طیبه فلکیان: انجمن سینمای جوانان ایران سابقه ۴ دهه اکران فیلم کوتاه دارد

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۲۲۷
طیبه فلکیان، معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به برگزاری بیش از 800 پاتوق فیلم کوتاه در سراسر کشور در یک سال گذشته، درباره فعالیت‌های معاونت امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد.

طیبه فلکیان، معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره رویکردها و فعالیت‌های امور استان‌ها در دوره جدید توضیح داد: با انجام طرح تحول اداری، شاهد تغییر در چارت اداری معاونت‌های ستاد بودیم. یکی از این موارد ادغام معاونت امور استان‌ها با مدیریت امور جشنواره‌ ها بود که در حال حاضر یک معاونت با عنوان «معاونت امور استان‌ها و جشنواره‌ها» داریم. دور جدید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم با همین ساختار جدید معاونت در حال پیش‌روی است و برگزار خواهد شد. بخش امور استان‌ها امسال علاوه بر نظارت بر دفاتر ۵۸ گانه و رسیدگی روزانه به مشکلات آنها، کارهای اجرایی زیادی داشته است. ذات کاری معاونت ما از یک طرف در دسترس بودن با دفاتر به صورت مستمر است و از طرف دیگه باید جواب گزارشات خواسته شده سازمان سینمایی و بقیه مدیریت‌های وزارتخانه را ارائه بدهیم، که لازم می‌دانم از همکاری مدیران و روسای دفاتر کشور در جهت پاسخ به گزارشات تشکر می‌کنم.

وی افزود: از کارهای اجرایی گروهی اخیر هم می‌توان به برگزاری نمایشگاه عکس «محرم و اربعین»، پاتوق مناسبتی «خرده روایت‌های عاشقی» و تشکیل بانک اطلاعاتی اعضای قدیمی دفاتر اشاره کرد. البته این امور جدای از برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه» و هفته‌های «فیلم و عکس» است که به صورت مستمر در دفاتر برگزار می‌شود.

هفته‌های «فیلم و عکس» یکی از برنامه‌های مهم معاونت امور استان‌هاست

فلکیان در پاسخ به این پرسش که آیا درصدد هستید برگزاری هفته‌های فیلم و عکس که پیش‌تر نیز برگزار می‌شده و استقبال از آن‌ها نیز خوب بوده است، در این دوره نیز ادامه پیدا کند و اینکه چه تمهیداتی برای آن در نظر دارید؟ گفت: هفته‌های «فیلم و عکس» یکی از برنامه‌های مهم معاونت امور استان‌هاست که توسط دفاتر کشور برگزار می‌شود که اهمیت این هفته‌ها به جنبه آموزشی و تولیدی دفاتر بر می‌گردد. در واقع، اثر ماندگار فعالیت صحیح دفتر در زمینه آموزش فیلم‌سازی و عکاسی و برگزاری کلاس، کارگاه و نشست‌های متعدد و مداوم در طول زمان در تولیدات فیلم کوتاه و عکس نشان داده می‌شود. با توجه به اینکه هفته فیلم و عکس به عنوان یک رویداد غیر رقابتی در دفاتر برگزار می‌شود، تمامی آثار تولید شده در طول سال در معرض دید و تماشای مخاطبان که غالباً خود هنرجوها و اعضای دفتر هستند، قرار داده می‌شود. همچنین اعضا، هنرجوها و مربیان، مدیران و روسای دفتر نتیجه فعالیت مداوم و میزان موفقیت‌شان را می‌سنجند که دقیقا در راستای برنامه‌ریزی و اهداف بلند مدت ما در ستاد مرکزی در جهت افزایش کیفیت آثار انجمن قرار دارد.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی و حمایتی که در حد توان از دفاتر برگزارکننده «هفته فیلم و عکس» داشتیم نتایج فوق‌العاده‌ای در سطح کشور دریافت کردیم که خوشبختانه از لحاظ کیفی و سطح استقبال مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، زمستان سال گذشته ۳۰ دفتر، هفته فیلم و عکس را برگزار کردند و ۲۵ دفتر در فصل بهار و تابستان 1401 برگزارکننده این رویداد گسترده در سطح کشور بودند.

«هفته فیلم و عکس» زمستان 1401 برگزار می‌شود

معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران همچنین گفت: با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان با ترافیک جشنواره‌ها و مناسبت‌ها مواجهیم و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و چند جشنواره منطقه‌ای از جمله رویدادهای مهم هستند که اجرای موفقیت‌آمیز آنها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد، برگزاری دور بعدی این رویداد هفته‌ها، پس از این برنامه‌ها انجام خواهد شد. در حال حاضر ما برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از زمستان سال گذشته مشغول برنامه‌ریزی و امور اجرایی هستیم که در اوج کاری قرار داریم. به یاری خدا، زمستان امسال دور جدید «هفته فیلم و عکس»م توسط دفاتری که آمادگی لازم را دارند، برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از دریافت گزارش برگزاری هفته فیلم و عکس از دفاتر، نسبت به ارزیابی کیفی رویداد در معاونت امور استان‌ها اقدام شد. البته علاوه بر ارزیابی کیفی، ارزیابی به صورت مقایسه‌ای هم انجام شد که از 3 دفتر برتر برگزارکننده این مراسم تقدیر خواهد شد که طبیعتاً با تشویق و ترغیب دفاتر در این مورد، شاهد برگزاری هرچه بهتر هفته فیلم و عکس در دور بعدی خواهیم بود.

فلکیان درباره برگزاری «پاتوق‌های فیلم کوتاه» در استان‌ها و اینکه آیا دستخوش تغییراتی در دوه جدید خواهند شد یا خیر، توضیح داد: سابقه پاتوق فیلم در اصل به سال‌های تأسیس دفاتر بر می‌گردد که جزو قدیمی‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌های انجمن محسوب می‌شود. تقریبا در تمامی دفاتر کشور همزمان با تولید اولین فیلم‌های کوتاه در دفتر، جلسات نمایش و نقد فیلم به صورت منظم برگزار می‌شده که بیشتر به صورت خودجوش بوده و البته به دلیل ویژگی غیرقابل تکثیر و تک نسخه بودن قطع سوپر هشت، دارای محدودیت اکران بود. بعد از تغییر بنیادی در تجهیزات فیلم‌سازی دفاتر این مشکلات برطرف شد و دفاتر می‌توانستند آثار خودشان را در معرض دید و نهایتاً بررسی و تحلیل بقیه جوانان کشور قرار بدهند. با اعتقادی که ما به اهمیت حفظ پاتوق‌ در دفاتر داریم و با نگاه افزایش کیفیت تولید در سراسر کشور، به اجرای این برنامه نظم داده‌ایم و ساماندهی لازم انجام شد. روند کار هم به صورت کنونی که بعد از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، آثاری که صاحب اثر با اکران فیلمش موافق است، انتخاب و آرم و نشان انجمن روی فیلم گذاشته می‌شود و در بسته‌های متنوع از لحاظ کیفی، موضوعی و سایر طبقه‌بندی‌ها نظیر تولیدات ملی و بین‌المللی در اختیار دفاتر جهت اکران قرار داده می‌شود. دفتر هم پس از نمایش فیلم در فضاها و سالن‌های استاندارد موجود در شهرستان، در حد وسع نسبت به برگزاری جلسات تحلیل فیلم اقدام می‌کند و به این ترتیب اعضا و هنرجویان دفاتر در سراسر کشور به صورت یکسان شاهد منتخب آثار جشنواره خواهند بود.

اکران بالغ بر 3 هزار فیلم کوتاه در سراسر کشور

معاون امور استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به آمار برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه در سراسر کشور، عنوان کرد: از مهرماه 1400 تا امروز، بیش از 800 پاتوق فیلم کوتاه برگزار و به عبارتی 3200 فیلم کوتاه در سراسر کشور توسط دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران اکران شده است.

وی تاکید کرد: امسال برای مناسبت‌های خاص پاتوق‌های موضوعی را برنامه‌ریزی کردیم که «خرده‌ روایت‌های عاشقی» اولین نمونه اجرای این برنامه با موضوع محرم و اربعین به صورت یکسان و همزمان در ایام اربعین در دفاتر استانی است.

این مقام مسئول درباره تامین تجهیزات که یکی از مشکلاتی که اکثریت مراکز استانی با آن روبرو هستند و تمهیدات لازم برای تجهیز دفاتر، گفت: تجهیزات فیلم‌سازی به علت استهلاک بالا و ضرورت به روز بودن و همچنین به دلیل شیب تند دگرگونی و نوآوری نیاز به نوسازی مداوم دارد. در سال‌های اخیر با مساعدت سازمان سینمایی، تعدادی از دفاتر در اولویت خرید تجهیزات قرار گرفتند که متاسفانه با تورم ناشی از تحریم‌های ظالمانه توان واقعی خرید تجهیزات کمتر شد. امسال نیز در صورت تخصیص بودجه از طرف سازمان، دفاتر را مورد حمایت خرید تجهیزات قرار می‌دهیم. شما اطلاع دارید که تجهیزات مورد استفاده جهت آموزش هنرجویان از نرخ استهلاک خیلی بیشتری نسبت به یک موسسه صرفا تولیدی برخوردار است. با این وجود به دلیل اهمیت آموزش صحیح و اصولی و در شأن انجمن، تمامی این هزینه‌ها را متقبل شدیم و نتیجه این حمایت‌ها تربیت و پرورش چند نسل فیلم‌ساز جوان در چند دهه اخیر است.

وی درباره اینکه انجمن چقدر از ظرفیت‌های همکاری با ارگان‌های استانی بهره گرفته و اینکه آیا تعاملی نیز صورت گرفته یا خیر، اظهار کرد:  با فروکش کردن اپیدمی ویروس کرونا در کشور، از زمستان 1400 به همراه مدیرعامل انجمن شروع به بازدید از دفاتر کردیم و گفتگو و تعامل با اداره‌ ها، نهادها و سازمان‍ها در سطح استان و شهرستان‌ها یکی از برنامه‌های مهم ما بود. تشکیل جلسه با مدیران فرهنگی استان، فرمانداران و شهرداران و سایر مدیران و مسئولان منطقه را داشتیم.

دفاتر انجمن سینمای جوانان رشد کیفی داشته‌اند، نه کمی!

فلکیان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا درصدد هستید دفاتر استانی انجمن سینمای جوان توسعه پیدا کنند و نمایندگی‌های جدیدی تشکیل شود، گفت: خیر. برنامه توسعه کمی شعب انجمن در برنامه کوتاه‌مدت انجمن قرار ندارد و در عوض افزایش کیفی خدمات در اولویت سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان قرار گرفته است. بالاتر درباره ضرورت تجهیز دفاتر گفتگو داشتیم و در شرایط کنونی بسیاری از دفاتر نیاز به رسیدگی تجهیزاتی دارند. همان‌طور که قبلا گفته شد در حال حاضر 58 دفتر در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که با توجه به محدودیت اعتباری نهایت سعی و تلاش ما در جهت بر طرف کردن مشکلات این دفاتر خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما