می‌خواستم تا جای ممکن رد پای کارگردان را از «نمور» دور کنم

۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۰۵:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۱۶۹
می‌خواستم تا جای ممکن رد پای کارگردان را از «نمور» دور کنم
داوود بیدل کارگردان فیلم سینمایی «نمور» به تهیه‌کنندگی یاسر جعفری که این روزها با بازی نسیم ادبی، سمیرا حسن‌پور، باربد بابایی، محمدرضا علیمردانی و... در حال اکران روی پرده سینماهاست در گفت‌وگویی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری برنا پاسخ داد.

داوود بیدل کارگردان مجموعه‌های «تن‌ها»، «راه و بیراه»، «بیم و امید» و فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در خصوص اکران فیلم جدیدش «نمور» به تهیه‌کنندگی یاسر جعفری که از 16شهریور ماه به چرخه‌ی اکران اضافه شده است عنوان کرد: ناآرامی‌های اخیر جامعه شرایط بدی را برای سینما و فیلم «نمور» رقم زد. متاسفانه فیلم ما به دلیل اینکه تازه به چرخه‌ی اکران اضافه شده بود و سالن‌های کمی را برای اکران در اختیار داشت بیشتر مورد اجحاف قرار گرفت.

او با اشاره به میزان فروش فیلم و بازخوردهایی که پس از اکران «نمور» از تماشاگران گرفت توضیح داد: در روزهای اول اکران، «نمور» را با مردم در سینما تماشا کردم. خوشبختانه استقبال آن‌ها بسیار خوب بود اما با توجه به شرایط پیش آمده در ادامه اتفاقات خوبی برای فیلم ما پیش نیامد و فقط توانست فروشی نزدیک به صد میلیون و خورده‌ای را تجربه کند.

بیدل درباره‌ی شباهت «نمور» با فیلم قبلی‌اش «روزگاری عشق و خیانت» اظهار داشت: «روزگار عشق و خیانت» را به لحاظ تولیدی در قطع نگاتیو کار کردیم و تمام تلاشمان بر این بود که قصه‌ای عاشقانه را در بستر سیاسی تعریف کنیم. این فیلم در واقع به یک واقعه و ماجرای حقیقی می‌پرداخت که لا‌به‌لای تاریخ گم شده بود، اما «نمور» اثری کاملا اجتماعی است که به روابط انسانی اشاره دارد.

این کارگردان درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری ایده‌ و ساخت این فیلم عنوان کرد: «نمور» اثری ملودرام است که به روابط واقعی انسان‌هایی اشاره دارد که پاهایشان روی زمین است. در این فیلم ما یک قهرمان نداریم اما اینگونه هم نیست که افراد اتوبوسی بیایند و بروند و هرکدام قصه‌های خودشان را تعریف کنند و به جایگاهی که می‌خواهند برسند. 

او ادامه داد: خودم را فیلمساز تکنیکالی می‌دانم اما در این اثر ضد خودم عمل کردم. از پیش تصمیم گرفتم که حضور کارگردان در اثر کمرنگ دیده شود. در واقع با این شیوه به دنبال کسب تجربه‌ای جدید رفتم چرا که می‌خواستم ببینم تا چه حد می‌توانم رد پای کارگردان را از این اثر دور کنم. این شیوه از کارگردانی برایم تجربی بود. شاید دیگر این نگاه را در آثار بعدی‌ام تکرار نکنم اما برای یکبار تجربه‌ی جالب و جذابی بود. 

وی در خصوص ترکیب بازیگران این فیلم و استفاده از «باربد بابایی» و «محمدرضا علیمردانی» گفت: در سینمای ایران برخی بازیگران از این فیلم به آن فیلم مدام تکرار می‌شوند که از نگاه من این اصلا حرفه‌ای نیست. ترجیح من این بود که ترکیب متفاوتی را برای «نمور» گزینش کنم به همین دلیل از باربد بابایی و محمدرضا علیمردانی استفاده کردم.

کارگردان «نمور» در خصوص تبلیغات این فیلم اظهار داشت: به دلیل فیلتر اینستاگرام و قطعی اینترنت تبلیغات «نمور» نزدیک به صفر بود. این اثر تیزر تلویزیونی نداشت. صحبت‌هایی هم از سوی گروه تهیه و تولید برای پوستر فیلم شده بود اما هیچ کدام از آن‌ها به آن شکل که باید انجام نشد.

او در پایان گفت: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه‌ای به نام «گربه‌های تهران» هستم که اگر شرایطش پیش بیاید آن را به زودی خواهم ساخت.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما