داستان حاج قاسم و امام رضا(ع) در یک اثر نقاشی

۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۱۱:۴۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۱۴۳۴۷
داستان حاج قاسم  و امام رضا(ع) در یک اثر نقاشی
احمد شوری در تشریح یک اثر هنری با بیان اینکه به ارتباط حاج قاسم با امام رضا(ع) و شهادت‌شان پرداخته است، گفت: درباره تاثیرگذاری شهید حاج قاسم سلیمانی و تاثیراتی که در منطقه داشته واقعیت‌ها بیان نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛سومین روز رویداد ملی هنری «جان فدا» به‌پاسداشت مقام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و روایت بخشی از ابعاد شخصیتی این شهید والامقام از زبان هنر در مرکز همایش‌های آستان مقدس رضوی مشهد در حال برگزاری است.

در این رویداد که از چهارشنبه ۳۰ آذر به‌مدت سه‌روز برقرار است، ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشورمان در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن‌گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کاریکاتور خلق اثر هنری خواهند کرد. 

احمد شوری هنرمند و نقاش که همزمان با فعالیت‌های هنری، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته نقاشی و دکترای پژوهش هنر سپری کرده حالا خودش را به این رویداد ملی و مردمی رسانده است. او تاکنون تابلوهای مختلفی درباره شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم خلق کرده است.

این هنرمند نقاش به‌ دشواری‌های تولید آثار هنری اشاره و درباره انگیزه خود برای حضور در این رویداد با تاکید براینکه هر مملکت به سربازهایش افتخار می‌کند و سپهبد شهید سلیمانی مایه‌ی افتخار ملی است، در گفت و گو با برنا گفت: فکر کنید اگر حاج قاسم سلیمانی مانع حملات و هجوم داعش نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

او به افراطی‌گری‌های داعش در سوریه و عراق پرداخت و با تاکید براینکه حاج قاسم جانش را در این راه فدا کرد، ادامه داد: ما حاج قاسم را به حد تقدیس نمی‌رسانیم چون خودشان گفتند: «من یک سربازم» اما شخصا در زمان حیاتشان کاملا به وجود ایشان احترام می‌گذاشتم و حالا امروز که به شهادت رسیده‌اند کمترین کاری که می‌کنم نقاشی تصاویر ایشان است.

شوری گفت: اگر حاج قاسم به کمک مردم عراق و سوریه نمی‌رفت قطعأ شرایط امروز چنین نبود و بسیار تفاوت داشت لذا همه به‌ حاج قاسم مدیون‌‌اند چرا که اگر داعش شکل بزرگ‌تری پیدا می‌کرد تهدیدی علیه همه منطقه و حتی عربستان، ترکیه و آمریکایی‌ها می‌شد.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه ایران مهد قهرمانان بسیاری است اما قاسم سلیمانی فراموش نشدنی است، به برنا گفت: اثر فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی در منطقه هم‌اکنون نیز تعیین‌کننده است و این یک واقعیت است و البته تاکنون چیزی درباره ایشان گفته نشده است.

او تصریح کرد: شهید سلیمانی هیچ‌گاه به‌دنبال مال و مقام نبوده و همواره درحال جهاد و در مقابل ظالم و دست‌گیر مظلوم بود که برای من یک اسوه است که به عنوان یک هنرمند وظیفه دارم به ایشان ادای دین کنم.

شوری درباره ویژگی یک اثر هنری درباره شهید سلیمانی گفت: هنرمند درباره این شهید باید سعی کند آن‌چیزی که وجود دارد را بیان و به مردم منتقل کند و کم‌فروشی نشود. ایشان را همان‌طوری که بوده به مردم بگوییم تا اثری که تولید می‌شود اثرگذار باشد.

این نقاش درباره سوژه‌ی تابلویی که در رویداد جان فدا خلق کرده است، تاکید کرد: حقیقتا من مطلع نبودم که حاج قاسم خادم حرم امام رضا(ع) بوده تا اینکه در تصویری مشاهده کردم؛ من در نقاشی‌ام به خادمی ایشان در حرم امام رئوف پرداختم و قصد من در این نقاشی نمایش ارتباط حاج قاسم با امام رضا و شهادتشان بود.

او درباره نقاشی دیگر خود ادامه داد: در اثر دومی که در رویداد جان فدا خلق کرده‌ام ارتباط حاج قاسم با یار و دوستش ابومهدی المهندس روایت شده است؛ این دو شخصیت با نجات امت مسلمان از دست یک فرقه افراطی خدمت بزرگ و بی‌نظیری در تاریخ معاصر انجام داده‌اند.

شوری در پاسخ به اینکه قدرت نقاشی در انتقال مفاهیم و حس درونی هنرمند چقدر است، به برنا گفت: این ظرفیت در نقاسی بسیار است؛ چند وقت پیش اردشیر زاهدی داماد پهلوی قبل از مرگش گفت: «قاسم سلیمانی یک سرباز وطن‌دوست است که باید به او افتخار کرد»؛ وقتی دشمن نسبت به تاثیرگذاری و اهمیت این شخصیت اعتراف می‌کند دیگر شبهه‌ای باقی نمی‌ماند درحالی که این شخصیت به‌خوبی شناخته نشده است و کم فروشی درباره ایشان وجود دارد.

این هنرمند باورزدگی را علت مظلومیت و گمنامی حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادتشان دانست و تصریح کرد: باید ظرفیت رسانه‌های کشور درباره حاج قاسم روشن‌گری انجام دهند و واقعیت‌ها به مخاطب منتقل شود.

تمام هنرمندان کشورمان می‌توانند آثارشان را از امروز سه‌شنبه تا ۱۳دی‌ماه از طریق سایت Honareheiat.com به دبیرخانه رویداد ملی جان‌فدا ارسال کنند. آثار برگزیده در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز