سبط احمدی: پول بادآورده، دستمزد بادآورده می‌دهد‌

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۸۰۸
سبط احمدی: پول بادآورده، دستمزد بادآورده می‌دهد‌
در گزارشی به تجزیه و تحلیل دستمزدهای بازیگران به عنوان عامل اصلی در دیده شدن یک اثر نمایشی و نقش مهم و بسزایی که دارند پرداخته‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

انتخاب و چیدمان صحیح بازیگران یکی از نکات مهمی است که در درخشش و گیرایی یک اثر نمایشی تاثیرگذار است. بدیهی است که با این تعریف کارگردانان و تهیه‌کنندگان در سینما، تلویزیون و شبکه‌های نمایش خانگی برای جذب مخاطب بیشتر، به سراغ این عامل یاری‌دهنده‌ی فروش می‌روند که او هم در مقابل دستمزد کلانی را دریافت می‌کند. این گزاره که ارتباط دوسویه دارد و تولیدات هنری را در یکسو و هنرمند را در سویی دیگر قرار می‌دهد شاید یکی از دلایلی است که موجب شده این روزها دستمزد بازیگران چیزی بین (200 تا 400) درصد افزایش پیدا کند. عدد و رقم عجیب و غریبی که ما طی بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با کارگردان‌ها و تهیه‌کنندها به آن رسیده‌ایم. به همین بهانه خبرگزاری برنا طی گزارشی مفصل صحت و سقم و دلایل این موضوع را بررسی می‌کند که از نظر می‌گذرانید.

علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص افزایش (200 تا 400) درصدی دستمزد بازیگران (ستاره و معمولی) به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا می‌گوید: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خرج زندگی برای همه گران شده است. بازیگران به دلیل اینکه ویترین یک اثر هستند و می‌توانند مخاطب را به گیشه بکشانند دستمزدهای بالاتری دریافت می‌کنند. البته این دستمزدهای بالا صرفا برای تعداد معدودی از بازیگران  که در کم و کیف فروش تاثیرگذارند مصداق دارد.  

او ادامه داد: از نگاه من دلیل این امر سیاست‌های اشتباه و پول‌های بی‌حساب و کتابی است که وارد چرخه‌ی تولید می‌شوند. این پول‌های بادآورده بدون هیچ چشمداشتی به برخی بازیگران پرداخت می‌شود و بی‌خود و بی‌جهت قراداد یک هنرپیشه را بالا برده و روی همان عدد ثابت نگه می‌دارند.

تهیه‌کننده «زمانی برای دوست داشتن» عنوان کرد: ما این اواخر فیلم‌های سینمایی یا سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی داشته‌ایم که حدود بیست_سی میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه کرده‌اند اما آیا نصف سرمایه‌ای که برای ساخت این آثار هزینه شده برمی‌گردد؟ جواب کاملا واضح است. پس چرا این آثار را می‌سازند؟ چرا وقتی یک پروژه تمام نشده سراغ پروژه‌ی بعدی می‌روند؟ این پول‌ها از کجا آمده‌اند. کسی که پولش را با حساب و کتاب در آورده باشد به همین راحتی روی آن کبریت نمی‌کشد. بنابراین پول بادآورده، دستمزد بادآورده هم می‌دهد‌.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چرا این افزایش دستمزد به دیگر عوامل تعلق نمی‌گیرد توضیح داد: عوامل پشت صحنه به راحتی می‌توانند جایگزین شوند به همین دلیل دستمزد بسیاری نمی‌گیرند اما وجود بازیگران چهره و مطرح در یک اثر هنری به منزله‌ی یک ویترین خوب برای فیلم‌ محسوب می‌شود. بنابراین فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سعی می‌کنند چیدمان ویترینشان خوب باشد که طبیعتا این ویترین‌ خوب برایشان گران تمام می‌شود. 

او ادامه داد: البته تفاوت دستمزد بازیگران در همه جای دنیا وجود دارد اما به دلیل اختلاف طبقاتی و عدم توزیع ثروت در جامعه‌ی ما این امر نمود بیشتری دارد‌. 

تهیه‌کننده سریال «خوب، بد، زشت​» در خصوص میزان هزینه برای ساخت تولیدات سینمایی و تلویزیونی بیان کرد: دستمزد تمام عوامل فیلم یک طرف، دستمزد دو سه بازیگر اصلی فیلم یک طرف دیگر قرار می‌گیرد. می‌دانیم که برای ساخت یک اثر سینمایی حداقل حدود ۱۰_۱۲ میلیارد سرمایه لازم است اما آیا سینمای ما گنجایش فروش عددی چند برابر این را دارد؟ اگر کمی اندیشه داشته باشیم همه‌چیز کاملا مشخص است‌. عده‌ای با دو عکس یادگاری راضی می‌شوند یک صفر جلوی درآمد بازیگران بگذارند و این حاتم بخشی‌ها کار ما را سخت‌تر می‌کند چرا که آن بازیگر دیگر راضی نمی‌شود با پول کم در کار ما نقش‌آفرینی کند.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

نظر شما