محمدرضا مصباح: یکی از معضلات سینمای ما کمبود در تنوع ژانر است

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۰۲۹
محمدرضا مصباح: یکی از معضلات سینمای ما کمبود در تنوع ژانر است
به مناسبت روز ملی سینما با سینماگران، تهیه‌کنندگان، منتقدان و... در خصوص وضعیت سینما، تولیدات سینمایی و حال و احوال فروش فیلم‌ها گپ و گفتی داشته‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «پوست»، «بی‌مادر»، «یدو» و... در (روز ملی سینما) درباره اهمیت این هنر بزرگ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: سینمایی که امروز در اختیار ماست میراث هنرمندان و بزرگانی است که تلاش کرده‌اند این هنر را دست نخورده و اصیل به دست ما برسانند. به همان اندازه که آن‌ها مسئولیتشان را درست انجام دادند ما هم موظفیم سینما را درست به نسل آینده بسپاریم اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است و ما شاهد سینمای تجاری هستیم که در شرایط بحران‌زده‌ای قرار گرفته و به مرز ورشکستگی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

او ادامه داد: یکی از معضلات بزرگ ما کمبود در تنوع ژانر است. بدبختانه سینمای ما به شدت درگیر تکرارهای معمول و مرسومی شده است که آن را از نوآوری و بدعت در فیلمسازی دور می‌کند. معتقدم اگر می‌خواهیم سینمایی ماندگار داشته باشیم باید آثاری در گونه‌های متفاوت بسازیم.

مصباح درباره فروش فیلم‌ها و وضعیت این روزهای سینما تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که نقطه‌ی ضعف سینمای ما محسوب می‌شود تعداد پایین صندلی‌های سینما است که به نسبت جمعیت کشور ما بسیار کم است. ما مخاطبان بسیار محدود و معدودی داریم بنابراین با این مخاطب نمی‌توانیم امید به رشد و تعالی سینما را داشته باشیم. فیلم‌هایی که این روزها با عنوان فیلم‌های پرفروش مطرح می‌شوند نهایتا 2 یا 3 میلیون نفر مخاطب دارند که این برای جمعیت هفتاد_هشتاد میلیون نفری ما بسیار اندک است و این مشکلات به زیر ساخت‌های سینمای ما برمی‌گردد.

وی در خصوص درخواستش از مدیران سینما عنوان کرد: سینمای ما باید به جایی برسد که برای اکران تمام فیلم‌ها فضای کافی داشته باشد. مسئولین باید تلاششان را بکنند تا نقاط ضعف را چه از نظر  سخت‌افزاری و لجستیک چه از نظر محتوایی و ژانری رفع کنند. سینما خوراک فرهنگی مردم است. همانطور که به نیازهای شهری، اقتصادی و اجتماعی باید توجه شود به نیازهای هنری مردم هم باید توجه شود. از نگاه من حل این مشکلات به انقلاب بزرگی نیاز ندارد. با برنامه‌ریزی درست، تعامل و بهره گرفتن از بخش خصوصی می‌توان سالن‌های سینما را گسترش داد تا مخاطبان از 2 میلیون به پنج_شش میلیون نفر برسند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» درباره اهمیت حضور سینمای ایران در دنیا تاکید کرد: سینمای ما برای اینکه بتواند در گردونه‌ی سینمای بین‌المللی قرار بگیرد ناچار است از لحاظ فنی خودش را آپدیت کرده و سطح بالا نگه دارد. توسعه الکترونیکی نباید باعث شود ما فرهنگ غنی ایرانی خودمان را فراموش کنیم. اگر ما در مسیری حرکت کنیم که اصالت ایرانی و فرهنگ را حفظ کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. درست مثل مرحوم «عباس کیارستمی». ایشان یکی از مثال‌های دقیق، روشن و واضح سینمای ایران است. فیلم‌های او نه تنها از بعد تکنولوژی چیزی کم نداشت بلکه در کنار به روز بودن اصالت خودش را هم حفظ می‌کرد. اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید همین امروز هم فیلم‌هایی در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار می‌گیرند که به ابعاد انسانی توجه ویژه‌ای دارند.

او ادامه داد: ما باید تولیدات سینمایی خودمان را در گونه‌های مختلف بسط دهیم تا از این راه به چرخه اقتصاد سینما کمک کرده باشیم. برای مثال فیلم سینمایی «پوست» که من تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشتم نمونه‌ی بارز این گونه از آثار محسوب می‌شود. اگر منطقی نگاه کنیم هیچ تهیه‌کننده‌ای نباید این فیلم را تولید می‌کرد چرا که این اثر علاوه بر اینکه به زبان ترکی بود بازیگر چهره و مشهوری هم نداشت، بنابراین از لحاظ منطق تجاری ساخت چنین فیلمی هیچ توجیهی نداشت. اما من معتقدم که ما تهیه‌کننده‌ها هم باید ریسک کنیم تا بتوانیم به رشد و پیشبرد درست سینما کمک کنیم.

مصباح با اشاره به فعالیت این روزهایش گفت: با عنایت خداوند قصد دارم هر سال یک فیلم خوب در کارنامه‌ی کاری‌ام داشته باشم و با کارگردان‌های جوان و کار اولی همکاری کنم. خوشبختانه امسال هم فیلم سینمایی «در آغوش درخت» را به کارگردانی بابک خواجه پاشا دارم که در حال آماده‌سازی برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. امیدوارم این اثر مورد توجه قرار بگیرد و با استقبال خوب مخاطبان همراه شود. 

خبرنگار: تبسم کشاورز 

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
نان نداریم تو میگی سینما..................
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز