چهره‌ها و اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

جنگ جهانی سوم خط و نشان ایرانی‌ها برای سینمای جهان/خواننده ایرانی دیگر ممنوع‌الکار نیست/تعظیم جشنواره ونیز به سینمای ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۰۶:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۷۷۳
جنگ جهانی سوم خط و نشان ایرانی‌ها برای سینمای جهان/خواننده ایرانی دیگر ممنوع‌الکار نیست/تعظیم  جشنواره ونیز به سینمای ایران
در هفته‌ای که گذشت همه‌ی اخبار فرهنگ و هنر به موفقیت سینماگران ایرانی در جشنواره ونیز معطوف بود اما خبر پخش مسابقات فوتبال در سینماها، پایان یافتن محرومیت یک خواننده و اظهارنظرهای کارگردان‌های ایرانی در ایتالیا نیز در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد.

جنگ هفته؛ جنگ جهانی سوم

 
محسن تنابنده بهترین بازیگر افق‌های ونیز شد

 

جایزه بهترین بازیگر مرد در بخش افق‌های هفتاد و نهمین فستیوال ونیز به محسن تنابنده برای بازی در «جنگ جهانی سوم» رسید.

محسن تنابنده برای بازی در فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق های هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز را به خود اختصاص داد.

«جنگ جهانی سوم» روایتگر داستان کارگری به نام شکیب با (بازی محسن تنابنده) است که زن و فرزند خود را در زلزله از دست می‌دهد و به صورت تصادفی با دختری کر و لال به نام لادن آشنا می‌شود.

«جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم بخش‌افق‌های جشنواره ونیز شد

«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی بهترین فیلم بخش افق‌های هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز شد.

«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در اختتامیه این دور از جشنواره جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های ونیز را از آن خود کرد.

«جنگ جهانی سوم» روایتگر داستان کارگری به نام شکیب با (بازی محسن تنابنده) است که زن و فرزند خود را در زلزله از دست می‌دهد و به صورت تصادفی با دختری کر و لال به نام لادن آشنا می‌شود. 

 

موفقیت هفته؛ سینمای ایران در ونیز

جشنواره ونیز ۲۰۲۲ برندگانش را شناخت/ ایران در «افق‌ها» درخشید

هیات داوران جشنواره فیلم ونیز لحظاتی پیش برگزیده‌های این دوره فستیوال را معرفی کرد.

لحظاتی پیش امروز شنبه ۱۱ سپتامبر برگزیدگان هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز معرفی شد.

در این دوره از فستیوال سینمای ایران با فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افق ها در دو بخش بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برگزیده شد.

محسن تنابنده که برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق ها شد در هنگام دریافت جایزه گفت: اینقدر خوشحالم که دوست دارم پیاده به تهران برگردم. این بازیگر مشهور سینما و تلویزیون ایران جایزه اش را به به دو بخش تقسیم کرد و یکی بخش آن را همسرش که در زمان فیلمبرداری باردار بود تقدیم کرد و بخش دیگر جایزه اش را به تمام کارگران ایران تقدیم کرد.

 

هومن سیدی نیز در هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم بخش افق ها از هیات داوران، گروه عوامل فیلمش و همینطور آلبرتو باربرا تشکر کرد.

هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز روز ۳۱ آگوست با نمایش فیلم «برفک» ساخته نوآ بامباک آغاز شد. در این دوره از جشنواره از کاترین دنو بازیگر و پل شریدر فیلمساز سرشناس دنیا با اهدای جایزه شیر طلایی تجلیل شد.

ریاست  هیات داوران این دوره از جشنواره جولیان مور بازیگر برنده جایزه اسکار برعهده داشت. مور در روز اول جشنواره درباره حضورش در این فستیوال و تجربه داوری گفت: حضور در این جا یک افتخار شگفت انگیز و باورنکردنی برای من است. وقتی اولین بار پا به ونیز گذاشتم بازیگر سریال های سطح پایین بودم و انتظار نداشتم روزی اینجا و در بین اعضای داوران باشم.

لیلا حاتمی بازیگر ایرانی نیز یکی دیگر از داواران این دوره فستیوال بود.

در این دوره از فستیوال جایزه شیرطلایی ونیز به فیلم مستند «همه زیبایی و خونریزی» ساخته لورا پویترس رسید.

فهرست کامل جوایز:

برندگان بخش رقابتی اصلی

بهترین فیلم: «همه زیبایی و خونریزی» ساخته لورا پویترس

جایزه بزرگ هیات داوران: «سنت عمر» ساخته آلیس دیاپ

جایزه ویژه هیات داورن: «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی

جایزه شیر نقره ای بهترین کارگردان: لوکا گوادانینو برای فیلم «استخوان ها و همه»

بهترین فیلمنامه:جایزه بزرگ هیات داوران: «سنت عمر» ساخته آلیس دیاپ

بهترین بازیگر مرد:کالین فارل برای «بنشی‌های اینی‌شرین»

بهترین بازیگر زن:کیت بلانشت برای فیلم «تار»

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر نوظهور: تیلور راسل برای «استخوان ها و همه»

برندگان بخش افق‌ها

بهترین فیلم: «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی

جایزه ویژه هیات داوران: «نان و نمک» ساخته دامین کوچور

بهترین کارگردانی: تیزا کووی و راینر فریمل برای فیلم «ورا»

بهترین فیلمنامه: «بلانکوییتا» نوشته فرناندو گوزونی

بهترین بازیگر مرد: محسن تنابنده برای فیلم «جنگ جهانی سوم»

بهترین بازیگر زن: ورا جما برای فیلم «ورا»

بهترین فیلم‌ کوتاه: «برف در سپتامبر» ساخته Lkhagvadulam Purev-Ochir

جایزه شیر آینده جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: «سنت عمر» به کارگردانی آلیس دیاپ

بخش واقعیت مجازی

نشان ویژه: فیلم «Eggscape» ساخته جرمن هلر

جایزه بزرگ:  «از میدان مرکزی» ساخته پدرو هارس

جایزه بهترین تجربه: «مردی که نمی توانست رها کند» ساخته چن سینگیگ

بخش کلاسیک‌های ونیز

بهترین اثر مرمت شده: «نشان شده برای کشتن» ساخته سیجون سوزوکی

بهترین مستند سینما: «بخش هایی از بهشت» ساخته کی. دی. داویدسون

افق‌های اضافه شده

جایزه تماشاگران: سوداده کادان برای «نزوه»

 

بازگشت هفته؛ جاری‌ها به تئاتر

اولین بازیگر نمایش «دوستان کُمُدی» مشخص شد

نمایش«دوستان کٌمٌدی» به کارگردانی بابک توسلی به‌زودی روی صحنه‌ می‌رود و سیما تیرانداز به‌عنوان اولین بازیگر به‌این نمایش پیوست.

«دوستان کمدی» به نویسندگی گابور راسووو و کارگردانی بابک توسلی با ترجمه ساناز فلاح فر به موضوع «حقارت انسان» در جهان معاصر می‌پردازد و داستان حول زوج نسبتا مرفهی می‌چرخد که از زندگی تنگاتنگ زناشویی خود خسته شده‌اند.

سیما تیرانداز طی حدود ۳ دهه حضور درخشان خود از جمله چهره‌هایی است که نیمه دوم دهه هفتاد در دوران شکوفایی تئاتر ایران حضوری مستمر و موفق در تئاتر داشت. او در همان مقطع هم به عنوان بازیگر و هم در مقام کارگردان فعال بود و جزو چهره‌هایی بود که در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر جایزه‌های بازیگری و کارگردانی متعددی را به خانه برد.

سایر بازیگران و سایر عوامل اجرایینمایش «دوستان کٌمٌدی» بزودی معرفی خواهند شد.

«پرده خانه»ی گلاب آدینه به روی صحنه تئاتر

«پرده خانه»ی گلاب آدینه به روی صحنه تئاتر

گلاب آدینه نمایش «پرده خانه » نوشته بهرام بیضایی را روی صحنه می‌آورد.

گلاب آدینه پس از نمایش موفق و پرفروش «بانوی محبوب من» که سال گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت؛ چند ماهی است که در حال تمرین نمایش «پرده خانه»، یکی از بهترین متون بهرام بیضایی است و در نظر دارد آن را اواخر مهرماه به صحنه ببرد.

گلاب آدینه قبل‌تر نمایش‌نامه‌های «سلطان مار» و «مرگ یزدگرد» از نوشته‌های بهرام بیضایی را به صحنه برده و این نمایش، سومین کارگردانی او از آثار بیضایی به شمار می‌آید.

در توضیح داستان این اثر نمایشی آمده است: «ماجراهاى این نمایشنامه‌ى قصه‌گو در بازیخانه‌ی حرمسرای سلطانی پریشان حال می‌گذرد. با ورود عروسی نوسال روزگار زنان بازیخانه دیگرگون مى شود...»

گلاب آدینه که از دهه‌ی ۵۰ فعالیت تئاتری خود را با گروه تئاتر «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی آغاز کرده، در کارنامه تئاتری خود همکاری با پیشکسوتانى همچون علی رفیعی، مهدى هاشمى، داریوش فرهنگ، هوشنگ حسامی، سوسن تسلیمی، محسن حسینی و هادی مرزبان را دارد. او در سال‌های اخیر با تعدادی از هنرمندان نسل جوان‌تر تئاتر همچون جلال تهرانی، افشین هاشمی، محمد حاتمی، شهاب حسین‌پور و ... نیز همکاری داشته است.

گلاب آدینه، تمرین نمایش «پرده خانه» را با گروه تئاتر "مروارید" که خودش موسس آن است، از خردادماه ١٤٠١ آغاز کرده است. این نمایش با حضور بیش از ۵۰ هنرمند تئاتر و موسیقی به زودی روی صحنه خواهد رفت.

هیتلر هفته؛ محسن تنابنده

هیتلر محسن تنابنده
 
یکی از گریم‌های محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» که شب گذشته جایزه بازیگری فستیوال ونیز را برای او به همراه داشت، رونمایی شد.

عذرخواهی هفته؛ سید جواد هاشمی و بهرنگ علوی 

عذرخواهی سید جواد هاشمی و بهرنگ علوی از بانوان+ ویدئو

عذرخواهی سید جواد هاشمی و بهرنگ علوی از بانوانی که پشت درهای ورزشگاه انقلاب کرج اجازه ورود پیدا نکردند.

زن موفق هفته؛ لیلا حاتمی

لیلا حاتمی برنده جایزه زنان سینمایی‌نویس ایتالیایی

لیلا حاتمی که این روزها به عنوان داور بخش اصلی جشنواره ونیز در این فستیوال حضور دارد، در حاشیه این جشنواره برنده جایزه زنان سینمایی‌نویس ایتالیایی شد.

در شرایطی که لیلا حاتمی این روزها به عنوان داور بخش اصلی جشنواره ونیز در این فستیوال حضور دارد، در حاشیه این جشنواره، زنان روزنامه‌نگار سینمایی ایتالیایی این بازیگر را به عنوان چهره برگزیده امسال خود معرفی کردند.

پنجمین دوره جایزه زنان در سینما که توسط یک تیم کامل از روزنامه نگاران سینمایی زن ایتالیایی انتخاب می‌شود، امسال جایزه خود را به لیلا حاتمی به عنوان یکی از چهره‌های برگزیده‌ تقدیم کرد.

در کنار لیلا حاتمی، آدری دیوان فیلمساز و فیلمنامه نویس فرانسوی لبنانی، ملیکا آیانه خواننده ایتالیایی، داریا تروگبوا بازیگر و تهیه‌کننده اوکراینی و چیرارا اوگولینی روزنامه نگار سینمایی ایتالیایی هم این جایزه را دریافت کردند.

 

خاطره عجیب و غریب هفته؛ آناهیتا همتی

ماجرایی که آناهیتا همتی از زندگی خصوص‌اش پس از سال‌ها فاش کرد + تصویر

آناهیتا همتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از ماجرایی عاشقانه در زندگی‌اش پرده‌برداری کرد.

آناهیتا همتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: سه سالی که ضربان قلبمون کنار هم‌تپید، لذتبخشترین و درخشانترین دوران زندگیم بود،‌ اگر "مرگ" مارو از هم جدا نمیکرد قرار بود دوران بازنشستگیمون رو بازم با هم سپری کنیم.

"عاشقی" توام با صداقت، مهربانی و دست و دلبازی بارزترین ویژگی ات بود و من بیشترین یادگیری مهارت های زندگی رو مدیونتم، بسیار قدردان و سپاسگزارت بودم، هستم و خواهم بود تا نفس میکشم. تاثیر تو در زندگی من به قدری زیاد بوده که تا وقتی زنده ام در رفتار و کردارم مشهوده، با تو به رشد رسیدم و دوست داشتن واقعی و حقیقی رو یاد گرفتم. وقتی که چشم میچرخونم تورو تو همه بخش های زندگیم میبینم، حتی گاهی در جزئی ترین و معمولی ترین چیزای زندگی، مثل خوردن میوه ای که دوست داشتی، یا رنگ مورد علاقه ات، یا بویی که دوست داشتی، موسیقی و فیلم های مورد علاقه ات، سفر، دریا و جنگل... بوی لاوندر و ...
Alex 1973-2021 #rip 
سال هشتادوسه تا هشتادوشش، نقطه طلایی زندگی ام محسوب میشه، چیزی شبیه خواب و خیال و رویا، بسیار زیبا و درخشان.

آناهیتا همتی

آناهیتا همتی

آناهیتا همتی
امروز روز تولد توست همینطور که خاطرات قشنگم مثل فیلم از جلوی چشمم رد میشه، اشک هام هم روی گونه ام جاریه، درد و زخم جای نبودنت توی قلبم هرگز التیام پیدا نمیکنه.

 

اعتراض پر سر و صدای هفته؛ مانی حقیقی

مانی حقیقی: چرا فکر می‌کنید ما راهنمای گردشگری شما هستیم؟

 

مانی حقیقی با فیلم سینمایی «تفریق» در جشنواره برلین امسال حضور دارد. او در حاشیه این جشنواره به پرسش‌های سیاسی خبرنگاران پاسخ‌ متفاوتی داد.

مانی حقیقی در نشست خبری فیلم سینمایی «تفریق» در جشنواره فیلم برلین گفت: واقعا نمی‌توانم به شما بگویم که این مسئله تا چه حد زیادی آزاردهنده است. اینکه دائم از شما سوال سیاسی پرسیده شود. البته که شما آزادید سوال سیاسی بپرسید و کسی نمی‌گوید این کار را نکنید اما ما یک اثر هنری ساخته‌ایم؛ حالا خوب یا بد و دوست داریم درباره چگونه ساختن آن بحث کنیم. و اینکه معنای این اثر برای شما چیست؟

او عنوان کرد: بیایید این را فراموش نکنیم که هنر قرار است یک نوع زبان جهانی باشد که در آن ما به مرزهای جداکننده‌مان غلبه کنیم. 

کارگردان فیلم سینمایی «خوک» گفت: من هر مصاحبه‌ای می‌کنم این را می‌پرسند که اصلاح‌طلب‌ها درباره شما چه فکر می‌کنند؟ تندروها درباره شما چه فکر می‌کنند؟ سانسور شده‌اید؟ سانسور نشده‌اید؟ با سانسور چطور سر و کله می‌زنید؟ باشد آخر چندبار باید این را بشنوید؟ بله، سانسور در ایران وجود دارد. بله، زندگی با آن سخت است و بله ما با سانسور دائما سر و کار داریم. به شیوه‌های مختلفی که به شرایط سیاسی ربط دارد. اما موارد بسیار بیشتری برای بحث وجود دارند.

حقیقی با طرح پرسشی ادامه داد: بگذارید من از شما یک سوال بپرسم. چرا فکر می‌کنید فیلم‌های ایرانی برای شما باید به شکل راهنمای گردشگری ایران باشند؟ ما اینجا نیستیم که کشورمان را به شما عرضه کنیم و بگوییم بیایید و ببینید ما چقدر قربانی هستیم. خواهشا بیایید و به ما کمک کنید و اینجور چیزها. این(سوالات) حال به هم زن و خسته‌کننده است. پس تشویقتان می‌کنم که به این فیلم مثل یک فیلم و یک اثر هنری نگاه کنید و از ساختنش با هم صحبت کنیم چون این بحث واقعا جالب است.»

 

بی‌خبر هفته‌؛ نوید محمدزاده

تکلیف نوید محمدزاده روشن شد+ویدئو

 

صحبت‌های نوید محمدزاده در نشست خبری «شب داخلی دیوار» در پاسخ به سوالی درباره شایعه‌های مطرح شده بعد از جشنواره کن درباره ممنوع‌الکاری اش.

 

کنسرت هفته‌؛ آرمین ۲afm

ممنوعیت آرمین ۲afm پایان یافت؟

سامانه بلیت فروشی هنرتیکت اعلام کرده است به زودی آرمین زارعی که به آرمین ۲afm معروف است، برای برگزاری اولین کنسرت رسمی خود در ایران آماده می‌شود.

سامانه بلیت فروشی هنرتیکت اعلام کرده است به زودی آرمین زارعی که به آرمین ۲afm معروف است، برای برگزاری اولین کنسرت رسمی خود در ایران آماده می‌شود.

این خواننده پاپ که مدتی به دنبال دریافت مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، به نظر می‌رسد حال با دریافت مجوز درصدد برگزاری کنسرت خود است. بلیت‌فروشی اختصاصی این کنسرت توسط هنرتیکت انجام می‌شود.

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تاریخ برگزاری و همچنین مکان کنسرت اعلام نشده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز