنرجوها کجا و مشغول چه کاری هستند. در واقع شاخص و پارامترهایی وجود دارد که می توان قضاوت کرد اما از آنجا که آماری نداریم در حال حاضر نمی شود قضاوت درستی داشت.

شکرخدا گودرزی بازیگر سینما وتلویزیون، مدرس، نویسنده و کارگردان در خصوص اینکه آیا بازیگر  فقط در آموزشگاه ها می تواند به آرزویش برسد یا حتی کتاب خواندن  یا فیلم دیدن  میتواند او را به خواسته اش برساند تصریح کرد: همه این ها در کنار هم کامل کننده هستند در واقع کسی که می خواهد بازیگر شود نمی تواند تنها به آموزش اکتفا کند و از طریق آموزش نیز معجزه ای رخ نمی دهد در این راستا آموزشگاه باید  مسیری را  به علاقه مندان و هنرجویان نشان دهد تا کسی که قصد وارد شدن به حرفه بازیگری را دارد  بتواند این راه را طی کند. در واقع آموزشگاه ها می توانند برای هنرجویان راهگشا باشند تا آن ها مسیر مناسب خود را بیابند.

این بازیگر در پایان گفت: امروزه در دنیا بین آکادمی های خصوصی و بخش دولتی رقابتی برقرار است؛ به نظر من  بخش دولتی(دانشگاه ها) وظایفشان را به خوبی انجام نداده‌اند و قطعا با تعداد  زیادی از دانشجو و هنرجویان بازیگری، آموزشی درست صورت نمی‌گیرد چون نه مکانی برای اجرا و تمرین و نه استاد و ابزاری برای آموزش به اندازه کافی وجود دارد. آموزشگاه ها قواعد خاصی دارند و  با  همین قواعد دست و پا گیر کار استاد را سخت کرده و فرصت یادگیری دقیق و درست را از هنرجویان می گیرند.

آنچه باید در کلاس های بازیگری بیاموزید

بیدقی

مقیاس من برای انتخاب اساتید کارگردانی در وهله اول این است که کارگردان باشند و در موقعیت دوم هم مقدار تسلط بر بازیگرانشان در تولیدات شرط هست. همچنین تعداد بازیگرانی که به سینما معرفی کردند. برای مثال (سامان سالور) که در حال حاضر همکاری موفقی را با هم  داریم  شش بازیگر درجه یک  به سینما معرفی کرده که در فیلم آخرش (سه کام حبس)  یک بازیگر کاندید سیمرغ داشته. همچنین از تجارب دیگر آموزشگاه ها هم در انتخاب اساتید استفاده می‌کنم.

همچنین وی عنوان کرد: استادی که از تدریس لذت ببرد قطعا می‌تواند انتقال دهنده خوبی هم باشد. بر حسب مثال زمان بندی استاندارد هر کلاس آموزشگاه های آزاد سینمایی دو ساعت است که ما در آموزشگاه هیچ توجهی به این زمان بندی نداریم و کلاس تا چهار ساعت هم برگزار می‌شود. این بدین معناست که خود استاد از این ارتباط  رضایت داره که علاقه ای به قطع کردن ارتباط با هنرجوها ندار. عملا ده جلسه تدریس ما تبدیل به بیست جلسه می‌شود.

و ما در آموزش نگاه مادی گرایانه ای به هنرجو ها نداریم و صرفا قصد ما آموزش است کما‌ اینکه خیلی وقت ها از لحاظ مالی چشم پوشی هم کردیم.

وی در ادامه در باره عوامل موفقیت هنرجو که در آموزشگاه وجود دارد عنوان کرد: دوره فن‌بیان برای بازیگر بسیار مهم و ضروری است به حالتی که دوره اول ما قرار گرفته است که توسط (حامد مدرس) تدریس می‌شود و اولین معیار این است که بعد از گذراندن این دوره حتما در حرف زدن هنرجویان تغییر ایجاد کرده باشیم. هنرجویانی داریم که صرفا برای بازیگری در این دوره شرکت نمی‌کنند و هدفشان تقویت فن بیان است. هدف ما این است که دامنه  آموزش را صرفا  به هنر ختم  نکنیم و  فضای آموزش را بسط و گسترش دهیم. 

 شعار ما در دوره ی بیان این است؛ هرکسی در زندگی  شخصی با بیان بهتر موفقیت تضمین شده ای را دارد، فارق از شغل.

در مبحث بازیگری مقیاس کیفیت ما،رضایت هنرجو ها از دوره ها است. به طوری که هنرجوها آموزشگاه  را خانه دوم شان تلقی می‌کنند و برای من اهمیت دارد که تو بازه زمانی که هنرجوها در آکادمی هستند چه می‌خورند و چه می‌گویند و به همین واسطه شعار آکادمی ما این است (نیمکت، مسیر کوتاه حرفه ای شدن). همیشه به شعارمان هم پایبند بودیم به طوری که از بازیگر کودک تا کارگردان بزرگسال را  در فراخوان ها معرفی کردیم،  به طوری که خیلی های آن هارا به مسیر حرفه ای رسانده ایم. هدفمان بر این است این اعتبار و تجربه ای که طی این چند سال کار حرفه ای بدست آورده ایم را خرج همین هنرجوها کنیم چرا که  قبلا در چنین جایگاهی بوده ام.

همچنین وی درباره کیفیت آموزش در آموزشگاه و دانشگاه اظهار کرد: شاید یکسری ها شرایط دانشگاه رفتن را نداشته باشند ولی آشکار است  که دانشگاه بار علمی بیشتر و کامل تری را ارائه می‌دهد. اگر بگوییم آکادمی قوی تر عمل می‌کند دروغی بیش نیست اما به واسطه درگیری های روزمره افراد آکادمی شاید شرایط بهتری را نسبت به دانشگاه مهیا کند. آموزشگاه را من به کسانی توصیه می‌کنم که شرایط طی کردن مسیر مدرک تحصیلی را ندارند. برای کسی که فرصت تحصیل در دانشگاه را دارداین است؛ بهترین محیط برای آموزش دانشگاه است. 

اما در حال حاضر پیشنهاد بنده برای کسانی که قصد دارند به فضای هنر ورود کنند این است که به این حرفه نگاه درآمدی و امرار معاش نداشته باشند، چرا که مسیر رسیدن به فضای حرفه ای  نسبت به قبل خیلی طولانی تر شده چرا که باعث سرخورده گی نشوند و پله پله این مسیر را طی کنند.

به زودی در گزارشی وضعیت کیفی و امنیتی آموزشگاه های بازیگری را که دغدغه دیگری از خانواده های ایرانی هستند بررسی می‌کنیم و به خروجی آموزشگاه ها در سال های اخیر می‌پردازیم.

سورپرایز هفته؛ سورپرایز مرد عنکبوتی برای اینستاگرام

سورپرایز مرد عنکبوتی برای اینستاگرام

تام هالند بازیگر نقش مرد عنکبوتی (پیتر پارکر) در فیلم Spider-Man: Homecoming (محصول 2017)، سورپرایزی ویژه برای مدیران اینستاگرام داشت

تام هالند بازیگر فیلم مرد عنکبوتی (بازگشت به خانه محصول 2017)  که حدود 67 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد، طی پیامی در صفحۀ خود اعلام کرد که قصد ترک این سرویس را دارد.

هالند در این پیام گفت؛ "من قصد دارم از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرم. برای سلامت روانم. برای اینکه متوجه شده‌ام که اینستاگرام و توییتر بیش از حد تحریک‌کننده و طاقت فرساست، من این اپلیکیشن را حذف می‌کنم".

بازیگر نقش مرد عنکبوتی اولین چهرۀ مطرح دنیای فیلم یا موزیک نیست که مدیران اینستاگرام را پریشان می‌کند، پیش از او سلنا گومز (خوانندۀ اهل تگزاس) و مدونا (خوانندۀ فرانسوی) نیز دربارۀ اثرات مخرب این شبکه صحبت کرده بودند، گومز با اینکه یکی از پر مخاطب ترین چهره‌های شبکۀ تصویر محور فیسبوک محسوب می‌شد، در رسانه‌ها اعلام کرد که این برنامه را روی گوشی همراه خود نگه نخواهد داشت، وی در این باره گفته بود؛ "اگر من مجبور شوم که از اینستاگرام استفاده کنم یا این که با هوادارانم از طریق آن در تماس باشم، از دیگران می‌خواهم که این کار را برای من انجام دهند. (استفاده از مدیر صفحه)

او در مورد اینستاگرام اضافه می‌کند: به نظر من اینستاگرام برای سلامت ما مضر است. من فکر می‌کنم جوانان، که خودم هم جزیی از آن‌ها هستم، وقت زیادی را پای این اپلیکیشن می‌گذرانند همانطور که اینستاگرام روی من اثری بدی گذاشت، روی بقیه هم می‌گذارد. من به دلیل استفاده زیاد این شبکه اجتماعی، افسرده شدم. من احساس خوبی نسبت به خودم نداشتم. فکر می‌کردم که زشتم، فکر می‌کردم که اندام زیبایی ندارم...»
 
سلنا گومز در این مصاحبه تصریح کرده بود: اینستاگرام پر از دختر‌های زیبا و جذاب است و من از دیدن آن‌ها افسرده می‌شوم."
 
واقعیت این است که شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از مواقع کمکی به رشد زندگی اجتماعی انسان نمی‌کنند، مرز بین شما و دنبال‌کننده‌هایتان در این شبکه‌ها، صرفاً یک اتصال اینترنتی است که هر آن امکان دارد، برای مدتی قطع شود، آنگاه شکه خواهید شد که چند ده یا صد هزار مخاطبی که مرا دنبال می‌کردند، چرا دیگر سراغی از من نمی‌گیرند.
 
این شبکه‌ها برخی اوقات انسان را مسخ می‌کنند، تعدادی از ما امکان دارد که چنان غرق در آن‌ها شویم که فراموش که زندگی اجتماعی اصلی ما در فضای حقیقی جاری و ساری است به طور قطع اطراف خود بارها نوجوان‌هایی را دیده‌اید که گوشی در دست با دنبال‌کننده‌ها کنجکاو خود صحبت می‌کنند و جمله‌هایی از این دست بیان می‌نمایند؛ «سلام، فالوورای عزیزم، امروز اومدیم رستوران ...»، «سلام، فالوورای عزیزم، امروز اومدم فلان مکان تاریخی بازدید»، «فالوورای عزیزم من الان اومدم به شهر ... تا باهم ی دوری اینجا بزنیم» و ...
بسیاری از ما اگر دنبال کننده‌های این صفحات باشیم، ناخودآگاه حس بدبختی پیدا می‌کنیم؛ چرا که ناخودآگاه در مقام قیاس زندگی خود با آن‌ها بر میاییم و دائم می‌گوییم که چرا او از این امکان برخوردار است و من چنین نیستم، احساسی که تحقیقات نشان داده گاهی چنان می‌توان پیشرفت کنند که منجر به بروز آشوب‌های اجتماعی شوند.
 
نکته‌ای که فراموش می‌کنیم، این است که الگوریتم توسعۀ این شبکه‌ها بر پایۀ نمایش رشد کرده به این معنا که فرد برای دیده شدن باید به چشم بیاید، برای همین هدف است که هیچوقت دعوای یک زوج عاشق بلاگر، واینر یا چهره‌های مشهور در اینستاگرام را نمی‌بینید، آن‌ها باید بهترین و ویترینی ترین حالت خود را نمایش دهند تا شما همچنان با حسرت صفحه‌‌شان را دنبال کنید و آن‌ها بتوانند از قبل تبلیغات پول در بیاورند، ضمن اینکه هرگز این نکته را فراموش نکنیم که انسانی که واقعاً خوش باشد، فرصت نمی‌کند که در لحظات خوشش دوربین بدست بگیرد و آن را فریاد بزند به خصوص در میان ما ایرانی‌ها که نگرانی‌های دربارۀ چشم زخم خوردن و امثال آن نیز داریم، این مسئله بیشتر صدق می‌کند.
قصد توصیه به ماندن در شبکه‌های اجتماعی یا ترک آن‌ها را نداریم اما باید اذعان کنیم که ما از حوزۀ حقیقی زندگی خود غافل شده‌ایم، گاهی آنقدر مشغول دوستان مجازی خود می‌شویم که وقتی به خود می‌آییم، متوجه می‌شویم، چقدر تنها شده‌ایم، این مسئله به خصوص در ارتباط با پلتفرمی مانند اینستاگرام که مالکان آن رسانه را بر پایه تئوری رسانه‌ای لیبرالیسم تعریف می‌کنند، بیش از هر رسانه‌ای دیگری نمود دارد.

واکنش هفته؛ واکنش سهراب پورناظری

واکنش سهراب پورناظری به حذف رشته موسیقی برای دانش‌آموزان دختر

سهراب پورناظری خواننده و آهنگساز در صفحه رسمی اینستاگرام خود نسبت به حذف شدن رشته موسیقی در شیراز برای دانش‌آموزان دختر واکنش نشان داد.

سهراب پورناظری خواننده و آهنگساز در صفحه رسمی اینستاگرام خود نسبت به حذف شدن رشته موسیقی در شیراز برای دانش‌آموزان دختر واکنش نشان داد و اعلام کرد حاضر است هزینه‌های یک سال تحصیلی دختران دانش‌آموز شیرازی را متقبل شود.

پورناظری: «امیدوارم که این خبر کذب باشد... گفته شده که دلیل این تصمیم نبود منابع مالی است. در این که تامین مالی وظیفه دولت است شکی نیست اما بنده از همین رسانه اعلام می‌کنم تمامی هزینه‌های یک سال تحصیلی این جوانان را متقبل می‌شوم تا دیگر بهانه‌ای نباشد.»

خبر هفته؛ امین الله رشیدی در بیمارستان

امین‌الله رشیدی در بیمارستان بستری شد

آهنگساز و خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی به علت ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد.

امین‌الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد.

وضعیت عمومی این هنرمند شاخص موسیقی ایرانی اکنون در حالت ثبات قرار دارد اما هنوز زمان مشخصی برای ترخیص از سوی پزشکان اعلام نشده است.

رشیدی که آهنگ‌سازی و خوانندگی را از سال ۱۳۲۷ در رادیو آغاز کرد تاکنون بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته‌است. او که سال‌ها از فضای موسیقی دور مانده بود، پیشتر طی مصاحبه‌ای بیان کرده بود: «من از دوره جوانی تا امروز از خودم مراقبت کرده‌ام و احساس یک جوان ۳۵ ساله را دارم. دوست دارم تا ۱۰۰ سالگی برای مردم بخوانم اما مافیای موسیقی امثال مرا پس می‌زند. دست‌های پشت‌پرده هر روز یک خواننده جدید معرفی می‌کنند اما صدای آنها در ذهن مردم نمی‌ماند. کجاست آن تصنیف‌هایی که در سال‌های دور ساخته می‌شد و هر شنونده‌ای را به خدا نزدیک می‌کرد.»

جان جهان، افسانه، گل افشان، جلوه عشق و اشک سپیده از جمله آثار مشهور امین الله رشیدی است که در کارنامه هنری او دیده می‌شود.

محبوب هفته؛ سید مجید بنی فاطمه در فضای مجازی

بنی فاطمه محبوب مجازی

آپارات در دهه‌ اول ماه محرم۱۴۴۴، میزبانی و پخش برنامه هیئت‌‌ها، سخنرانی‌‌ها و مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام را بر عهده داشت.

امسال نیز هیئت‌های مذهبی با استفاده از سرویس پخش زنده آپارات، به اشتراک برنامه‌های عزاداریشان با مخاطبان پرداختند و به این ترتیب، مراسم عزاداری صدها هیئت مذهبی از جمله هیئت‌های مداحان معروف مثل محمود کریمی، عبدالرضا هلالی، مجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی، حنیف طاهری، محمدرضا طاهری، حسین طاهری و رضا نریمانی با استفاده از این سرویس، به طور زنده از آپارات پخش شد.

مجید بنی فاطمه، محمود کریمی و میثم مطیعی سه مداح پرطرفدار دهه اول محرم بودند که کاربران با تماشای مداحی‌ آن‌ها عزاداری کرده‌اند.

در دهه اول محرم، سرویس آپارات علاوه بر پخش مراسم عزای امام حسین (ع) در هیئت‌های مذهبی، سخنرانی‌ وعاظ معروف مثل علیرضا پناهیان و حاج آقا علوی تهرانی را نیز به صورت مستقیم پخش کرد. پخش زنده از حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و کربلای معلی نیز در برنامه‌های پخش محرم آپارات مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.

قابل ذکر است که در این دهه، ۵۷۰ کانال در آپارات، پخش زنده مذهبی داشته و در مجموع به حدود ۷ هزار و پانصد ساعت پخش زنده رسیده‌اند. میزان دقیقه پخش زنده مذهبی آپارات در این ایام بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دقیقه بوده است.

همچنین در این ایام بالغ بر ۳۰ هزار ویدیو مذهبی در این سرویس بارگذاری شده است که آمار بازدید این ویدیوها نیز نزدیک به ۳۰۰ میلیون دقیقه بوده است.

بازیگر هفته؛ رضا صادقی در یاغی

رضا صادقی چرا یاغی شد؟

رضا صادقی در نقش خودش در سریال یاغی بازی کرد.

رضا صادقی در نقش خودش در سریال یاغی  بازی کرد و در مقابل آبان عسگری و طناز طباطبایی جلوی دوربین رفت.

البته 25 مردادماه تولد این هنرمند بوده است که خبرگزاری برنا زادروز او را تبریک می‌گوید.

فقدان هفته؛ بابک برزویه

«بابک برزویه» درگذشت

متاسفانه بابک برزویه عکاس فعال در سینما و تلویزیون بعد از مدت‌ها گذران بیماری عصر سه‌شنبه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بابک برزویه  عکاس سینما و مطبوعات (سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه) از دنیا رفت.

این عکاس و هنرمند سینما، متولد ۱۳۴۸ بود و در آثار سینمایی چون «سفر به چزابه»، «هیوا»، «قارچ سمی»، «حکم»، «اخراجی‌ها»، «رستاخیز»، «جرم»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «آقای سانسور» و سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی»، «شب‌های برره»، «شمس‌العماره»، «ویلای من»، «معراجی‌ها» و… عکاسی کرده بود.

خبرگزاری برنا این اتفاق را به خانواده این هنرمند و همکارانش تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز