ماجرای تنهایی های امام حسن (ع)

۱۴۰۱/۰۷/۰۳ - ۰۵:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۰۶۷۴
ماجرای تنهایی های امام حسن (ع)
یاداشت ؛ مجتبی احمدی- دبیر سرویس فرهنگ وهنر برنا ؛ سریال تنهاترین سردار در ادامه ساخت تولیدات تاریخی تلویزیون اتفاقی بود که قرعه اش به نام مهدی فخیم زاده خورد اگرچه او از ماحصل ساخته اش آنچنان هم راضی نبود.

سالها پیش وقتی که با مهدی فخیم زاده در خصوص ساخت سریال تنهاترین سردار که به بخشی از زندگی امام حسن مجتبی (ع) می پرداخت گپ و گفتی مفصل زدم به نکات جالبی در خصوص ساخت این سریال و مسیری که کارگردانی و تولید این مجموعه تلویزیونی را به او رساند گفت و شاید این که او سریال تنهاترین سردار را ساخته است فرصتی باشد که برای او در تقدیرش نوشته شده است.

مهدی فخیم زاده جزء معدود کارگردانی است که در کارنامه حرفه ایش انواع ژانرها را تجربه کرده است و به جرات می توان گفت تنها کارگردانی است که چه در حوزه سریال سازی و چه در حوزه ساخت فیلم های سینمایی در فضاهای مختلف تولید اثر داشته است و معمولا ساخته هایش با اقبال مخاطب مواجه شده است.

در کارنامه فخیم زاده هم از ژانر پرطرفدار پلیسی فیلم و سریال وجود دارد و هم در ژانر سیاسی فیلمسازی کرده است و هم در حوزه روانشناسی در این مسیر آثار جالبی را کارگردانی کرده است .

و البته قابل ذکر است که بدانیم جدا از ژانر تاریخی به خصوص تاریخ اسلام که سریال های تنهاترین سردار و ولایت عشق در آن دیده می شود مهدی فخیم زاده با ساخت فیلم سینمایی خواستگار وارد حوزه کمدی سازی هم شده است تا در این عرصه صاحب اسم و رسمی ماندگار باشد .

اگرچه خیلی ها مهدی فخیم زاده را با فیلمسازی در حوزه آثار پلیسی بیشتر می شناسند و توانمندی و علاقه اش در ژانر اکشن در تمام این سالها بر کسی پوشیده نیست اما باید گفت این کارگردان با سابقه سینمای ایران در ژانر تاریخ اسلام بعد از آزمون و خطاهایی که با سریال تنهاترین سردار تجربه کرد در سریال ولایت عشق یک اتفاق ویژه را رقم زد.

شاید مقایسه سریال تنهاترین سردار با امام علی (ع) که طبیعتا برای مخاطبان این دست آثار رخ می دهد اصلی ترین عامل در ندیدن نقاط قوت سریال امام حسن مجتبی (ع) بود اما بی شک هیچ کس به اندازه خود مهدی فخیم زاده بر این نکته اذعان ندارد که اولین تجربه تاریخی اش در نکات مختلفی از جمله انتخاب بازیگران و نزدیک کردن شخصیت ها به باور مخاطب در خصوص تاریخ اسلام دارای نقاط ضعفی است که بی تردید در ولایت عشق همین نکات به نقاط قوت سریال تبدیل شد.

12762730_258

مهدی فخیم زاده با شناختی که از قاب بندی و دکوپاژ یک اثر تاریخی دارد در سریال تنهاترین سردار بیشترین توجه اش را به کارگردانی پشت دوربین معطوف کرد و شاید سریال در نمایش جغرافیا و شخصیت های مرتبط با دوران حکومت امام حسن مجتبی (ع) تا حدودی دچار کاستی بود.

اما نمی توان کتمان کرد که سریال تنهاترین سردار دارای سکانس های درخشانی بود که هر کدام می تواند بخشی از الگوی تاریخی سازی در سینمای ایران باشد.

به مناسبت سالروز شهادت سریال امام حسن مجتبی (ع) و وفات پیامبر اکرم (ص) یادی کردیم از این مجموعه تلویزیونی با بازی ، بازیگرانی چون اکبر زنجانپور در نقاش معاویه، داودی رشیدی در نقش عمروعاص، حسین گیل در نقش ابن عباس و مهدی فخیم زاده در نقش شمر ، افسانه بایگان در جعده، فتحعلی اویسی در نقش مروان و ... داستان شش ماه آخر زندگی امام حسن مجتبی (ع) پرداخت.

download

خلاصه داستان سریال

تنهاترین سردار به ماجرای حکومت شش‌ماهه امام حسن علیه‌السلام پس از شهادت امام علی علیه‌السلام و همچنین اواخر زندگی امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد که در نهایت با شهادت ایشان به پایان می‌رسد.

فخیم‌زاده داستان خود را از جایی آغاز می‌کند که همزمان با شهادت امام علی(ع)٬ یکی دیگر از خوارج هم قصد جان معاویه را می‌کند که در انجامش ناکام می‌ماند.

حوادث پس از شهادت امام علی(ع) ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه و همچنین شرایط جامعه اسلامی و شیعیان پس از شهادت ایشان از جمله مسائل مطرح شده در این مجموعه است.

طراحی صحنه

دکور این مجموعه تلویزیونی پیش‌تر با مساحتی در حدود ۶۲۰۰۰ مترمربع و با معماری عربی دوران بعد از اسلام جهت تهیه مجموعه تلویزیونی امام علی(ع) در سال ۱۳۷۱ ساخته شده بود که مورد استفاده مجموعه‌های دیگری مانند تنهاترین سردار، ولایت عشق، طفلان مسلم، آخرین دعوت و برنامه‌های مناسبتی قرار گرفت.

636772104183655025

موسیقی

موسیقی این مجموعه ساخته مجید انتظامی است و تیتراژ پایانی آن را محمد اصفهانی خوانده است.

بازیگران

  • مهدی فخیم‌زاده
  • ابوالفضل پورعرب
  • اکبر زنجان‌پور
  • داوود رشیدی
  • حسین گیل
  • فتحعلی اویسی
  • افسانه بایگان
  • عنایت‌الله شفیعی
  • عباس امیری
  • سیروس ابراهیم‌زاده
  • صدرالدین حجازی
  • غلامرضا طباطبایی
  • نادر رجب‌پور
  • حسین خانی‌بیک
  • حبیب دهقان‌نسب
  • 636772761725039115

 انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز