جذاب ترین موکب مرز چذابه از دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ - ۰۶:۵۳:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۵۶۰۳
جذاب ترین موکب مرز چذابه  از دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در موکب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مرز چذابه این موکب را از جذاب ترین موکب های حاضر در این مرز عنوان کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در جریان بازدید از مرز چذابه و حضور در مواکب این مرز، از موکب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز بازدید کرد.

اسماعیلی در این بازدید گفت: موکب نهاد کتابخانه های عمومی یکی از زیباترین و جذاب ترین مواکب در مرز چذابه است که با ارائه خدمات متنوع کتابخوانی در بخش های کودک و بزرگسال، ثابت کرده است که در هر جایی می توان خدمات کتابخوانی را ارائه کرد.

وی با تقدیر از مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی به دلیل راه اندازی چنین موکب جذاب و مفیدی در مرز چذابه، بیان کرد: خدمات اسکان و پذیرایی در همه مواکب وجود دارد، اما خدمات فرهنگی در مرز کمتر دیده شد و این موکب با ارائه خدمات فرهنگی این نقیصه را جبران کرد.

اسماعیلی در این بازدید با خوانش بخشی از کتاب «ماه به روایت آه» اثر ابوالفضل زورویی در پویش «اول کتاب عشق نامش حسین بود» شرکت کرد. 

جبران نقیصه فعالیت های فرهنگی با برپایی موکب های فرهنگی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور/ موکب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از جذاب ترین مواکب مرز چذابه است

فعالیت‌های نهاد کتابخانه ها برای اربعین  در مرزها 

همچنین مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره فعالیت این نهاد در مرزهای زمینی کشور برای اربعین گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش کرده است که یک بسته فرهنگی مناسب را متناسب به اربعین حسینی در سطح مرزهای کشور از جمله مهران تدارک ببیند، گفت: در این راستا  نیز امروز در مرز مهران حضور پیدا کردیم و برنامه هایی در راستای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و عاشورایی با محوریت کتاب در سطح کتابخانه های عمومی و مواکب فرهنگی این نهاد برگزار می شود.

 وی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد برای سال آینده با برنامه ریزی دقیق تر و منسجم تری، در این عرصه ظاهر شویم چرا که زمینه کار در این زمینه بسیار بیشتر  است، امید است این حرکت و فضاسازی و خاطره سازی برای کودکانی که در اربعین کمتر مورد توجه قرار می گرفتند، یک مقدمه ای برای اقدامات اساسی تر  و شکل گیری یک خاطره مثبت از سفر معنوی اربعین حسینی برای کودکان باشد.

رمضانی با بیان اینکه محور این بسته فرهنگی کتاب است، گفت: اجرای خوانش کتاب بخشی از این بسته فرهنگی است که این فعالیت بیشتر برای کسانی است که به راهپیمایی اربعین حسینی مشرف نمی شوند و توفیق زیارت را نداشته اند، در بخشی دیگر هم کتابهایی برای  زوار  در نظر گرفته شده است، پرده خوانی نیز یکی از فعالیت دیگر  فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی که محور اصلی آن کتاب است  که امید است کودکان در این حرکت فرهنگی مشارکت کنند.

گفتنی است همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی که هر ساله با عظیم‌ترین اجتماع مردمی در عالم همراه می‌شود، فرصت مناسبی بود تا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه اجرای برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور و ارائه خدمات فرهنگی خود، با برپایی موکب‌هایی در مسیرهای منتهی به مرز و پیاده‌روی زائران سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) به استقبال شرکت‌کنندگان در این رویداد عظیم برود.

بر این اساس ادارات‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه با برپایی ۶ موکب‌ها در مناطق مرزی خود با کشور عراق، اقدام به ارائه خدمات فرهنگی کتاب‌محور کرده‌اند.

در موکب‌های این استان ها، برنامه های فرهنگی شامل برگزاری پویش «اول کتاب عشق نامش حسین بود» و برگزاری برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان از جمله قصه گویی، شعرخوانی، پرده‌خوانی، مسابقه نقاشی، اوریگامی، اجرای طرح سلام بر حسین(ع)، بازی های فکری، عکس یادگاری، جمع خوانی نوجوانان، نمایش نماهنگ، موشن‌گرافی و انیمیشن‌های متناسب با اربعین و نمایشگاه کتاب‌های عاشورایی است.

ثبت نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور  و فراهم آوردن امکان اسکان زائرین در سالن مطالعه کتابخانه‌هایی که در مسیرهای منتهی به مرز قرار دارند، از دیگر خدمات ارائه در این موکب‌ها هستند.

همچنین فایل های کتاب های صوتی منتخب و پادکست های برگزیده شعرا و دبیران محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان توشه راه زائر منتشر و در اختیار زائرین قرار می‌گیرد.‌

انتهای پیام/

نظر شما