احمد زالی: برآوردهایی که برای ساخت آثار تلویزیونی می‌شود اغلب غیر واقعی است

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۵۳۴
احمد زالی: برآوردهایی که برای ساخت آثار تلویزیونی می‌شود اغلب غیر واقعی است
در گزارشی به تجزیه و تحلیل دستمزدهای بازیگران به عنوان عامل اصلی در دیده شدن یک اثر نمایشی و نقش مهم و بسزایی که دارند پرداخته‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

انتخاب و چیدمان صحیح بازیگران یکی از نکات مهمی است که در درخشش و گیرایی یک اثر نمایشی تاثیرگذار است. بدیهی است که با این تعریف کارگردانان و تهیه‌کنندگان در سینما، تلویزیون و شبکه‌های نمایش خانگی برای جذب مخاطب بیشتر، به سراغ این عامل یاری‌دهنده‌ی فروش می‌روند که او هم در مقابل دستمزد کلانی را دریافت می‌کند. این گزاره که ارتباط دوسویه دارد و تولیدات هنری را در یکسو و هنرمند را در سویی دیگر قرار می‌دهد شاید یکی از دلایلی است که موجب شده این روزها دستمزد بازیگران چیزی بین (200 تا 400) درصد افزایش پیدا کند. عدد و رقم عجیب و غریبی که ما طی بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با کارگردان‌ها و تهیه‌کنندها به آن رسیده‌ایم. به همین بهانه خبرگزاری برنا طی گزارشی مفصل صحت و سقم و دلایل این موضوع را بررسی می‌کند که از نظر می‌گذرانید.

احمد زالی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص افزایش (200 تا 400) درصدی دستمزد بازیگران (ستاره و معمولی) به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا می‌گوید: این قضیه واقعیت دارد حتی در شبکه‌های نمایش خانگی اعداد و ارقام بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. 

او ادامه می‌دهد: البته نباید یک بعدی به قضیه نگاه کرد. در سینما و شبکه‌های نمایش خانگی اوضاع متفاوت است. از آنجایی که میزان فروش یک اثر را مخاطب مشخص می‌کند پس دستمزد بازیگر بر مبنای میزان فروش پرداخت می‌شود که هیچ ایرادی ندارد. این قضیه در سینمای تجاری دنیا امر بسیار عادی محسوب می‌شود. یعنی اگر بازیگر بیشتر بفروشد دستمزدش بیشتر می‌شود و اگر کمتر بفروشد دستمزد کمتری را در یافت می‌کند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چرا این افزایش دستمزد به دیگر عوامل نرسیده است توضیح داد: اتفاقا دستمزد تمام عوامل در رسانه ملی و سینما بسیار بالا رفته است. از نویسنده گرفته تا بچه‌های فیلمبردار، چهره‌پرداز و سایر عواملی که پشت دوربین کار می‌کنند دریافتی‌شان افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

تهیه‌کننده سریال «خوشنام» در خصوص میزان هزینه برای ساخت تولیدات تلویزیونی بیان کرد: تمام برآوردهایی که برای ساخت آثار تلویزیونی می‌شود اغلب غیر واقعی است و با هزینه‌های موجود منطبق نیست. به هر حال تلویزیون رسانه‌ای است که بودجه‌ی محدودی دارد بنابراین نمی‌توان دستمزد بازیگر را مانند سایر رسانه‌ها پرداخت کرد. دستمزد بازیگر مانند سایر عوامل درصدی از مقدار قرداد بسته شده است.  

زالی با اشاره به تفاوت دستمزد اهالی هنر و تاثیرگذاری این مسئله در کیفیت آثار هنری عنوان کرد: دستمزدی که به بازیگران رسانه ملی پرداخت می‌شود دستمزدی نیست که به بازیگران شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها پرداخت می‌شود. طبیعتا این امر ارتباط مستقیمی با کیفیت اثر دارد. به طبع عوامل متخصص‌تر و حرفه‌ای‌تر به واسطه‌ی پرداخت پول بیشتر جذب شبکه‌های نمایش خانگی می‌شوند و ما مجبوریم از عوامل دست دو یا دسته سه برای تولیدات تلویزیون استفاده کنیم.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز