اشک‌های بی‌امان رضا کیانیان برای امین تارخ/ گزارش برنا از مراسم خاکسپاری پیکر بازیگر سربداران

۱۴۰۱/۰۷/۰۴ - ۱۲:۰۶:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۱۰۹۶
اشک‌های بی‌امان رضا کیانیان برای امین تارخ/ گزارش برنا از مراسم خاکسپاری پیکر بازیگر سربداران
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد امین تارخ صبح امروز دوشنبه ۴ مهر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با حضور اهالی هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛  مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «امین تارخ» صبح امروز دوشنبه ۴ مهر ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

چهره‌های هنری صبح امروز دوشنبه ۴ مهرماه با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) با زنده‌یاد امین تارخ بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون وداع کردند‌.

در این مراسم که با آهنگ «گلچهره‌ مپرس» محمدرضا شجریان آغاز شد؛ رضا کیانیان، محمدمهدی عسگرپور، فاطمه معتمدآریا، علیرضا شجاع نوری، مجید برزگر، مازیار میری، گلاره عباسی، عبدالجبار کاکایی، شبنم مقدمی، فرزین محدث، پوریا رحیمی سام، جمشید هاشم‌پور، مسعود کرامتی، رخشان بنی‌اعتماد، عاطفه نوری، پوریا پورسرخ، فرزاد حسنی، بهرام افشاری، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل‌بیگی و... حضور داشتند.

مراسم تشییع رأس ساعت ۱۰ صبح و با ورود پیکر امین تارخ به محل برگزاری مراسم در بهشت زهرا و قطعه‌ی هنرمندان، آغاز شد.

کلمه‌ی تارخ همیشه برایم یک راز بود

علیرضا شجاع‌نوری بازیگر سینما که آغازگر این مراسم بود گفت: حالم خیلی بد بود. در این حال بد منتظر هر خبری بودم جز اینکه بخواهم امین تارخ را اینجا ببینم. نمی‌دانم چرا قرعه‌ی فال به من افتاد. ما در خردسالی هم محلی بودیم. کلمه‌ی تارخ همیشه برایم یک راز بود. تا اینکه این شانس را پیدا کردم تا در سریال «سربداران» شاگردی‌ او را بکنم. من قبل از هر کسی شاگردی او را در سربداران کردم. 

او ادامه داد: او در بنیاد فارابی در دهه ۶۰ آرشیوی برای هنرمندان تأسیس کرد تا امکان دسترسی به آثار برای بازیگران و هنرمندان شهرستان‌ها هم فراهم شود. همیشه می‌خواست عالم بازیگری شسته و رفته شود تا هنرمندان به راحتی به کار خود بپردازند. خارج از نقش هیچ‌گاه هیچ اخمی از امین تارخ ندیدم. هرگز بد کسی را نگفت و خشم بر کسی نداشت و اگر کسی بر کسی ظلم می‌کرد به شدت بر‌ می‌‌آشفت و می‌گریست. او یک عاشق بود و اگر هر زمانی می‌رفت خیلی زود بود.

شجاع‌نوری در پایان گفت: امیدوارم این رفتن، اول آرامش، شادی، خوشحالی و شادی‌اش باشد.

نه رانت‌خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت

فاطمه معتمد آریا، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما در ادامه این مراسم‌  گفت: درود بر همگانی که امروز عزادار هستند و حالشان خوب نیست. بخشی از قلب ما در این روزها متعلق به جوانانی است که قلبشان با گلوله تکه‌تکه می‌شود. امین تارخ رفیقی بی‌نظیر و بی‌مانند بود.

وی ادامه داد: او نه رانت‌خوار بود نه میلیاردها ذخیره داشت. ما به این هراس عادت نمی‌کنیم. پیش از مرگ آرزو کرد که بادا چنین مباد...

اشک‌های بی امان رضا کیانیان در سوگ امین تارخ 

رضا کیانیان دیگر بازیگری بود که در بدرقه امین تارخ به سخنرانی پرداخت و با اشک بی‌امان گفت: چه بگویم. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب همه عزادارند من چه بگویم. امین برادر من بود. برادرهای دیگرم چه... من نمی‌توانم حرف بزنم.

امین تارخ برادر و خانواده‌ی من بود 

مسعود کرامتی بازیگر سینما و از بستگان امین تارخ هم در سخنانی گفت: به همه‌ی ایران تسلیت می‌گویم. امین تارخ رفت. رفیقم، دوستم، همکارم، خانواده و برادرم از جوانی تا به امروز رفت. روزهای سخت و آسانی را کنار هم گذراندیم. جسم امین امروز کنارم نیست. تمام آن روزها برایم خاطره شده است. امین آدم به درد بخوری بود. به درد بخور به معنی واقعی کلمه؛ یعنی مفید و سودمند.

وی افزود: راه‌اندازی آرشیو هنرمندان و آموزشگاه بازیگری از دیگر کارهای تأثیرگذار او بود و بسیاری از بازیگران سینمای ایران پرورش یافته او هستند‌. عادت کرده‌ایم که مدام حسرت از دست‌دادن‌های مختلف را داشته باشیم. امیدوارم صبور باشیم. از این به بعد هم باید حسرت رفتن امین تارخ را داشته باشیم.

سلام آقا معلم، خیلی زود رفتید!

شبنم مقدمی بازیگر و شاگرد امین تارخ عنوان کرد: به همه تسلیت می‌گویم. من از سال‌ها پیش که در کارگاه مشغول تحصیل شدم به ایشان آقای معلم می‌گفتم و از آنجایی که احساس می‌کنم الان با همان لبخندش اینجاست می‌گویم سلام آقا معلم. آقا معلم زود رفتید. همیشه زود دیر می‌شود. 

او ادامه داد: یاد گفت‌وگویی افتادم که با هم داشتیم، ایشان در نقش بوعلی سینا در این سریال و در دیالوگی می‌گفت: «بوعلی عرض زندگی را بیش از طول زندگی می‌پسندید.» گویا خودش هم به این قضیه باور داشت و خوشا به حال ما که شاگرد او بودیم. امین تارخ به مهمترین صفحات تاریخ این مملکت الصاق شد. امیدوارم که شاگرد خوبی برای او بوده باشم.

مقدمی در پایان گفت: آقای معلم از شما خداحافظی نمی‌کنم اما شما را به خدا می‌‌سپارسم. ما خیلی به دعا نیاز داریم لطفا چند لحظه سکوت کنید و یک فاتحه از عمق جان نثار روح آقا معلم من کنید.

همیشه پشت و پناه بود

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس هیأت مدیره خانه سینما هم در سخنانی گفت: آقای تارخ فرد بسیار محبوبی بودند. واقعیت این است که این رفتن و وداع غیرقابل باور بود. این افتخار را داشتم که در حوزه مسائل صنفی با او همکاری داشته باشم. او همیشه پشت و پناه بود.

وی ادامه داد: در حوزه سریال‌سازی هم با ایشان تجربه داشتم و می‌دیدم که چگونه با نسل جوان ارتباط می‌گرفت و حمایت می‌کرد. در کارگاه بازیگری نیز به عنوان مدرس در نزد ایشان بودم و آنجا متوجه شدم که ایشان نمادی از محبت، آموزش، حمایت، عشق، دوست‌داشتن و بسیاری از ویژگی‌های بزرگ بود.

اشعارم با خوانش تارخ دگرگونم کرد

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا در ادامه این مراسم عنوان کرد: در کنار هم قرار دادن کلمات در شعر موسیقی‌ای دارد که غیر از سراینده کسی آن را درک نمی‌کند. وقتی کلمات خود را از زبان امین تارخ شنیدم دگرگون شدم. 

این شاعر در ادامه شعری را در سوگ زنده‌یاد امین تارخ خواند.

شاگردی تارخ را کردم

امیر آقای بازیگر سینما و تلویزیون که تجربه همکاری با امین تارخ در سریال «آقازاده» را داشته و هم از شاگردانش بود در این مراسم گفت: به واقع آقای تارخ حق بزرگی بر گردن بازیگری سینمای مملکت دارد. من نزد ایشان شاگردی کردم.

در ادامه آقایی به نیابت از «آتیلا پسیانی» که در بستر بیماری است، متنی را در سوگ تارخ قرائت کرد.

یک بازیگر هزاران بار می‌میرد

در ادامه مراسم رضا کیانیان بار دیگر روی صحنه رفت و گفت: بازیگرها هزاران بار می‌میرند. آنقدر دور و بر ما مرگ است که به این هم عادت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این همه دروغ و افترا که به ما بازیگران زده می‌شود برای چیست؟ ما این همه کار برای دل مردم انجام دادیم. بازیگران با مردم و کنار مردم هستند. امین تارخ هیچ‌گاه منتی بر دیگری نگذاشت، منتی برای تمام کارهایی که برای مردم کرد نگذاشت. بازیگران خوشحال می‌شوند که حال مردم را خوب می‌کنند ولی بعضی‌ها از اینکه بازیگران حال مردم را خوب می‌کنند خوشحال نمی‌شوند.

پدرم خودش را درون شاگردانش تکثیر کرد

نیما تارخ فرزند امین تارخ گفت: سپاس از همه که اینجا حضور پیدا کردند. فکر نمی‌کردم هیچ‌گاه این روز برسد. هیچ کسی را نمی‌شناختم که به اندازه او انسان را بشناسد و امید داشته باشد. خیلی دلم می‌خواست به این زودی نمی‌رفت و می‌بود تا روزهای بهتری را می‌دید.

وی افزود: پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد و خود را میان ما شاگردانش تکثیر کرد. همیشه هست.

مراسم تشییع پیکر امین تارخ با اقامه نماز میت بر پیکر این هنرمند به پایان رسید.

زنده‌یاد امین تاریخ روز 2 مهر بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.

خبرنگار: تبسم کشاورز 

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
مکانیک
|
-
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
0
0
انشاءالله درگذشت آقای تارخ عزیز که تقصیر نظام و حکومت و حجاب اجباری و این صحبتها که نیست دیگه ؟!!!؟
مخصوصاً نظر آقای کیانیان رو میخواستم بدونم !؟
مشکلی نبود ؟
یه وَخ حرفی حدیثی ناله ای شکوه ای فحش و بد و بیراهی نمونه تَهه اعماق وجودِ دلتون ناغافل سکته پِکته کنین ... جای صحبتهای تشییع جنازه های قبلی هنوز واضح زخم و زیخیله
خَپید
|
-
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
0
0
راست میگی داداش .. تشییع جنازه یکی از هنرمندان بالای ۹۰ ساله بود که آقای کیانیان گفت تقصیر نظام بود که این عزیز فوت کرده ...